Uforudsigeligt VE-marked udfordrer installatører
Skiftende rammevilkår og politisk slingrekurs gør det udfordrende at skabe en stabil forretning på VE-området. Brancherådgivere opfordrer derfor installatørerne til at være omstillingsparate og sætte fokus på kundernes behov frem for kortsigtede økonomiske fordele.
De seneste år er rammebetingelserne for VE-produkter som eksempelvis solceller, varmepumper og husstandsvindmøller blevet ændret et væld af gange fra politisk hold. Senest blev støtten til solcelleejerne sænket så kraftigt, at privatmarkedet før sommeren nærmest blev lagt dødt. Samtidig har forskellige tilskudsordninger som Skrot dit oliefyr og BoligJobordningen gennem årene påvirket kunderne både før og efter, de er trådt i kraft.
Derfor skal man holde tungen lige i munden, hvis man som installatør skal tjene gode penge på VE-markedet, mener Claus Bonde Hansen, der er partner i revisionshuset BDO og rådgiver en række installationsvirksomheder.
Jeg har lidt ondt af de vvs- og elinstallatører, der satser på vedvarende energi. For det er jo fuldstændig vanvittigt, hvor mange lovændringer, vi har set på området de seneste år. Politikkerne har gjort det meget svært for virksomhederne at navigere på markedet, siger Claus Bonde Hansen.
Spred risikoen
Han påpeger, at vedvarende energi også vil værre et politisk fokusområde de kommende år, og derfor opfordrer han installatørerne til ikke at tage større risici på området end nødvendigt. Ifølge Claus Bonde Hansen handler det om at finde gode leverandører og samarbejdspartnere, så man ikke bærer hele risikoen alene.
Jeg har set eksempler på installationsvirksomheder, som har satset så hårdt på solceller, at de selv har fået dem produceret i Kina, fået dem fragtet hjem og installeret dem hos kunderne. Det er selvfølgelig med til at maksimere profitten på den korte bane, men risikoen bliver også væsentligt større. Når du på den måde lægger alle dine æg i en kurv, så er du meget sårbar, når rammevilkårene skifter, siger Claus Bonde Hansen.
Læs også: Dårlig kvalitet ødelægger VE-markedet
Vær omstillingsparat
Evnen til at kunne manøvrere skibet i en ny retning, hvis rammebetingelserne på VE-markedet ændrer sig er også en væsentlig force for installationsvirksomhederne, mener Claus Bonde Hansen.
De virksomheder, der griber det her marked professionelt an, forstår at omstille sig i en fart. Det vil sige, at når markedet for solceller til private går i stå, så drejer man forretningen og satser mere på at installere større anlæg eller en helt anden teknologi. Jeg tror også, det er vigtigt, at man ser de markeder, der boomer helt vildt som solceller sidste år som et tillæg til den almindelige forretning og ikke satser hele butikken på det, siger Claus Bonde Hansen.
<p>Det hele kom til at handle meget om økonomi og skattefordele i stedet for, hvorvidt folk reelt havde lyst eller behov for at producere sin egen strøm </p>
Vvs-konsulent Birger T. Christiansen, DS Håndværk & Industri.
Lyt til behovet
Hos DS Håndværk & Industri mener vvs-konsulent Birger T. Christiansen, at installatørerne skal lade være med at tænke specielt meget på hvilke teknologier, der aktuelt er særligt attraktive eller støttet fra politisk hold. Han mener, at installatørerne i stedet skal blive bedre til at rådgive efter kundernes behov og fraråde eksempelvis installation af jordvarmepumpe, hvis der findes en bedre løsning til den enkelte kunde. På den måde sikrer man bedst sin VE-forretning på den lange bane, mener han.
Den gode virksomhed spørger ind til, hvad kunderne egentlig forventer, at de får, når de bestiller et givent VE-anlæg. Så kan virksomheden vurdere, om kundens valg er det rigtige og eventuelt anbefale noget andet, hvis der er en bedre løsning. Det handler altså ikke altid om bare at give kunderne det, de gerne vil have, pointerer Birger T. Christiansen.
Jeg vil faktisk gerne have at installatørerne bliver bedre til at sige nej til kunderne. Da jordvarmepumper begyndte at blive enormt populære for et par år siden, blandt andet på grund af oliefyrspuljen, havde det i mange tilfælde været bedre, hvis der i stedet var blevet installeret en ny oliekedel eller gaskedel. Mange folk var nemlig ikke forberedt på, at varmepumperne har nogle driftsforhold, som de ikke var vant til, understreger Birger T. Christiansen.
Solceller handlede om penge
Han mener også, at kunderne reelt glemte at lytte til deres behov, da solceller pludselig blev enormt populære sidste år. Og da mange installatører hoppede med på vognen og ukritisk gav folk, hvad de ville have, så endte det med, at en del danskere ikke fik en optimal oplevelse som producent af egen strøm.
Læs også: Lan Com vil sælge solceller til installatørerne
Det hele kom til at handle meget om økonomi og skattefordele i stedet for, hvorvidt folk reelt havde lyst eller behov for at producere sin egen strøm. Jeg havde gerne set, at installatørerne havde rådgivet dybere i forhold til, om det et 4 kilowatt-anlæg var det rigtige fremfor et 6 kilowatt-anlæg. Eller gjort opmærksom på, at solcelleanlæggets inverter kan støje en hel del, der hvor den sidder, siger Birger T. Christiansen.
Han tilføjer, at stor viden om VE-området selvfølgelig er afgørende for, om installatøren kan bygge forretningen op på at være en god rådgiver.
Kunderne har selv stor viden i dag og forventer altså, at installatøren og den udsendte montør har endnu større viden, understreger Birger T. Cristiansen.