Vestkystens VVS har digitalt lager i bilerne
Det kræver planlægning og disciplin at etablere mobil lagerstyring. Fordelen er overblik og mindre behov for et stort lager i servicebilen.
Når time- og arbejdssedler sammen med varebestillingen er flyttet over på den bærbare computer eller smartphone, bliver næste skridt i installatørernes digitale administration at implementere digital lagerstyring i servicebilerne.
Vestkystens VVS i Thy var blandt de første installatører, der digitaliserede bilernes varebeholdning. De seneste fem år har reservedele og varer i alle 14 servicebiler været registreret digitalt med et it-system fra WPA Mobile forbundet med bogføringssystemet C5. Det fungerer ved, at montøren taster varens ni-cifrede nummer på sin iPad, hver gang han tager noget ud af bilen. Oplysningerne går elektronisk ind i C5-systemet, hvor den administrative medarbejder holder øje med lageret i hver enkelt bil. Når antallet af varer går under en mindsteværdi, bestiller hun nye varer fra grossisten.
Vi gør det for at have tjek på indkøb, forbrug og svind, siger Torben Flye Jensen, ejer og direktør i Vestkystens VVS.
Svendene tilfredse
Før servicebilerne fik digitaliseret varebeholdningen, var det kørende lager på tre millioner kroner. Efter indførelsen af mobil lagerstyring er lagerbindingen faldet til 1,8 millioner kroner, og det udokumenterede svind er mindsket. Torben Flye Jensen er glad for sit WPA-system, og svendene er især glade for den automatiske bestilling af nye varer, så de ikke skal tænke på, om der er udsolgt på hylden i vognen.
<p>I starten mukkede nogle medarbejdere, men nu er de rigtig glade for systemet.</p>
Torben Flye Jensen, direktør, Vestkystens VVS
I starten mukkede nogle medarbejdere, men nu er de rigtig glade for systemet. Dagligdagen er blevet meget nemmere, og jeg har fået bedre overblik, siger Torben Flye Jensen.
Penge at spare
Det er dyrt at have døde varer i bilen, forklarer Helle Hönig, direktør i it-virksomheden WPA Mobile, der udvikler den mobile lagerstyring og andre planlægningsværktøjer til blandt andet installationsbranchen. Hun regner med, at digitaliseringen af lageret vil nå ud i servicebilerne, når flere virksomheder har fået digitaliseret time- og arbejdssedlerne.
Der er mange installatører uden lagerstyring i bilerne. Men der er penge at tjene for dem, der har dyre materialer i bilerne, som de sjældent bruger, siger Helle Hönig.
Hun understreger, at vælge det er vigtigt, at vælge det rette it-system og gennemføre implementeringen korrekt. Ifølge Helle Hönig skal ledelsen kunne overskue projektet og drive det gennem organisationen.
Det sidste er Torben Flye Jensen meget enig i.
Man skal være vedholdende som leder og ikke lade nogle medarbejdere fortsætte med papir, mens alle andre skal bruge det nye system, siger han.