Virksomhed har nu 75 procent færre afhentninger hos grossist

Sidste år havde Finn L. & Davidsen over 22.000 afhentninger hos grossister. Men med blandt andet Fastbox-konceptet har de nedbragt deres afhentninger i butikkerne med 75 procent.

Solar har hjulpet Finn L. & Davidsen med at skabe et nyt bilsortiment. Det har betydet færre ture til grossisten.

En aften på sofaen i sommeren 2016 begyndte tankestrømmen i Lasse Houengaards hoved. Hvordan kunne de følge med konkurrenternes lave priser? Hvorfor havde de en hverdag, som ikke var så effektiv? Og hvor kunne de skære noget af det arbejde fra, som ikke gav værdi?

De spørgsmål er i dag blevet til svar hos el- og VVS-virksomheden Finn L. & Davidsen. Men det har krævet en del flere tanker end den ene aften på sofaen.

- Vi vil drive en så effektiv virksomhed som muligt, og det er vi godt i gang med nu, forklarer indehaver Lasse Houengaard.

SE VIDEO HER.

Det handler om at være bedre forberedt

Internt har virksomheden i flere år været moderne med brug af tablets, mobiler og online bestilling. Men ud mod kunderne var det blevet for gammeldags, erkender Lasse Houengaard.

- Førhen kørte vi ud til kunderne for at se på opgaven. Og derefter kørte vi så til grossisten for at hente de varer, der skulle bruges. Det var enormt ineffektivt.

Derfor skal kunderne nu sende et billede af opgaven, som de ønsker at få løst. På den måde kan montøren være forberedt, inden han møder op hos kunden.

Men det kræver også et særligt velovervejet sortiment i bilerne. I samarbejde med Solar har virksomheden fået de varer i bilerne, som giver mening i forhold til opgaverne.

- Hvis varen så alligevel ikke er der, skal montøren ringe efter en Fastbox. Det er ikke en god kundeoplevelse, at montøren kører efter varer og kunden betaler for det. En god kundeoplevelse er derimod, at montøren bliver på stedet og kan arbejde videre eller hjælpe med en anden opgave, indtil varerne ankommer, forklarer Lasse Houengaard.

Slut med turen til grossist

Sidste år havde Finn L. & Davidsen over 22.000 afhentninger hos grossister. Men med billeder af projektet, nyt bilsortiment og Fastbox-konceptet har de nedbragt deres afhentninger hos grossisterne med 75 procent.  

- Kunderne synes, det er et godt tiltag. Og montørerne kan få en roligere hverdag, hvor de kan koncentrere sig om opgaven og mindske tidspresset. Det giver færre fejl, mindre stress og gladere kunder, siger indehaver Lasse Houengaard.

Sådan foregår det

Solar har hjulpet Finn L. & Davidsen med at skabe et nyt bilsortiment. I fællesskab blev de rigtige varer fundet. Bilerne blev tømt på Fastboxcenter Øst og nyt indhold fyldt i. Montørerne har et favoritkatalog, så de hurtigt kan finde frem til de ting, som de bruger mest. Og så laver Solar ugentligt statistikker til virksomheden, så de kan følge med i udviklingen.  

SKAL VI HJÆLPE DIG? Tag fat i din Solar-sælger eller læs mere her.

Mere fra...

11.03.2024Solar Danmark

Sponseret

Bæredygtighedschef skal sætte turbo på den grønne omstilling i Solar Danmark

21.02.2024Solar Danmark

Sponseret

Invitation til Lærlingedagen 2024 - fremtidens elektriker

02.01.2024Solar Danmark

Sponseret

Solar i stort skovrejsningsprojekt; planter 1,5 millioner træer

18.12.2023Solar Danmark

Sponseret

Solar lancerer den første digitale kit-løsning på markedet

24.09.2023Solar Danmark

Sponseret

Bliv klar til ESG-rapportering med særligt kursusforløb fra Solar School

31.08.2023Solar Danmark

Sponseret

Sådan hjælper du din kunde til at søge om tilskud fra varmepumpepuljen