Stadig stigende vækst i installationsbranchen
Installationsbranchen forsætter fremgangen, viser en markedsanalyse for første halvdel af 2017, foretaget af Tekniq.
Landets installatører har oplevet en stabil vækst i omsætningen i løbet af årets første halvdel. Det viser en markedsanalyse foretaget af brancheorganisationen Tekniq.
Helt konkret viser undersøgelsen, at omsætningen i branchen steg med 3,1 procent i forhold til samme periode sidste år. Det er samme vækstrate som i 2016 og fjerde år i træk med vækst blandt installatørerne.
”Det er positivt, at branchen på denne måde fastholder den positive udvikling, og at det sker i et tempo, hvor virksomhederne er rustet til at løfte opgaverne”, siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i Tekniq.
Læs også: VVS-energiuddannelsen får nyt speciale
Den positive udvikling hænger sammen med en generel vækst i dansk økonomi og dermed tiltagende byggeri og renovering.
Markedsanalysens tal
- Installationsbranchen omsatte for 23 milliarder kroner i første halvdel af 2017.
- Det er en vækst på 700 millioner kroner eller 3,1 procent i forhold til første halvår 2016.
- Elbranchen oplevede fremgang i omsætning på 1,6 procent.
- Vvs-branchen voksede med fem procent.
Udviklingen er dog stadig lavere – hele ti procent – end i 2008. Derudover forventes mange store byggerier at blive færdige i løbet af de næste par år, samtidig med at der kommer flere udenlandske virksomheder på markedet. Trods den positive udvikling forventer Tekniq derfor en moderat vækst på 3,5 for hele 2017 og tre procent i 2018.
”Det er blevet sværere at skaffe arbejdskraft, men installationsvirksomhederne har lært af tiden op til den økonomiske krise og er derfor bedre i stand til at håndtere den øgede aktivitet – blandt andet ved hjælp af flere lærlinge, udenlandsk arbejdskraft, evnen til at trække folk tilbage til branchen og øget produktivitet”, siger Niels Jørgen Hansen.
Ny kampagne skal øge danskernes kendskab til branchen
Trods en stigende omsætning er der rigtig mange danskere, der ikke ved, hvad det vil sige at arbejde som elinstallatør eller VVS’er. Derfor har Tekniq i dag søsat en større brandingkampagne, der skal vise de sider af branchen, som de færreste udenforstående forbinder med installatørarbejdet.
”Installationsbranchen beskæftiger sig også med grøn energi, velfærdsteknologi, intelligente installationer, komfort og indeklima, sikring, automatisering og meget andet. Det er kloge tekniske løsninger, der giver værdi for samfundet, og som forbinder Danmark med fremtiden”, siger Niels Jørgen Hansen.
Læs også: Én samlet leverandør letter arbejdet for installatører
Kampagnen, der netop har sloganet ’Vi forbinder Danmark med fremtiden’, skal i første omgang vare i seks uger. Den vil primært bestå af annoncer i landets dagblade, regionale aviser og på de sociale medier.
Læs hele markedsanalysen for første halvdel af 2017 her.
-CHM