Øland: Sociale og faglige relationer giver flere kunder
I en digital tid har ventilationsspecialisten Øland succes med sin fysiske butik i Aalborg. Her dyrker montører nemlig både sociale og faglige relationer og får nye opgaver.
Selvom de fleste byggematerialer i dag kan købes online, foretrækker mange montører stadig at tage ned i de fysiske butikker, hvor der også er mulighed for en faglig snak og en kop kaffe.
Og det er noget, man kan mærke hos ventilationsspecialisten Øland, hvor personalet i Aalborg-butikken oplever en stigende tilgang af kunder, efter at være flyttet ind i nyindrettede lokaler sammen med søstervirksomheden Brødrene Dahl:
”Der kommer både montører og VVS’ere i butikken, og det giver en god dynamik. Vi kan også se, at de bruger hinanden. Der udveksles information om igangværende og kommende byggeprojekter i lokalområdet, og det er sket mere end én gang, at en montør har fået en opgave med hjem fra en VVS’er”, siger butikschef i Øland i Aalborg, Lars Nielsen.
Han fortæller samtidig, at mange af butikkens kunder arbejder med opgaver, der lapper ind over VVS og ventilation:
”De sparer en del tid ved ikke at skulle køre flere steder for at hente materialer, fordi vi nu har alt samlet under ét tag”, siger Lars Nielsen.
Læs også: Øland-direktør: "Manglende hænder slider på ambitionerne"
Kunder kan få en faglig og social snak
I butikken i Aalborg har Øland forsøgt at indrette sig således, at butikken både kan håndtere den effektive ekspedition og det sociale aspekt:
”Vores fokus er at gøre det så bekvemt som muligt at handle her. Derfor er vi blandt andet fire medarbejdere i butikken, som rådgiver om både ventilation, teknisk isolering og VVS. Men vi har også et område i butikken til cafemiljø med højborde, hvor vores kunder kan komme og få en faglig og social snak”, siger Lars Nielsen.
I lighed med andre steder i byggebranchen bestiller en stigende andel af Ølands kunder deres varer online, men flertallet kommer dog fortsat i butikkerne for at hente varerne. Adm. direktør i Øland, Carsten Madsen forventer, at de fysiske butikker fortsat vil have en vigtig rolle i fremtiden:
”Der er ingen tvivl om, at onlinehandel har gjort meget for vores branche. Der er kommet et helt andet fokus på effektivitet. Jeg har dog svært ved at forestille mig, at e-handel tager fuldstændig over, fordi det faglige og sociale aspekt har så stor betydning i montørernes hverdag. Derfor går det digitale og de fysiske butikker hånd i hånd hos os”, siger han.
- EL