8 tendenser præger sanitetsområdet anno 2022
Gode toiletter, håndvaske og badeværelser er standard i Danmark. Men der er ikke meget standard over udviklingen af området og produkter, hvor der sker mange ting. En grossist og en producent fremhæver her otte tendenser, som vil præge sanitetsområdet i 2022 og frem.
FN’s verdensmål nummer seks hedder ”Rent vand og sanitet”, fordi det er en stor udfordring i store dele af den fattige del af verden, og fordi det er elementært for menneskers sundhed og trivsel. Der er ikke mange, som stiller spørgsmålstegn ved eller tænker nærmere over denne faktor i Danmark og Norden. Her betragter vi som det en selvfølge, at der er adgang til rent vand og gode toilet- og badeforhold. I Norden er adgang til rent vand og sanitet standard. Men der er ikke meget standard over den faglige og markedsmæssige udvikling af området, hvor der løbende sker udvikling. Vi har talt med en produktchef og en salgschef hos henholdsvis en grossist og en producent, og de peger sammenlagt på otte nye og ”gamle” tendenser, som de forventer vil præge markedet i 2022 og et stykke tid frem. De otte tendenser omfatter:
1. Det skal være bæredygtigt
Bæredygtighed og klimahensyn har for alvor sat sig igennem som et absolut krav fra stort set alle sider. Slutforbrugere, bygherrer, installatører, ejere, myndigheder, medarbejdere, producenter, grossister… alle vil have bæredygtighed. Ingen kan længere leve med, at deres produkter og virksomhedsaktiviteter belaster klimaet, jorden og samfundet.
”Vi oplever stor opmærksomhed på miljøcertificeringer som Svanemærket, EPD og C2C (cradle-to-cradle eller vugge-til-vugge, red.). Vi har i AO Johansen indført vores eget mærke, som vi kalder ”Grønt forbrug”. Vi tildeler varer mærket for at hjælpe installatører og kunder til nemt at gennemskue hvilke produkter, der kan give dem en besparelse på for eksempel vandforbrug, energi eller strøm i produktet. Mærket er faktabaseret forstået på den måde, at vi har opstillet nogle faktuelle kriterier, som produkterne skal leve op til. Et håndvaskarmatur må for eksempel maksimalt forbruge fire liter vand per minut ved tre bars tryk”, fortæller Peter Lindgren, produktchef, AO Johansen.
Han fremhæver koldstartsarmaturer og berøringsfrie armaturer som to andre eksempler på vand- og energisparende sanitetsprodukter, som nyder stigende efterspørgsel.
Peter Mølgaard Hansen, der er salgschef for Geberit, bekræfter, at bæredygtighed er et uomgængeligt krav fra et stigende antal kunder, og at det påvirker sanitet på alle parametre fra funktionalitet og levetid til produktion og distribution til selve udviklingen af produkter og processer. ”Bæredygtighed skal være tænkt ind i al udvikling af produkter, processer og systemer. Det skal være indlejret i hele værdikæden. Vi skal tage højde for energiforbruget i transport og produktion og produkters vandforbrug. Plastventiler skal være lavet af genbrugsplast, og reservedele skal have garanti, så produkters levetid bliver forlænget. Det er omfattende, og vi bliver hele tiden bedre til at indfange muligheder for at blive endnu mere bæredygtige”, fortæller han.
2. Hygiejnisk
Hygiejniske sanitetsforhold er en stor tendens. Det var det allerede før covid-19, men pandemien har kraftigt forstærket efterspørgslen efter produkter, der understøtter hygiejne. ”Det kan være toiletsæder og -skåle med antibakteriel overflade, sensorstyrede armaturer, rengøringsvenlige design etcetera”, fortæller Peter Lindgren.
”Hygiejnen gælder alle dimensioner af sanitet. Produkterne skal være lette at rengøre, vandet i de skjulte rørsystemer ’bag væggen’ skal forbygge bakterie- og legionelladannelser, der skal være automatisk skyl, betjeningsfalder skal være berøringsfrie og så videre”, fortæller Peter Mølgaard Hansen.
