Skoler kæmper med indeklimaet
Længere skoledage og flere elever i hver klasse giver de danske undervisningsinstitutioner problemer med indeklimaet. Især døjer elever og lærere med dårlig luftkvalitet, og for mange skoler og gymnasier er det vanskeligt at installere ventilation i de eksisterende bygninger. På Slagelse Gymnasium blev problemet løst med mikroventilation.
Mange mennesker, madpakker og elektronik samlet på få kvadratmeter gør hurtigt luften fugtig og fyldt med CO2. Den dårlige luft hæmmer indlæringen og kan give koncentrationsproblemer, træthed og hovedpine. Og problemet er udbredt.
I 2014 deltog 785 klasser fra 262 skoler i hele Danmark i Masseeksperimentet, som Danish Science Factory og DTU stod bag. Formået var at finde ud af, hvordan det stod til med indeklimaet på danske folkeskoler og gymnasier. Eleverne målte temperaturen i klasseværelset og indsamlede data om luftens indhold af CO2 og svampesporer. Resultatet viste, at luften i 60 procent af undervisningslokalerne oversteg det anbefalede CO2-niveau på 1000 ppm.
Og fra 2012-2015 uddelte Arbejdstilsynet da også 391 påbud til undervisningsinstitutioner på grund af dårligt indeklima.
32 elever i klassen
På Slagelse Gymnasium, der er Danmarks 4. største, kan man nikke genkende til udfordringerne med indeklimaet. I løbet af 10 steg elevtallet fra ca. 800 i 2005 til over 1200 i 2014, og på trods af flere tilbygninger, er det øgede elevtal en udfordring for indeklimaet.
- Der er ofte 32 elever og en lærer i et undervisningslokale på 63 kvadratmeter. Det kunne tydeligt mærkes på luften, fortæller serviceleder Jens Stengaard Olesen.
Sidste sommer valgte Slagelse Gymnasium derfor at installere mekanisk ventilation i 31 undervisningslokaler i den oprindelige bygning fra 1977.
- Vi valgte mikroventilation, fordi det bliver installeret direkte i ydervæggen. Dermed optager ventilationen ingen plads i lokalerne, og rørført ventilation ville være besværligt at installere og skæmme den ældre bygning, der fordeler sig over 8.000 m2 i stueplan, forklarer Jens Stengaard Olesen.
85 % lavere strømforbrug
Netop pris og manglende plads er ofte en udfordring for skoler og gymnasier, der overvejer mekanisk ventilation.
- Mange skoler og gymnasier ønsker et bedre indeklimaet, men har hverken plads i lokalerne eller budgettet til at installere dyr, rørført ventilation, forklarer Morten Lundehøj, partner i InVentilate, der har leveret mikroventilationssystemet MicroVent til Slagelse Gymnasium og en lang række andre skoler, gymnasier og daginstitutioner.
- I Tyskland har mikroventilation været anvendt i mange år, og løsningen vinder også frem i Danmark. Fordi de rørløse enheder installeres direkte i ydervæggen er anlægsprisen markant lavere. Desuden betyder det rørløse design, at luften skal flyttes meget kort, og derfor bruger MicroVent 85 % mindre strøm end central rørført ventilation. Det giver en mærkbar driftsbesparelse, pointerer Morten Lundehøj.
Faktisk er energiforbruget så lavt, at MicroVent lever op til kravene i både BR15 og BR20.
Om MicroVent
· MicroVent er en mikroventilationsløsning udviklet af danske InVentilate.
· MicroVent ventilerer direkte gennem ydermuren uden rør med stort tryktab. Mindst to MicroVent enheder arbejder sammen om at udskifte luften. Mens den ene enhed fjerner luft fra lokalet, tilfører den anden enhed frisk luft udefra.
· En indbygget regenerator optager varme fra udsugningsluften. Derefter bytter enhederne blæseretning, og den oplagrede varme overføres til den kolde indsugningsluft udefra. Det giver en varmegenvinding på 85 pct.
· MicroVent har et elforbrug, der er 85 pct. lavere end central ventilation. Desuden er den rørløse ventilation 50 pct. billigere at installere.
· MicroVent er bl.a. installeret på skoler, i daginstitutioner, kontorer, villaer og lejligheder.
· MicroVent vandt Ingeniørens Produktpris 2012.
· Se mere på www.inventilate.com