60.000 elever skal kortlægge skolernes indeklima i masseeksperiment
I 2009 var det skidt. I 2014 var det blevet værre. Men hvordan ser skolernes indeklima ud i 2021? Det skal op mod 60.000 skoleelever nu undersøge i Masseeksperimentet.
Til efteråret sætter Masseeksperimentet for tredje gang indeklima på dagsordenen, når 60.000 elever landet over inviteres til at kortlægge indeklimaet i deres undervisningsmiljø. Dermed bliver det den største og mest omfattende måling i Masseeksperimentets historie, og samtidig verdens største interventionsundersøgelse om indeklima.
”Det er vi nødt til både sætte fokus på og lave om på. Med Masseeksperimentet giver vi eleverne en unik mulighed for selv at dokumentere indeklimaet på deres egen skole – og hvordan det påvirker deres adfærd og koncentration i løbet af skoledagen. Jeg håber, at resultaterne kan være med til at sætte emnet på dagsordenen både på den enkelte skole, politisk og i den brede danske befolkning”, siger Anne Gade Iversen, projektleder i Realdania, som i år støtter Masseeksperiment med over 4 millioner kroner.
Den tredje måling
I år er eksperimentet bygget op som en såkaldt interventionsundersøgelse med to CO2 målinger. Den første måling foretages på en dag, hvor eleverne har brugt deres klasselokale som vanlig. Det er den, der skal holdes op mod målingerne fra 2009 og 2014. Den anden måling foretages en uge efter, hvor eleverne har været ude i frikvarteret og luftet ud i mellemtiden. Begge dage undersøger eleverne, hvordan det påvirker mængden af CO2 i lokalet, deres koncentrationsevne og fysiske trivsel. Derudover måler eleverne belysning, lyd, efterklang og temperatur i deres eget undervisningsmiljø.
”Der ligger et stort potentiale i en tredje måling af CO2-indholdet i landets klasselokaler, så vi får dokumenteret, om det har rykket sig i en bedre retning. Derudover udvides eksperimentet i år med målinger af alle indeklimaparametre sat i relation til elevernes adfærd, koncentration og trivsel. Dermed får vi en meget bredere registrering af indeklimaproblematikken, som jeg håber kan give de enkelte skoler og kommuner et godt grundlag at handle ud fra i arbejdet med at bedre indeklimaet”, siger Anne Gade Iversen.
Masseeksperimentet udvikles af det nationale naturfagscenter Astra i samarbejde med relevante eksterne forskere, herunder forskere fra Danmarks Tekniske Universitet.
Ny app skal hjælpe skoler
De deltagende skoler får adgang til et nyt indeklimaværktøj fra Dansk Center for Undervisningsmiljø. IndeklimaTjek er en app, som giver skolerne mulighed for selv at kortlægge deres indeklima på en dag eller to. På baggrund af kortlægningen udarbejder app'en automatisk overblik og rapport samt en skræddersyet vejledning med gode råd til indeklimaforbedringer på den pågældende skole.
Efter COVID-19 kan der være flere skoler, som er blevet mere opmærksomme på vigtigheden i at lufte ud. Derfor skal lærerne ifølge med Masseeksperimentet blandt andet også indrapportere til forskerne, om de har ændret udluftningsvaner som følge af pandemien.
-CH