Solar og Lemvigh-Müller i kamp om nordjyske kunder
Solar slår dørene op til et nyt servicecenter på Håndværkervej i Aalborg, hvor Lemvigh-Müller netop har åbnet et NyEnergi Center. Begge centre satser på både vvs- og el-kunder.
Der bliver kamp om installatør-kunderne i det centrale Aalborg i 2013. 14. januar åbnede Lemvigh-Müller et NyEnergi Center på Håndværkervej i den nordjyske hovedstad og 1. februar slår Solar dørene op til et spritnyt servicecenter på samme vej.
Læs også: Lemvigh-Müller opruster i Nordjylland
Begge centre har både el- og vvs produkter i sortimentet, og i forvejen er også Sanistål og Brødrene Dahl repræsenteret på vejen, så der er altså rigeligt med grossister, til at servicere de ålborgensiske. installatører.
Det er dog svært at tvinge saftige krigserklæringer ud af de grossister, der skal kæmpe om kunderne. Kim Øxenholdt, der er marketing- og e-businessdirektør hos Lemvigh-Müller, tager konkurrencen ganske roligt.
Forskellige kompetencer
”Det vil vise sig, om der er plads til fire grossister deroppe. Vi har den største respekt på vores konkurrenter, og tiden vil vise, hvordan vi adskiller os fra hinanden. Men hvis jeg skal fremhæve noget, som Lemvigh-Müller kan mere end konkurrenterne, så er det, at vi er den af de store grossister, der har det bredeste og mest omfattende sortiment, når det gælder det samlede vvs- og el-område. Solar er primært en elteknisk grossist og Brødrene Dahl er primært en vvs-grossist,” siger Kim Øxenholdt til installator.dk
Også Morten Borup, der er marketingchef i Solar, kommer med en afventende udmelding
Det er op til kunderne
”Det er svært at sige nu, om der bliver hård konkurrence. Det er jo i sidste ende et spørgsmål om, hvor kunderne vælger at køre hen. Jeg mener, at kunderne skal køre hen til os, fordi Solar har en ambition om at være den førende tekniske grossist. Det vil sige, at vi har et teknisk bagland siddende i Solar, som kan hjælpe installatørerne både på produkt- og løsningsniveau, hvis der er behov for det,” siger Morten Borup til installator.dk
Han understreger, at hovedformålet med det nye center er at gøre varerne hurtigere tilgængelige for de installatører, der arbejder i nærområdet.
”Når de står og mangler en vare, kan de få den lynhurtigt, enten via vores Fastbox-koncept eller de kan hente den i det nye servicecenter,” understreger Morten Borup.