Ahsell får afkast af mio-investeringer
Siden Ahlsell overtog Sanistål og omdannede 24 danske håndværkerbutikker i april 2024, har koncernen investeret mange millioner kroner i nye tiltag og står nu bedre rustet på det danske marked, skriver grossisten i en pressemeddelelse.
Ahlsell har styrket sin position på det danske marked, mener Claudio Christensen, CEO i Ahlsell Danmark. Foto: Ahlsell Danmark
Opgradering af butikkerne, stor udvidelse af sortimentet og et stærkt fokus på digitalisering har ifølge Ahlsell ført til tilfredsstillende vækst i de første måneder af 2025.
“Som et led i vores ambitiøse vækstplan har vi lagt en masse kræfter i at bygge op i 2024. Der er sket utrolig meget på forholdsvis kort tid. Vi har f.eks. moderniseret butikkerne og sat fokus på digitalisering for at imødekomme kundernes behov. Vi er kommet godt fra start i 2025 og har oplevet vækst fra begyndelsen af januar til midten af marts, og nogle af vores butikker har oplevet tocifret salgsvækst. Det er meget tilfredsstillende, siger CEO Claudio Christensen fra Ahlsell Danmark, som er en del af Ahlsell Group, der er Nordens største distributør af bl.a. værktøj, VVS- og elartikler til byggebranchen og industrien.
I forbindelse med overtagelsen af Sanistål rettede Ahlsell også fokus mod øget digitalisering for at skabe bedre personaliserede kundeoplevelser. Ved hjælp af en ny søgemotor, store mængder data og kunstig intelligens har Ahlsell sikret sine flere end 34.000 kunder en mere personlig og effektiv oplevelse, når de handler online, uanset om det er en mindre vvs-installatør, der handler via Ahlsells app, eller en stor industrikoncern, som handler online på Ahlsells hjemmeside. Alene i 2024 blev der investeret et tocifret millionbeløb i digitalisering.
Ahlsells erfaringer viser, at sammenhængen mellem handel i de fysiske butikker og online spiller en stor rolle, og tilbagemeldingerne fra kunderne viser øget tilfredshed, uanset hvor kunderne handler.
“Vi har styrket vores position på et meget konkurrencepræget marked, og vores tal for de seneste måneder tyder på, at vi er kommet godt fra land i 2025, hvor vi fortsat vil drage nytte af, at vi har brugt enormt mange ressourcer på opbygning i 2024. Da vi investerede betydelige summer for et år siden, var det for at styrke tilfredsheden hos kunderne og øge salget, og vi arbejder hårdt på at lykkes med begge dele,” siger Claudio Christensen.
-emte