Skuffende søgning til oliefyrspulje
Danskernes lyst til at skrotte oliefyret har ikke levet op til forventningerne. Dårlig timing og finanskrise får skylden.
Da det 1. marts blev muligt at søge om tilskud til at skrotte oliefyret, var forventningen, at danskernes interesse for at skifte til en ny og bedre opvarmningsform ville være stor. Men sådan er det ikke gået, og efterspørgslen har langt fra været stor nok til for alvor at skæppe i installatørernes kriseramte ordrebøger. De seneste tal viser, at kun 135 millioner af puljens i alt 400 millioner er brugt på nuværende tidspunkt. Det svarer til i alt 9.000 ansøgninger, hvoraf 1800 allerede blev modtaget den dag puljen åbnede.
Direktør i installatør-organisationen Tekniq Niels Jørgen Hansen er da heller ikke overvældet over antallet af søgninger til puljen, som man i branchen forventede ville være tømt inden årsskiftet. Han peger på to årsager til, at søgningen ikke har været større.
Den ene er, at ordningen blev sat i gang 1. marts, hvor vinteren og dermed fyringssæsonen er ved at være ovre. Det er ikke lige det tidspunkt, hvor udskiftning af kedler og fyr står øverst på danskernes prioriteringsliste.
Den anden årsag er, at vi under en finanskrise, hvor pengene absolut ikke sidder løst, har måttet konkurrere med eksempelvis et nyt køkken, et badeværelse eller en lang rejse. Og vi må bare erkende, at en varmepumpe eller en fjernvarmetilslutning ikke er det mest spændende at investere i, hvis man sammenligner, konstaterer Niels Jørgen Hansen.
Hos Energistyrelsen, der administrerer oliefyrspuljen, deler man betragtningen om, at finanskrisen har forhindret den helt store efterspørgsel. Men chefkonsulent i Styrelsen Morten Nordahl Møller mener også, at folks manglende vinden om varmepumper kan spille en rolle.
Varmepumper er fortsat en forholdsvis ny teknologi, og jeg tror, det betyder, at folk er mere tilbageholdende, end de ellers ville have været, pointerer han.
Kampagner er vejen frem
For at få de tilbageholdende danskere til at få øjnene op for ordningen har Tekniq i november kørt endnu en kampagne for muligheden.
Vi har målrettet henvendt os til målgruppen for den her ordning og udpeget de helt konkrete fordele, der er ved at få udskiftet oliefyret til fordel for noget andet, som på langt sigt er mere økonomisk, siger Niels Jørgen Hansen og understreger, at Tekniq har henvendt sig direkte til slutbrugeren.
Den taktik hilser Morten Nordahl Møller velkommen. Han peger på, at målrettede kampagner fra lokale forsyningsselskaber har haft en stor effekt i Midtjylland og på Bornholm, hvor rigtig mange, har fået tilskud til at skifte til fjernvarme.
Derudover håber han, at mund til mund-effekten med tiden vil begynde at virke.
"Den bedste reklame er, når de folk, der har benyttet puljen, giver deres erfaringer videre til omgangskredsen. Vi ved fra undersøgelser, at danskerne forhører sig hos familie, venner eller måske grundejerforeningen, hvis deres oliefyr går i stykker og skal byttes ud med noget nyt, siger Morten Nordahl Møller.
Hvis man fremskriver den nuværende søgeaktivitet, vil pengene i oliefyrspuljen først være brugt i løbet af vinteren 2012, oplyser Energistyrelsen
Af: Lasse Andersen