Teknikken rykker ind på badeværelset
Berøringsfri armaturer, som sikrer god hygiejne og avancerede douchetoiletter, der klarer rengøringen efter toiletbesøget med vand, rykker i stigende grad ind på danskernes badeværelser.
De seneste to år har mænd og kvinder siddet på douchetoiletter som aldrig før. WC-kummen, der skyller med en blid tempereret vandstråle og tørrer efter med varm luft bliver mere og mere populær hos danskere. Sidste år genåbnede det eksklusive hotel DAngleterre i København med douchetoiletter i gæstesuiterne, hvor rigmænd og popstjerner kan klare rengøringen efter toiletbesøget hygiejnisk og uden brug af papir. Nu rykker tendensen ind i private danske hjem, hvor især ældre mennesker glæder sig over en løsning, der hjælper dem til at klare hverdagen, når den personlige bevægelighed svigter.
Hos Geberit ser landechefen for Danmark, Bent Knudsen, en øget efterspørgsel på virksomhedens AquaClean douchetoiletter. Salget går efter planen, og da Bad og Design i Aalborg op til jul inviterede kunderne til at teste butikkens douchetoilet, sagde 228 personer ja tak til et wc-besøg med vask og føn. Kunderne vil især have de dyre modeller, hvor vanddyse og tørrer er monteret i kummen frem for i sædet som på andre modeller. De første kundedemonstrationer krævede en ekstra dyb vejrtrækning inden medarbejderne var rolige ved teknikken og kunne slippe blufærdigheden i samtale om massagefunktion og ladydouche. Nu er salgsteknikken indøvet, og både sælgere og kunder er tunet ind på at handle douchetoiletter. På trods af prisen, der kan være helt op til 45.000 kroner for en hel løsning, bliver salget stort i år.
Læs også: Geberit fortsætter kampen for dusch-toilettet
I år er det realistisk at sælge et douchetoilet om måneden, siger butikschef i Bad og Design, Aalborg Jette Yde.
Det er især ældre kunder, der vil have et douchetoilet, så de kan være selvhjulpne og slipper for hjemmehjælp og plejebolig, når de bliver svagelige.
Teknikken hjælper ældre
I Nordsjælland ligger Farum VVS, der også har succes med at sælge fontæne-wcerne til danskerne. For to år siden forsøgte man at sælge de automatiske løsninger ind til børnefamilier, men siden er ældre mennesker i egen bolig og plejehjem kommet højt på listen over automatikkunder. De ældre er glade for kunne gå på wc uden at skulle tørre sig selv bagi.
Når ældre mennesker renoverer deres boliger med et automatisk wc, kan de se klare fordele her og nu, fordi de undgår hjemmebesøg, når de skal på toilettet, siger baddesigner Claus Madsen.
Læs også: Danskerne skeptiske overfor douche-toiletter
Installatøren i Farum har solgt omkring 50 automatiske wcer, siden det første blev installeret hos en kunde for et par år siden. Og Farum er ikke et specielt område i Danmark, men gennemsnitligt, vurderer Claus Madsen. Gennem sin tilknytning til den frivillige installatør-kæde Bedre Bad kender han salgstallene på landsplan, hvor der hver dag bliver installeret ti automatiske wcer fra Duravit og især Geberit, hvor det for et års tid siden kun blev solgt et enkelt om ugen.
Geberit presser på i boligmagasiner og dagblade, for de vil have det marked, siger Claus Madsen.
<p>I princippet er det dem, der gør rent på badeværelset, der bestemmer</p>
Jette Yde, Butikschef, Bad & Design Aalborg
Douchetoiletterne har også en appel til installatørerne. Der er meget mere at tjene på et automatisk wc sammenlignet med et konventionelt, fortæller Claus Madsen. Mens et knapbetjent wc giver 1.500 kroner i fortjeneste på produktet og arbejdstid, kan installatøren tjene 4-5.000 kroner på levering og montering af et automatisk.
Berøringsfrit er et hit
Teknikken sniger sig også ind i armaturer, hvor ønsket om nem og sikker hygiejne skaber interesse hos sensorer, der kan lukke op og i for vand og sæbe med berøringsfrie vandhaner og sæbedispensere. Det betyder besparelse af vand og mindre rengøring. Typisk er det kvinderne, der har det afgørende ord i beslutningen om berøringsfri armaturer og trykkontakter.
I princippet er det dem, der gør rent på badeværelset, der bestemmer, siger Jette Yde.
De berøringsfrie armaturer skal næsten ikke gøres rent, og det er et tilstrækkeligt argument for mange kunder, der ikke vil bruge tiden på at gøre rent, bekræfter Claus Madsen. Hans kunder opfatter ikke længere automatik som noget eksotisk, men en naturlig del af et nyt badeværelse, hvor automatiske armaturer fra Hans Grohe, Grohe og Vola er populære med et elegant design i modsætning til tidligere klodsede modeller.
Automatiske løsninger er absolut kommet for at blive. Ipad-generationen forventer, at tingene bare fungerer, siger Claus Madsen.
Næste store skidt for high-tech på badeværelset er sundhedsløsningerne med sensorer i gulvet og display i spejle, der dokumenterer brugernes helbredstilstand.
Det er en bestemt type, der vil vælge det, når produkterne bliver klar til markedet. Triatlon-generationen, der gennemfører en ironman to gange om året vil vælge det, fordi de ikke kan leve uden, og fordi de elsker at tale om teknik, siger Claus Madsen.