En ud af tre VVS-installatører har fået sværere ved at skaffe lærlinge
Mere end hver tredje VVS-virksomhed har svært ved at finde det nødvendige antal lærlinge. Det kan derfor kun gå for langsomt med at rekruttere flere hænder til branchen, påpeger ny undersøgelse.
Problemet med for få elever på VVS-energiuddannelsen er en snebold, der vokser sig større og større. Og på den lange bane giver det store udfordringer i virksomhederne, der ikke kan skaffe lærlinge nok til at udføre arbejdet.
Cirka halvdelen af virksomhederne mærker, at det er blevet sværere at rekruttere arbejdskraft indenfor det seneste år. Og ud af dem vurderer hele 37 procent, at det er blevet sværere at skaffe lærlinge. Til sammenligning lå tilsvarende tal sidste år på 24 procent, mens det i 2016 var nede på 18 procent. Det viser en ny medlemsundersøgelse fra brancheorganisationen Tekniq.
Læs også: Tekniq: Mangel på elever på VVS-energiuddannelsen
Konklusionen er klokkeklar. Det går den forkerte vej. Og snebolden ser ud til at rulle videre.
”Vi står nu i en situation, hvor virksomhederne simpelthen har svært ved at få det antal lærlinge, der er brug for, hvis den øjeblikkelige vækst i branchen skal fastholdes,” siger Tina Voldby, underdirektør i Tekniq.
Tekniq: Folkeskoleelever skal have øjene op for VVS
Antallet af VVS-lærlinge i skolepraktik bekræfter problemet. Dette tal er styrtdykket de senere år, fra 130 i februar 2015 til blot 35 samme måned i år. Samtidig har VVS-virksomhederne taget over 30 procent flere lærlinge i årets første to måneder. Det viser tal fra Undervisningsministeriet.
”Det er positivt, at VVS-installationsvirksomhederne er så gode til at lukke mange unge ind på arbejdsmarkedet, og at en stigende andel af lærlingene får en læreplads ude i virksomhederne. Men vi er nødt til at sikre den fremtidige ”fødekæde”, hvis ikke vi skal ende med en alvorlig lærlingemangel”, siger Tina Voldby.
Læs også: Politisk handling skal sikre den fremtidige arbejdskraft
For at trække flere unge ind på VVS-energiuddannelsen og forebygge arbejdsmanglen har Tekniq sammen med Blik- og Rørarbejderforbundet i flere omgange kørt kampagner for at markedsføre branchen og fremhæve karrieremuligheder for forhåbentlig at lokke flere elever til uddannelsen.
”Kampagnen har haft en mærkbart positiv effekt på søgningen til uddannelsen, og det er vigtigt, at indsatsen fortsætter og intensiveres, også ude på folkeskolerne, hvis de unge for alvor skal have øjnene op for uddannelsen”, forklarer Tina Voldby.
Næste runde af kampagnen starter i midten af maj og fortsætter derefter både i efteråret og igen i januar næste år.
- EST