Halvårsstatus: Solid vækst hos AO Johansen
AO Johansens delårsrapport viser, at omsætningen i 1. halvår af 2018 var seks procent højere end de første skes måneder af 2017. Stigningen skyldes hovedsagelig vækst i det professionelle marked samt det private onlinemarked i Danmark.
2. kvartal i 2018 har været god for AO Johansen. Det viser den delårsrapport, som byggevaregrossisten netop har sendt ud.
Her fremgår det således, at omsætningen i 2. kvartal løb op i 830,2 mio. kr., hvilket er ni procent højere end i 2017, og som svarer til en vækst på 67,2 mio. kr.
Læs også: Grossist i vækst
Samlet steg omsætningen for 1. halvår 2018 også og kom op på 1,643 mia. kr., hvilket er 91,6 mio. kr. eller seks procent højere end i 1. halvår 2017.
”Væksten kan primært henføres til det professionelle marked i Danmark samt det private onlinemarked. Den udenlandske omsætning udgør under 10 pct. af den samlede omsætning”, fremgår det yderligere i AO Johansens delårsrapport.
Stigende personaleomkostninger
Delårsrapporten viser dog også, at AO Johansens personaleomkostninger i 2. kvartal 2018 er seks procent eller 5,2 mio. kr. højere, end de var i samme periode sidste år.
”Stigningen i både kvartalet og 1. halvår kan henføres dels til flere medarbejdere, dels til et ændret medarbejdermiks som følge af digitaliseringen. Der er iværksat tiltag, som vil bringe antallet af medarbejdere ned. Fuld effekt af disse tiltag forventes først i 2019”, skriver AO Johansen om grunden til de stigende omkostninger.
Læs også: AO-opkøb af Billig VVS sikrer overskud
AO Johansen har tidligere meldt ud, at koncernen forventer et resultat før skat for 2018 på 145-155 mio. kr. I delårsrapporten fremgår det, at denne forventning fastholdes.
I 2017 fik AO Johansen et overskud før skat på 145,5 mio. kr.
-JM