Svært at tjene penge på solcelle-markedet
Det er vanskeligt for installatørerne at tjene penge på solcelle-installationer, selvom markedet nærmest eksploderede i 2011. "Der er mange, der vil have en bid af kagen i øjeblikket, og det presser prisen i bund," lyder forklaringen fra Tekniq.
Boligejerne fik for alvor øjnene op for solceller i 2011, hvor antallet af installerede anlæg, ifølge energinet.dk, steg fra 476 i 2010 til 1935 i 2011. Alligevel er det ikke nogen guldgrube for installatørerne at satse på det boomende marked. Dertil er prisen på installationen og solcellerne ganske enkelt trykket for langt ned.
Ifølge chefkonsulent i Tekniq Søren Rise er markedet presset lige nu, fordi rigtig mange vil have en bid af kagen.
I en lang periode har installatørerne manglet ordrer, og når der så opstår et marked, der vækster så kraftigt som solcellemarkedet, så er der mange, der kaster sig over det. Resultatet er, at det er blevet et presset marked, siger Søren Rise til Installatør Horisont.
Økonomisk uinteressant marked
Hos El-Gården i Silkeborg mærker man i høj grad, at konkurrencen på solcelle-installationer er blevet hård. I 2010 valgte virksomheden at satse massivt på solcellerne og lancerede blandt andet informations-hjemmesiden egen-energi.dk i håb om at booste forretningen. Men nu knap to år senere har virksomheden stort set trukket sig tilbage fra solcellemarkedet, fortæller medejer af El-Gården Thomas Hansen.
Der er for mange om buddet i øjeblikket, så markedet er blevet uinteressant rent økonomisk. Priserne er ganske enkelt banket for langt ned. Vi vil ikke være en del af et prisræs, hvor det er lige før, man selv skal have penge op af lommen for at få projekterne, siger han til Installatør Horisont.
El-Gården laver dog stadig enkelte solcelle-installationer, hvis kunderne selv henvender sig. Men virksomheden bruger ikke længere Gaia Solars produkter, som tidligere, men derimod billigere kinesiske produkter.
Valget var, om vi skulle vi trække os 100 procent ud af markedet eller finde en måde at presse prisen endnu længere ned. Der var de to muligheder, siger Thomas Hansen om produktskiftet.
www.installator.dk/energi