3. Mere farverigt
Badeværelser og køkkener har i mange år været præget af stringente hvide og grå farver og krom armaturer. Det er ifølge Peter Lindgren ved at ændre sig: ”Vi ser en tendens til, at der skal mere knald på farverne. Vi har set en del sort, og nu ser vi mere efterspørgsel på messing- og kobberarmaturer, ligesom møbler i trænuancer som eg vinder indpas. Farverne skal ikke være lige så ’larmende’ som i 70’erne, de nye farvenuancer er mere matte i form af midnatsblå, mørkegrøn, mørkeblå etcetera”.
4. ’Smart’ og elektronisk
Peter Lindgren fremhæver også en tendens til, at sanitetsprodukter i stigende grad bliver en del af det smarte hjem eller ’smarthome’. ”Vi ser flere elektroniske spejle med LED-lys og douche-toiletter, der har avancerede funktionaliteter og bliver styret med fjernbetjening eller en smartphone-app.
Peter Mølgaard Hansen bekræfter, at Geberit oplever en stigende interesse for det avancerede douche-toilet.
5. Rent drikkevand
AO Johansen oplever stigende efterspørgsel efter systemer og produkter, der sikrer forbrugerne rent drikkevand fri for bakterier og vira. Det kan være koldvandsløsninger, kogevandsarmaturer eller filterløsninger, der sikrer rent drikkevand ved ældre installationer, som kan være præget af aflejringer eller misfarvninger fra rørsystemet.
6. Let at betjene
Den gennemsnitlige levealder i Danmark stiger kraftigt, og det betyder, at flere ældre vil blive boende i egen bolig. Det øger krav om let betjeningsfunktionalitet på toiletter, vandhaner, bruserarmaturer etcetera. ”Design af sanitetsprodukter skal indarbejde let betjening, så mennesker med nedsat bevægelighed kan betjene sig selv. Det kan være i form af armstøtter, brusergreb, toiletskåle der kan hæves og sænkes med mere. Det er vigtigt, at funktionalitet indgår som en naturlig del af designet”, fortæller Peter Lindgren.
”Den danske befolkning bliver ældre, og sanitetsløsninger skal understøtte ældres behov for let selvbetjening. Her er douchetoilettet et godt eksempel, fordi det er let at betjene og samtidig er meget hygiejnisk”, fortæller Peter Mølgaard Hansen.
7. Wellness og frirum
Danskernes forventninger til deres kommende badeværelse er meget høje. Det skal være wellness, altså et rum, hvor man kan tilbringe lang tid med selvforkælelse á la den, man kender fra en spa: ”Vi ser det på tværs af produktkategorier. Bruserne skal have vandfald og massage, håndvasken skal ligne en muslingeskal, og toilettet skal have en teknologisk indretning med både sædevarme, individuel indstilling og douchefunktion”, forklarer Peter Mølgaard Hansen.
Han bakkes op af Peter Lindgren: ”Det har helt klart været en voksende tendens i kølvandet på covid-19. Kunderne ønsker high-end produkter, og de lægger store investeringer i at skabe rum med høj kvalitet og æstetik i installationerne. Vi kan dog også se, at inflation, stigende renter, krig i Ukraine med mere gør, at vi måske bevæger os mod mere usikre tider, hvor nogle kunder vil have færre midler til wellness og formentlig vil prioritere anderledes”.
8. Lækkert design
Det ligger i naturlig forlængelse af tendensen til wellness, at danskerne lægger mere vægt på lækkert design, når de indretter badeværelse og vælger køkkenarmaturer. Materialerne skal være lækre og i de rette farver. Materialerne og fremstillingen skal være bæredygtig, og de må også gerne ’se’ bæredygtige ud. ”Vores kunder i alle salgskanaler – inklusive DIY (do it yourself, red.) og e-handel – vælger lidt dyrere løsninger, fordi de stiller højere krav til badeværelset. Det skal leve op til alle krav, og det skal ske på en designmæssig lækker måde”, fortæller Peter Mølgaard Hansen.