Tillykke til Tobby Lohse Sørensen med 25 år i Vaillant

Vi er glade for at kunne fejre Tobbys 25-års jubilæum i dag. Han er en meget vellidt kollega med en helt unik viden om Vaillants produkter og er den tekniske ’problemknuser’, der kvalitetssikrer og superviserer teknikken bag vores varmeløsninger i hele Norden, som for hvert år er blevet mere miljøvenlige.

Foto: Vaillant

Når Tobby Lohse Sørensen, der er i dag er teknisk ansvarlig supervisor i Vaillant Norden, den 12. januar 2024 sætter sig ud i sin servicevogn og kører fra hjemmekontoret i Låsby mellem Århus og Silkeborg, kan han i bakspejlet se tilbage på en 25-års rejse med Vaillant, der har ført ham vidt omkring både teknisk og geografisk. Ifølge ham selv er der flere grunde til, at det netop er Vaillant, der har fået glæde af hans evner.

”Ligesom Vaillant har gennemgået en stor udvikling, har jeg fået lov til at udvikle mig gennem årene. Jeg nyder, at jeg i høj grad er med til at præge min hverdag og bliver lyttet til. Selvom jeg bruger tid alene på landevejene, så oplever jeg et godt sammenhold mellem os teknikere, hvor vi hjælper hinanden og opdaterer hinanden på, hvad der foregår. Og det betyder meget i hverdagen, at vi tænker på hinanden,” siger Tobby.

Siden han som 23-årig med base i Bording tog toget for at komme til sin første jobsamtale i Vaillant Danmark – der siden er blevet til Norden – i det daværende hovedkvarter i Karlslunde, er der sket meget. Fra han som nyuddannet energimontør og VVS-installatør blev oplært i Vaillants produkter, har han nemlig tilbagelagt i omegnen af halvanden million kilometer på landevejene i Jylland og på Fyn, hvor han i gennemsnit har kvalitetssikret mere end 100 varmeløsninger årligt. 

Kvalitetsbevidsthed og teknisk nørderi
Kendetegnende for Tobby er, at han altid har interesseret sig for de tekniske detaljer og været med til at lære Vaillants nye produkter at kende helt ned til mindste reservedel. Således har han om nogen fulgt udviklingen af varmeløsningerne tæt, når de er blevet udviklet til mere grønne løsninger:

”Et er jo at få forstå, hvordan en løsning virker, men det spændende for mig har altid været at forstå det forholdsvist komplekse i reparationer, der ikke går lige efter bogen. På det punkt er jeg nok lidt nørdet,” siger Tobby.

Siden de første varmepumper blev introduceret til det danske marked, har Tobby været med på at sætte sig ind i, hvad produkterne kan, og hvordan de virker. 

En ekstraordinær ressource
Tidligere var det primært de jyske kunder og i særdeleshed installatører, der nød godt af Tobbys store viden. I dag har det ifølge Jimmi Bilenberg Olsen, der er Nordic Field Service Manager for Vaillant Norden, bredt sig ud til, at hele den nordiske organisation drager nytte af Tobbys store viden.

”Da jeg kom til i 2021, så jeg en ekstraordinær ressource i Tobby. Han er en fantastisk medarbejder at have i sit team og for hele organisationen. Han bruger sin enorme viden og kompetencer på at bl.a. hjælpe sine kollegaer på tværs af landet med at undervise, fejlsøge og rådgive,” siger Jimmi Bilenberg Olsen.

Tobby er også den, der springer til, hvis der er opgaver, som driller mere en gennemsnittet, hvilket har bidraget til en stor kundetilfredshed blandt Vaillants kunder. 

Problemknuseren fra Låsby
Indholdet i Tobbys servicevogn, der både rummer værktøj og reservedele til samtlige Vaillants produkter, vidner om Vaillants udvikling – for fra primært at reparere naturgasfyr har Tobby gennem årene også været med til at kvalitetssikre olie og pille-fyr for i dag primært at bruge sin ekspertise inden for udvalget af varmepumper.

Når han tager ud til kunder i dag, er det primært til specialopgaver, der kræver en særlig teknisk viden og ekspertise. Opgaver, der de senere år også har ført ham lige fra Læsø til Nordnorge og Færøerne.

”Min stilling i dag er ’teknisk ansvarlig’, og jeg har en supervisor-funktion, men jeg ser stadig mig selv som servicetekniker. Jeg er problemknuseren, der rykker ud og hjælper vores kunder, uanset hvad det er for et produkt, ”siger Tobby.

I dag er hans enhed vokset til en samlet enhed på 30 medarbejdere i serviceteamet i Norden, i takt med at den samlede medarbejderstab er vokset fra 30 til knap 90 medarbejdere i Vaillant Norden. Og det er ikke en tilfældighed, at det efter 25 år fortsat er Vaillant, han arbejder for:

”I modsætning til andre leverandører, der ikke har lige så stort fokus på kvalitet, så ved jeg som servicetekniker, at vi altid kan skaffe reservedele til vores løsninger. Set fra mit perspektiv gør det, at vi kan give kunderne kvalitet og god service. Samtidig betyder det noget for mig, at Vaillant også er bevidste om at konstant at udvikle produkterne til fremtidens høje miljøkrav, og vi er med helt fremme i udviklingen af fremtidens naturlige kølemiddel R290, også kaldet propan,” siger Tobby.

Skrevet af Stine Brondbjerg Erichsen

Mere fra...

16.04.2024Vaillant A/S

Sponseret

BÆREDYGTIGE LUFT TIL VAND VARMEPUMPER GØR OLLEKOLLE GRØNNERE

02.04.2024Vaillant A/S

Sponseret

VAILLANT GIVER GRØN VARME TIL DIT NÆSTE PROJEKT

05.03.2024Vaillant A/S

Sponseret

SÅDAN BLEV KASSEBØLLE FRISKOLE BÅDE GRØNNERE OG SKØNNERE

20.02.2024Vaillant A/S

Sponseret

DET GØR VARMEPUMPER HOTTE: MILJØVENLIGT KØLEMIDDEL GØR DEM EKSTRA GRØNNE

13.02.2024Vaillant A/S

Sponseret

Boligejerne er taget som gidsler: Politisk uklarhed om grøn opvarmning

06.02.2024Vaillant A/S

Sponseret

Fodformet og flippet? Sådan behøver miljøvenlige valg ikke være