Teknikentreprenør udvikler sikkerhedsapp
Hos teknikentreprenøren Caverion prioriterer man medarbejdernes sikkerhed højt - derfor har virksomheden udviklet en app, der skal nedbringe arbejdsulykker.
Gennem flere årtier har danske virksomheder, fagforeninger, organisationer og offentlige instanser arbejdet målrettet på at nedbringe antallet af arbejdsulykker på arbejdspladserne.
Det har nedbragt antallet af arbejdsulykker fra cirka 44.000 i 2010 til cirka 42.000 i 2015, viser tal fra Arbejdstilsynets seneste årsrapport.
Læs også: Fejl på eltavle skyld i elinstallatørs alvorlige forbrændinger
Hos teknikentreprenøren Caverion vil man imidlertid gerne nedsætte risikoen for arbejdslykker yderligere. Derfor har Neda-Maria Kaizumi, der er HSE-manager (Health, Safety and Environment) i Caverion, stået i spidsen for en række implementeringer der er udviklet til en HSE-app til smartphone og tablet.
App sænker antallet af arbejdsulykker
Som nogle af de første i branchen kan Caverion i Danmark og Norge afprøve den nye app, der blandt andet har en målsætning om "nul arbejdsulykker":
”I forbindelse med introduktionen af appen er der blandt andet indført såkaldte ”Toolbox-talks”, der er en sikkerhedssamtale på ti-femten minutter for at kortlægge specifikke risici, før man begynder på en opgave” fortæller Neda-Maria Kaizumi og påpeger, at appen allerede har været med til at sænke antallet af arbejdsulykker i Danmark.
Således er antallet af ulykker faldet med 14 fra første kvartal 2016 til samme kvartal i år.
Nemmere udførsel af sikkerhedsarbejde
Den nye app gør det nemmere at udføre sikkerhedsarbejde, og det øger kvaliteten af både det interne i virksomheden og ude hos kunderne, hvorfor man hos Caverion ser konkurrencemæssige fordele i appen:
”Vores store kunder kræver i stigende grad, at vi udfører en ”sikker job”-analyse, inden vi går i gang med en opgave. Den betaler de for, at vi udfører, og med appen er det langt lettere for os”, siger Per Høj, der er site manager hos Caverion Managed Services.
Læs også: Caverion får ny distriktschef i det jyske
Med den nye app synes medarbejderne, at det er blevet nemmere at indsende rapporter om afvigelser, uønsket kvalitet, ulykker og lignende, ligesom de kan få adgang til arbejdsinstrukser, procedurer og bruge digitale skemaer til for eksempel sikkerhedsinspektioner.
- EL