Content marketing er det nye sort
Nyheder fra Business Partnere bringer værdi til brugerne af installator.dk, de bidrager til nyhedsstrømmen og trafikken på installator.dk, og de markedsfører Business Partnernes virksomheder effektivt. Disciplinen hedder "content marketing" og blev for nylig præsenteret på en verdensomspændende konference af samme navn.
Content Marketing
Begrebet ”content marketing” eller sponsoreret indhold bygger på, at annoncører selv producerer indhold og på den måde skaber mer-værdi og længerevarende relationer for kunden.
Som Business Partner skaber du større troværdighed
Din virksomheds nyheder er et våben i jagten på at skabe merværdi, loyalitet og troværdighed overfor nye og eksisterende kunder. Det var et af budskaberne på verdens største konference om Content Marketing i Ohio i efteråret 2012. Her blev det spået, at hele 31 pct. af marketingbudgetterne for 2013 vil blive allokeret til denne voksende marketingdiciplin. "Content Marketing" er kunsten at kommunikere uden at oversælge - ingen skal opleve, at de bliver prakket noget på. Det handler om at skabe værdi ved at levere information, viden og service og på den måde vinde kundernes opmærksomhed og tillid.
Eksperterne om content marketing
Eksperterne flokkes om at diskutere begrebet "Content Marketing". Hvor har "Content Marketing" størst effekt? På print eller web? I sociale medier eller i nichemedier? Det er helt sikkert, at markedsføring gennem indholdsproduktion bliver taget mere alvorligt end nogensinde før, og den nye form for markedsføring er værd at tage alvorligt i kampen om kunderne. Teknolgierne tilbyder nye, spændende muligheder; og medieudbyderne, som for eksempel installator.dk, stiller en nichemålgruppe til rådighed for virksomhederne. Brugerne vil have indhold fra fagfolk, eksperter og ligemænd; det journalistiske ene-ejerskab til indholdet er væk - publiceringssluserne er åbnet også for virksomhederne!
Det behøver ikke at være så svært at definere og forstå begrebet. Jan Godsk, der er grundlægger og direktør i Ideatakeaway, har flere års erfaring med at skabe synergi mellem indhold og markedsføring. Han mener, at ser man bort fra de "smarte begreber" og koncentrerer sig om kernen, så er det indholdsdrevet reklame - deraf begrebet "content marketing". Og vil man som brand have størst mulig gennemslagskraft handler det om at lave relevant og vedkommende indhold, som postes uden traditionelle marketing budskaber og med en frekvens der ikke minder om tæppebombning. Originalt indhold er nøglen til en vellykket kampagne på tværs af traditionelle medier og sociale medier. Udfordringen, set udefra, kan være at binde alle medierne samme så der skabes en synergi. Derfor handler det mere om, at vælge fra end til, selv om man kan føle sig fristet til, at få en app eller facebook side som konkurrenterne.
Peter Svarre, der er forfatter af bogen "Den perfekte storm", forholder sig til mekanismerne og tendenserne i sociale medier: "I de sociale mediers tidsalder kan man ikke længere spise sine kunder af med kedsommelige reklamefilm, der priser produkternes fortræffeligheder. Kommunikation i de sociale medier handler om at være interessant og relevant. Kommunikationen skal skabe samtale og involvering. For mange virksomheder kan det derfor være den helt rigtige strategi at producere sit eget indhold i form af en faglig blog, en underholdende Youtube-kanal eller en samtalende Twitter-profil. Grebet rigtigt an kan content marketing hjælpe virksomheder til at blive en naturlig del af kundernes samtaler i en verden, hvor de i stigende grad er ligeglade med plastikagtige reklamebudskaber." (citat slut)
Jeg har selv beskæftiget mig med udvikling og drift af kommercielle erhvervsmedier til nichesegmenter gennem de seneste 12 år. De sidste 10 år har jeg arbejdet med integrationen mellem trykte- og online-medier. Min holdning er, at Content Marketing erstatter ikke traditionel annoncering, men fungerer godt som det værdiskabende og uddybende "add-on" i mellem marketingakiviteter og kampagneperioder. En kontinuerlig content marketing-indsats sikrer øget kendskab i målgruppen og synergi i kampagnen, hvis det, der kommunikeres har nytteværdi.
Læs mere om content marketing her:
Joakim Ditlev, der blogger om de forskellige begreber indenfor content marketing, beskriver cases og kommer med inspiration til virksomheder, der bruger indhold som virkemiddel i kampen om kunderne.
Blog: contentmarketing.dk
Erhvervsmagasinet Installatør har udviklet en guide med tips og tricks til optimering af din virksomhedsprofil og dit business partner abonnement. Og husk, at du atid kan kontakte support, for at få sparring og hjælpe til oprettelse af enten nyheder eller events.
Se guiden her