TOPNORDIC og Elsparefonden vil samarbejde om el-besparelser
Elbesparelser på 250 GWh i Skandinavien kan blive resultatet af et nyt samarbejde mellem TOPNORDIC og Elsparefonden.
I et helt nyt samarbejde med Elsparefonden går TOPNORDIC på koncernplan efter at øge omsætningen af energirigtige produkter inden udgangen af 2009. Det vil ifølge Elsparefonden give store besparelser på GWh på nordisk plan hvert år. Planen er en del af det netop offentliggjorte grønne it-koncept GOitGREEN, der skal inspirere virksomhederne til at investere i energirigtige produkter.
En god kombination
TOPNORDIC og Elsparefonden har sammen mulighed for at opnår store miljø-besparelser, mener TOPNORDICs administrerende direktør Peter Trans.
Samarbejdet med Elsparefonden er kommet i stand, fordi vi føler, at deres rådgivning ligger helt i tråd med, hvordan TOPNORDIC gerne vil kommunikere til markedet omkring miljøet. Vi har en stor markedsvolumen, og derfor påvirker vi også i høj grad vores kunder, når de køber produkter. Vi føler et stort ansvar for at gøre opmærksom på de besparelser, der relativt enkelt kan hentes ved at købe grønt. Og netop Elsparefonden med deres viden på området og ikke mindst troværdighed kan være med til at blåstemple de løsninger, vi peger på som energirigtige, siger Peter Trans.
Basis for besparelse på 250 GWh
Med baggrund i TOPNORDICs omsætningstal og målsætning om at øge markedsandelen for energieffektive produkter fra de nuværende estimeret 10 til 25 procent har Elsparefonden vurderet, at der er basis for en potentiel elbesparelse på 250 GWh for hele Skandinavien. Det svarer til prisbesparelser på op mod 300-400 millioner kroner. Alene for Danmark svarer tallene til omkring 80 GWh elbesparelser og 120 millioner kroner i prisbesparelser.
TOPNORDIC gør deres kunder en stor tjeneste ved at sætte handling bag holdning og gå 100 procent aktivt ind i at gøre sig til en grøn forhandler. Det er god kunderådgivning. Deres satsning er markant, og ikke noget vi tidligere har været vidne til inden for branchen. Vi håber at se en afsmittende effekt på andre aktører i branchen, siger projektleder Anders Hjorth Jensen fra Elsparefonden.