Tekniq: Regeringens teknologipagt er kærkommen

Der er brug for konkrete initiativer, hvis flere unge skal vælge en faglært uddannelse på de tekniske områder. Derfor er den nye teknologipagt, som regeringen har præsenteret, et vigtigt, første skridt, mener Tekniq.

Det er afgørende, at teknologipagten styrker samarbejdet mellem de tekniske erhvervsuddannelser og især folkeskolerne, mener Niels Jørgen Hansen, administrerende direktør i Tekniq. PR-foto. .

Efterspørgslen efter medarbejdere med tekniske og digitale færdigheder er stigende i de danske virksomheder.

Derfor er det ifølge brancheorganisationen Tekniq positivt, at regeringen har præsenteret en ny teknologipagt, der blandt andet skal være med til at sikre, at 20 procent flere i løbet af de næste ti år gennemfører en faglært eller videregående uddannelse inden for det tekniske, digitale og teknologiske område.

”Det er et initiativ, vi kun kan hilse velkomment. Vi ser allerede i dag, at det kan være svært for virksomheder at skaffe et tilstrækkeligt antal medarbejdere med de nødvendige digitale og teknologiske kompetencer. Og behovet vil kun vokse de kommende år”, siger Niels Jørgen Hansen, administrerende direktør i Tekniq.

STEM-kompetencer
Teknologipagten skal blandt andet med virksomhedernes hjælp få flere til at tage en uddannelse eller få kompetencer inden for teknologi, it, naturvidenskab og matematik – også kaldet STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) for at imødekomme erhvervslivets behov.

Netop installationsbranchen, hvor den teknologiske udvikling foregår i lyntempo, er et godt eksempel på en branche, der har et særligt stort behov for, at danske unge i højere grad udstyres med solide digitale og teknologiske kompetencer.

”Derfor har vi de senere år også justeret på vores uddannelser, så de i endnu højere grad inddrager de seneste teknologiske muligheder og værktøjer. Samtidig er virksomhederne godt på vej ind i den digitale tidsalder, både når det gælder den daglige drift og arbejdet ude hos kunderne”, siger Niels Jørgen Hansen.

Branding
En central del af den nye teknologipagt er arbejdet med at brande de tekniske erhvervsuddannelser og dermed øge deres tiltrækningskraft i forhold til de unge, der skal til at vælge uddannelse.

”Det er vigtigt, at de store ambitioner for teknologipagten nu også omsættes til konkret handling. Vi kan se, at det virker, når man går aktivt ind og markedsfører uddannelserne. Det har vi blandt andet haft stort held med på elektriker- og VVS-energiuddannelserne, hvor det gennem målrettet arbejde er lykkedes at hæve optaget på erhvervsskolerne mærkbart”, siger Niels Jørgen Hansen og uddyber:

”Derfor er det også afgørende, at man med teknologipagten styrker samarbejdet mellem de tekniske erhvervsuddannelser og især folkeskolerne, så de tekniske erhvervsuddannelser i langt højere grad, end det er tilfældet i dag, fremstilles som et naturligt valg for dygtige og ambitiøse unge”.

- JKK

2ctrl ApS

Sponseret

2CTRL er landets førende virksomhed inden for KNX

Elsikkerhed.dk

Sponseret

Installatørmøde 2025 - Kolding

Relateret indhold

20.12.2024Installator.dk

Pengeregn over TEKNIQ-medlemmer

20.12.2024Inspectly ApS

Sponseret

Kvalitetsklubben: Styrk dit byggeprojekt med skarp intern kommunikation

20.12.2024Carlog System

Sponseret

Carlog System ønsker alle en glædelig jul samt et godt nytår

19.12.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

AO’s klimamål sætter en ny standard for grossisterne

19.12.2024Installator.dk

Stejl læringskurve koster dyrt for nystartet VVS-installatør

18.12.2024Wieland Electric A/S

Sponseret

Vi byder Thomas Bøgh Laursen velkommen til Wieland Electric A/S!

17.12.2024METRO THERM A/S

Sponseret

METRO THERM fusionerer med KVM-Genvex

17.12.2024Installator.dk

Solplus A/S bliver en del af InstallatørGruppen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle