Solar-direktør dumper klassisk forretningsmodel
I det nye år lukker Solar Danmark sine servicecentre i Hillerød og Kolding, og kunderne skal, i stedet for at køre forbi butikken, bestille en såkaldt Fastbox på nettet. Den model er fremtiden, mener Solar-direktør Jens Andersen.
I løbet af sommeren 2015 vil Solar Danmark lukke sine fysiske servicecentre i Kolding og Hillerød og i stedet servicere de kunder, der plejer at komme i butikkerne, med virksomhedens Fastbox-leverancer. Konceptet er, at installatøren via pc eller smartphone bestiller en Fastbox, som kan leveres i løbet af en time i store dele af Danmark. Prisen er 99 kroner inden for en radius på 10 kilometer, og det er ifølge Solar rørende billigt, i forhold til hvad det koster at sende mand og bil afsted til den fysiske grossist-butik.
Læs også: Sanistål: Stadig behov for fysiske grossist-butikker
Med lukningerne har Solar kun syv fysiske servicecentre tilbage i Danmark, og det er meget få i forhold til konkurrenterne, erkender Solar Danmark-direktør Jens Andersen. Han har dog en stålfast tro på, at den jyske stor-grossist har lagt den rigtige strategi ved allerede nu at tilpasse forretningen til en gennemdigitaliseret verden.
Kunderne ændrer adfærd
Verden bliver mere og mere digital, det er en megatrend, som berører os alle. Det kræver naturligvis, at man løbende tilpasser sin forretning og udvikler services, der passer til kundernes behov for øget digital samhandel. Vi tror på, at fremtiden tilhører dem, som tør reagere i tide, siger administrerende direktør i Solar Danmark Jens Andersen til installator.dk.
Han mener, at Solars strategi med få servicecentre og stor fokus på natlevering samt Fastbox-levering i dagtimerne vil sikre Solars kunder den mest cost-effektive adfærd.
Tiden, hvor man som installatør kan fakturere sin indkøbstid, er ovre, og det er netop det, vi hjælper vore kunder med at udleve, da vi kører ud til dem med varerne og ikke omvendt.
Kan ikke hjælpe alle
Solar-direktøren er godt klar over, at nogle installatører vil savne de lukkede servicecentre og den personlige kontakt, man kan få i en rigtig butik. Men det er umuligt at gøre alle glade, mener han.
Du kan aldrig få en markedsandel på 100 procent, og jeg har det fint med, at der er konkurrenter, som har en anden og mere klassisk forretningsmodel end vores, og dermed dækker nogle andre kundebehov. Vi prøver at hjælpe vores kunder til at blive de mest effektive i branchen, men det kræver naturligvis, at kunden vil. Hvis ikke kunden vil, er det de fleste steder stadig muligt at køre forbi en fysisk grossist og gøre det samme, man har gjort i 50 år. Jeg tror bare ikke, det holder i længden, understreger Jens Andersen.
Læs også: Installatører: Vi køber næsten alt på nettet
De medarbejdere, der var ansat i de to servicecentre i Kolding og Hillerød er alle tilbudt job i Solars kompetencecentre, hvor de stadig kommer til at arbejde med at servicere kunder. Fremadrettet bliver det bare over telefonen.
Solar leverede over 10.000 Fastbox-kasser i Danmark i 2014.