Uenighed om væksten inden for energirenovering
Boligejernes interesse for at energirenovere boligen er faldet med 12,5 procent, viser omfattende ny undersøgelse fra rådgivningstjenesten Bolius. Branchefolk og installatører stiller sig dog uforstående over for undersøgelsens resultat.
Trængt privatøkonomi, frygten for stigende skatter og afgifter samt risikoen for at miste jobbet er tre grunde til, at boligejernes lyst til at energirenovere er faldende i øjeblikket. Helt præcis er interessen faldet med 12,5 procent i 2013 sammenlignet med 2012. Det viser en omfattende undersøgelse, som Gallup har gennemført sammen med rådgivningstjenesten Bolius.
Det er på ingen måde positive meldinger, lyder det fra branchefolk og installatører, som dog ikke nikker genkendende til den tendens, undersøgelsen viser.
Bolius Boligejeranalyse 2014
- TNS Gallup har i samarbejde med Bolius interviewet 3.100 danske boligejere.
- Det er 3. år i træk, at undersøgelsen gennemføres.
- Rapporten har blandt andet fokus på boligejernes interesse i energirenovering, og hvordan det afspejler sig i deres adfærd.
- Her kan du se hele analysen: www.bolius.dk/konference
Vi mærker ingen faldende interesse, jeg vil næsten sige tværtimod. Det virker som om, boligejerne har forstået, at energieffektivitet kan betale sig i længden. Det er lidt mindre opgaver, men de er der stadig, siger VVS-installatør og energivejleder Michael Sarma fra Skovhavens VVS.
Søren Rise, der er chefkonsulent i Tekniq, forstår heller ikke resultatet af Bolius-undersøgelsen. Han henviser til en ny undersøgelse fra Tekniq, der slår fast, at 36 procent af installationsbranchens virksomheder tror på øget omsætning i 2014, 50 procent tror på en uændret omsætning og 14 procent forventer en lavere omsætning end sidste år.
Tekniqs undersøgelse viser, at branchens virksomheder er væsentligt mere positive i år. Jeg fornemmer derfor ikke, at branchen oplever en faldende interesse. Det virker tværtimod som om, at flere boligejere er blevet opmærksomme på fordelene ved at energirenovere, siger han.
Solcellemarkedet er stabiliseret
Søren Rise mener, at en mulig forklaring på undersøgelsens resultat skal findes i det boom, der var på solcellemarkedet i 2012.
I 2012 var branchen præget af en stor stigning i salget af solcelleanlæg, det har selvfølgelig stabiliseret sig, derfor kan det jo virke som et fald i interessen fra boligejerne, men det er helt forventeligt, understreger han.
Tekniqs chefkonsulent spår, at 2014 vil byde på flere udskiftninger af oliefyr, der i den grad er på vej ud i kulden. Varmepumper derimod er på vej ind i varmen, og mange installatører beskriver, at de næsten ikke kan følge med den efterspørgsel, der er på varmepumper i øjeblikket. Det sammenholdt med den lave arbejdsløshed i branchen, mener Søren Rise er et udtryk for, at boligejernes interesse for at energirenovere ikke umiddelbart er faldende.
Svært at gennemskue markedet
Han mener desuden, at undersøgelsens resultat kan skyldes, at energirenoveringsmarkedet næsten er blevet umuligt at gennemskue for den private boligejer.
Vi er altså lidt trætte af den noget svingende politiske kurs på området. Det er meget forvirrende for både boligejere og vores installatører, og det har gjort hele markedet uigennemsigtigt, pointerer Søren Rise.
Ulrik Heilmann, der er administrerende direktør i Bolius, mener ligeledes, at undersøgelsens resultat i høj grad skyldes, at energirenoveringsmarkedet er svært at gennemskue for den private boligejer.
Jeg tror ikke, at der kun er én grund til, at boligejernes interesse er faldet 12,5 procent. Det er selvfølgelig en kombination af flere ting, men det er klart med et marked, der er så svært at gennemskue, så kan det være en af grundene. Undersøgelsen peger dog på, at usikkerhed omkring privatøkonomien er den væsentligste grund til, at boligejerne fravælger at energirenovere, siger Ulrik Heilmann.
Samtidig understreger han, at det er positivt, at hele 80 procent af boligejerne i undersøgelsen vil anbefalede andre at energirenovere. Det viser, at når de private boligejere først kommer i gang, så er de glade for energiforbedringerne.
Pålidelighed spiller stor rolle
Bolius undersøgelse viser, at pålidelighed og uvildig rådgivning vægtes højt, når boligejerne skal vælge, hvem der skal udskifte oliefyret eller opsætte huset nye varmepumpe. Derfor understreger Ulrik Heilmann, at installatørerne skal have gang i deres sociale kompetencer.
Boligejeren er måske kun opmærksom på, at hans gamle fyr er brudt sammen og beder om tilbud på et nyt, men når installatøren nu alligevel er i boligen, så er det jo oplagt at spørge ind til boligejernes behov og forbrug. Det kan måske føre til, at boligejeren bliver opmærksom på andre energiforbedringer, siger Ulrik Heilmann.
Søren Rise er helt enig. For at branchen skal løfte sig yderligere skal installatørerne være bedre til at sælge energieffektivitet til kunderne, og her er uddannelse den vigtigste faktor i øjeblikket.
Uddannelse sikrer efterspørgsel
VVS-installatør og energivejleder Michael Sarma er sikker på, at uddannelse baner vejen for en bedre forretning. Uddannelse sikre den pålidelighed og rådgivning, som kunderne efterspørger. Derfor er han selv energivejleder og i gang med uddannelsen til BedreBolig-rådgiver, som Energistyrelsen står bag.
Det er jo kundens garanti for, at det er en faglig kompetent installatør, der kommer ud, siger han og understreger, at han er overbevist om, at virksomhedens gennerelle uddannelsesniveau afspejler sig i antallet af ordre.
Kristian Vielwerth, senioringeniør i divisionen Energi og Klima på Teknologisk Institut, deler samme holdning. Han er kursusleder på overbygningen til den populære energivejleder-uddannelse, der fokuserer på, hvordan installatørerne kan udvikle forretningen.
Formålet med det hele er at realisere så mange energibesparelsesopgaver som muligt, derfor anbefaler jeg installatørerne på kurset et nyt koncept. Et helhedsperspektiv, hvor forskellige faggrupper søger at hjælpe hinanden til flere opgaver, siger Kristian Vielwerth og forklarer, at både energivejlederuddannelsen og også de efterfølgende kurser skal udvikle installatørernes syn på deres egen forretning, så de bliver bedre til at se, hvor der er mulighed for at sikre sig mere arbejde.