Øland: Sociale og faglige relationer giver flere kunder

I en digital tid har ventilationsspecialisten Øland succes med sin fysiske butik i Aalborg. Her dyrker montører nemlig både sociale og faglige relationer og får nye opgaver.

I 2015 flyttede Øland ind i lokalerne ved siden af Brødrene Dahls eksisterende butik på Håndværkervej 8 i Aalborg. Foto: Øland..

Selvom de fleste byggematerialer i dag kan købes online, foretrækker mange montører stadig at tage ned i de fysiske butikker, hvor der også er mulighed for en faglig snak og en kop kaffe.

Og det er noget, man kan mærke hos ventilationsspecialisten Øland, hvor personalet i Aalborg-butikken oplever en stigende tilgang af kunder, efter at være flyttet ind i nyindrettede lokaler sammen med søstervirksomheden Brødrene Dahl:

"Mange af vores kunder arbejder med opgaver, der lapper ind over VVS og ventilation. De sparer en del tid ved ikke at skulle køre flere steder for at hente materialer, fordi vi nu har alt samlet under ét tag", siger Lars Nielsen..

”Der kommer både montører og VVS’ere i butikken, og det giver en god dynamik. Vi kan også se, at de bruger hinanden. Der udveksles information om igangværende og kommende byggeprojekter i lokalområdet, og det er sket mere end én gang, at en montør har fået en opgave med hjem fra en VVS’er”, siger butikschef i Øland i Aalborg, Lars Nielsen.

Han fortæller samtidig, at mange af butikkens kunder arbejder med opgaver, der lapper ind over VVS og ventilation:

”De sparer en del tid ved ikke at skulle køre flere steder for at hente materialer, fordi vi nu har alt samlet under ét tag”, siger Lars Nielsen.

Læs også: Øland-direktør: "Manglende hænder slider på ambitionerne"

Kunder kan få en faglig og social snak
I butikken i Aalborg har Øland forsøgt at indrette sig således, at butikken både kan håndtere den effektive ekspedition og det sociale aspekt:

”Vores fokus er at gøre det så bekvemt som muligt at handle her. Derfor er vi blandt andet fire medarbejdere i butikken, som rådgiver om både ventilation, teknisk isolering og VVS. Men vi har også et område i butikken til cafemiljø med højborde, hvor vores kunder kan komme og få en faglig og social snak”, siger Lars Nielsen.

I lighed med andre steder i byggebranchen bestiller en stigende andel af Ølands kunder deres varer online, men flertallet kommer dog fortsat i butikkerne for at hente varerne. Adm. direktør i Øland, Carsten Madsen forventer, at de fysiske butikker fortsat vil have en vigtig rolle i fremtiden:

”Der er ingen tvivl om, at onlinehandel har gjort meget for vores branche. Der er kommet et helt andet fokus på effektivitet. Jeg har dog svært ved at forestille mig, at e-handel tager fuldstændig over, fordi det faglige og sociale aspekt har så stor betydning i montørernes hverdag. Derfor går det digitale og de fysiske butikker hånd i hånd hos os”, siger han.

- EL

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Tilføj Bluetooth®-tryk til dine 230V ON/OFF sensorer - helt uden udskiftning!

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

17.12.2025Installator.dk

Ahlsell Danmark får ny kommerciel direktør

16.12.2025Installator.dk

Energinet henter ny CFO i egne rækker

16.12.2025Geovent

Sponseret

To nye ansigter hos Geovent – hver med deres helt egen rejse

16.12.2025Installator.dk

Bauhaus har nye varehuschefer på plads

15.12.2025Installator.dk

Elektrikere blandt de mest tilfredse

15.12.2025Installator.dk

SMVdanmark: Bæredygtighedsaftale sikrer permanente lettelser

12.12.2025Installator.dk

Fire stærke lysprojekter nomineret til Den Danske Lyspris 2025

11.12.2025Installator.dk

AI giver installationsvirksomhed fuldt overblik over CO2-aftryk

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle