Solar-direktør dumper klassisk forretningsmodel

I det nye år lukker Solar Danmark sine servicecentre i Hillerød og Kolding, og kunderne skal, i stedet for at køre forbi butikken, bestille en såkaldt Fastbox på nettet. Den model er fremtiden, mener Solar-direktør Jens Andersen.

De dage hvor installatøren brugte tid på at køre forbi den fysiske grossist-filial er ved at være forbi, mener administrerende direktør i Solar Danmark Jens Andersen. Han spår, at bestilling over nettet og efterfølgende lynlevering er fremtiden..

I løbet af sommeren 2015 vil Solar Danmark lukke sine fysiske servicecentre i Kolding og Hillerød og i stedet servicere de kunder, der plejer at komme i butikkerne, med virksomhedens Fastbox-leverancer. Konceptet er, at installatøren via pc eller smartphone bestiller en Fastbox, som kan leveres i løbet af en time i store dele af Danmark. Prisen er 99 kroner inden for en radius på 10 kilometer, og det er ifølge Solar rørende billigt, i forhold til hvad det koster at sende mand og bil afsted til den fysiske grossist-butik.

Læs også: Sanistål: Stadig behov for fysiske grossist-butikker

Med lukningerne har Solar kun syv fysiske servicecentre tilbage i Danmark, og det er meget få i forhold til konkurrenterne, erkender Solar Danmark-direktør Jens Andersen. Han har dog en stålfast tro på, at den jyske stor-grossist har lagt den rigtige strategi ved allerede nu at tilpasse forretningen til en gennemdigitaliseret verden. 

Kunderne ændrer adfærd
”Verden bliver mere og mere digital, det er en megatrend, som berører os alle. Det kræver naturligvis, at man løbende tilpasser sin forretning og udvikler services, der passer til kundernes behov for øget digital samhandel. Vi tror på, at fremtiden tilhører dem, som tør reagere i tide”, siger administrerende direktør i Solar Danmark Jens Andersen til installator.dk.

Han mener, at Solars strategi med få servicecentre og stor fokus på natlevering samt Fastbox-levering i dagtimerne vil sikre Solar’s kunder den mest ”cost-effektive” adfærd.

”Tiden, hvor man som installatør kan fakturere sin ”indkøbstid”, er ovre, og det er netop det, vi hjælper vore kunder med at udleve, da vi kører ud til dem med varerne og ikke omvendt.  

Kan ikke hjælpe alle
Solar-direktøren er godt klar over, at nogle installatører vil savne de lukkede servicecentre og den personlige kontakt, man kan få i en rigtig butik. Men det er umuligt at gøre alle glade, mener han.

”Du kan aldrig få en markedsandel på 100 procent, og jeg har det fint med, at der er konkurrenter, som har en anden og mere klassisk forretningsmodel end vores, og dermed dækker nogle andre kundebehov. Vi prøver at hjælpe vores kunder til at blive de mest effektive i branchen, men det kræver naturligvis, at kunden vil. Hvis ikke kunden vil, er det de fleste steder stadig muligt at køre forbi en fysisk grossist og gøre det samme, man har gjort i 50 år. Jeg tror bare ikke, det holder i længden”, understreger Jens Andersen.

Læs også: Installatører: Vi køber næsten alt på nettet

De medarbejdere, der var ansat i de to servicecentre i Kolding og Hillerød er alle tilbudt job i Solars ”kompetencecentre”, hvor de stadig kommer til at arbejde med at servicere kunder. Fremadrettet bliver det bare over telefonen.

Solar leverede over 10.000 Fastbox-kasser i Danmark i 2014.

Elsikkerhed.dk

Sponseret

Installatørmøde 2025 - Kolding

Danfoss Redan A/S

Sponseret

Ajour 2024

Relateret indhold

22.01.2025Installator.dk

Ventilationsvirksomhed kan blive Danmarksmester i digitalisering

EVENT: AVEVA World 2025

21.01.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

21.01.2025Installator.dk

Green Power Denmark: Sort energi vil ikke bringe USA på vinderkurs

21.01.2025Installator.dk

Schneider Electric får ny direktør i Danmark

21.01.2025Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

Derfor ser du CO₂-tal i din AO-app

20.01.2025Installator.dk

Der skal mere fart på de grønne energiløsninger

20.01.2025Installator.dk

VVS-firma i Herning bliver en del af InstallatørGruppen

17.01.2025Inspectly ApS

Sponseret

Ny podcast-episode af Kvalitetsklubben i 2025

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Vølund Varmeteknik A/S
Webinar
Bliv klogere på fremtidens varmepumpe (uden ude-del) til nybyggeri og udskiftning 🎓

Vi afholder et gratis webinar om den nye boligventilationsvarmepumpe S735, hvor du vil få mere viden om produktet, der skal installeres uden udedel, og som allerede nu bliver efterspurgt til fremtidens boligbyggeri.

Dato

24.01.2025

Tid

10:00

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Uddannelse
Økonomiforhold i mindre bygge- og anlægsprojekter og -virksomheder

Lær at styre økonomien i mindre byggesager.

Dato

27.01.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

ABB A/S
Kursus
Certificeret KNX Basic kursus

Tilmeld dig

Dato

27.01.2025

Tid

08:30

Sted

ABB A/S, Barmstedt Alle 9, 5500 Middelfart

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Solcelleteknik for VE-installatører

Lær at planlægge og installere mindre, nettilsluttede solcelleanlæg, samt at dimensionere anlægget, så det er tilpasset en given bygnings konstruktion og elbehov. Lær også at udvælge solcellepaneler, invertere og kabler, så de udgør et teknisk og økonomisk optimeret anlæg.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Taastrup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Uddannelse
Indeklima og energiforbrug i komplekse bygninger (Fag C)

Få redskaberne til at rådgive om sundt indeklima og energibesparelser i større bygninger.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

København NV

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
GPS - geometrisk tolerancesætning

Brug af GPS-tolerancer muliggør funktionsrigtigt tegningsmålsætning. Dette er helt afgørende for brug af underleverandører og da GPS-systemet er internationalt, vil landegrænser ikke være en hindring.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kursus