Varmepumper og solvarme-produkter vigtige for vvserne
Installation af klimaprodukter giver tykkere ordrebøger hos vvserne. Det viser en undersøgelse, som Brødrene Dahl står bag.
Såkaldte klimaprodukter som varmepumper og solvarme er for alvor blevet vigtige for vvs-installatørernes forretning. Det viser en undersøgelse, som grossisten Brødrene Dahl har lavet blandt 111 vvs- og blikkenslagerforretninger. Hele 41 procent af de adspurgte svarer, at varmepumper har en høj relevans for virksomheden, mens tallet tilsvarende er 31 procent, når det gælder solvarme.
Jeg er glad for at se, at så mange vvs-installatører finder produkter som varmepumper og solvarme relevante, for hos Brødrene Dahl tror vi meget på det her marked, som vi mener bliver stort i de kommende år. Derfor gør vi også, hvad vi kan, for at uddanne branchen til klimamarkedet, siger Anita Eckardt, der er Marketingdirektør i Brødrene Dahl.
I undersøgelsen bliver der også spurgt til ventilation og komfortkøls relevans for vvs- og blikkenslagerforretningerne. Her svarer 24 procent høj relevans og 42 procent nogen relevans, hvad angår ventilation, mens tallene er noget lavere for komfortkøl. Kun otte procent svarer høj relevans, mens 26 procent svarer nogen relevans.
Anita Eckardt mener dog, at det er naturligt, at så relativt få reagerer på komfortkøl, fordi det stadig kun er en meget specialiseret del af branchen, der beskæftiger sig med det.