Adfærdsforsker: ”Sådan får vi danskerne til at spare på vandet”

I Danmark er vi langt foran vores nordiske naboer, når det kommer til vores vandforbrug. Godt hver tredje dansker tænker dagligt over deres vandforbrug. Men på trods af de gode intentioner er der fortsat en stor gruppe af danskere, der ikke ved, hvordan de skal gribe det an. Ifølge adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen ligger nøglen til et mindre forbrug i at gøre det flydende vand til en fast størrelse.

Danskerne er mere miljø- og klimabevidste end nogensinde før. Benzin bliver skiftet ud med el og affaldet bliver sorteret i helt op til 10 kategorier. Overalt i landet er den bæredygtige tankegang blevet en fast del af vores hverdag og vores adfærd.

Samme bæredygtige tankegang gentager sig, når det kommer til vores vandforbrug. Det slår en ny nordisk undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Ipsos på vegne af GROHE fast. Ifølge undersøgelsen tænker godt hver tredje dansker dagligt på deres vandforbrug, mens det for Sverige, Norge og Finland i gennemsnit ligger på 15 pct. Men kigger man på samme undersøgelse fra sidste år, er andelen af danskere, der dagligt tænker over deres vandforbrug faldet fra 41 pct. til 31 pct., mens hver femte dansker stadig ikke ved, hvad de kan gøre for at reducere deres vandforbrug.

Ifølge Pelle Guldborg Hansen, der er adfærdsforsker ved Roskilde Universitet, kan det forklares ved, at vi har svært ved at vurdere volumen:

”Hvis vi skal lykkes med at nedbringe vores vandforbrug, skal vi hjælpe danskerne med at gøre vand og vandforbrug til en fast og håndgribelig størrelse. Vand er nemlig en flydende størrelse på flere måder. Det er ikke noget, vi kan holde om eller se på samme måde, som vi fx kan med mængden af affald eller madspild. Vi ved alle sammen godt, at vi skal gå kortere tid i bad, men når først bruseren er tændt, kan det være svært at vurdere, om der er gået 2, 5 eller 10 minutter,” siger Pelle Guldborg Hansen.

Spørger man GROHE, der er verdens største leverandør af sanitetsprodukter, og som samtidig står bag den nordiske undersøgelse, viser undersøgelsen, at der er behov for at hjælpe danskerne med at reducere deres vandforbrug.

”Vand er en ressource som mange i Danmark tager for givet, og selvom godt hver tredje dansker tænker over deres vandforbrug, er der stadig alt for mange, der ikke tænker over det. Det er for eksempel bekymrende at se, at udviklingen går den forkerte vej. Hos GROHE ser vi derfor et behov for at fortsætte med at oplyse om vandforbrug. Det har netop været formålet med vores Vandbarometer, så vi kan vise indbyggere i de nordiske lande, hvordan man kan have et bæredygtigt vandforbrug i hverdagen, og hvilke konkrete værktøjer man kan tage i brug for at reducere unødigt vandspild,” siger Mette Nielsen, Leader Marketing hos GROHE Danmark.

Læs mere om undersøgelsen på Vandbarometer.dk.

Mere fra...

15.05.2023Grohe A/S

Sponseret

GROHE, der er et af verdens førende brands inden for armaturer til køkkener og komplette sanitære løsninger til badeværelser, deltager igen i år på VVS-messen i Odense.

12.04.2023Grohe A/S

Sponseret

Tendenser på badeværelset i 2023

23.01.2023Grohe A/S

Sponseret

GROHE stiller op til DM i Skills

14.10.2022Grohe A/S

Sponseret

Nu er eleverne glade for skoletoiletterne

01.07.2022Grohe A/S

Sponseret

Nye udfordringer i sanitetsbranchen

13.06.2022Grohe A/S

Sponseret

Fem trin til installatørens bæredygtige rådgivning