Bæredygtigt plast erstatter stål ved Danmarks største infrastrukturprojekt
Når beboelse til Femern-forbindelsens arbejdersjak skal konstrueres, er der tænkt i bæredygtige plastløsninger til drikke- og spildevand frem for de traditionelle ståltanke.
Den 18 kilometer lange sænketunnel, Femern-forbindelsen, mellem Rødbyhavn på Lolland og Femern i Tyskland er skudt i gang. Her er det Esbjerg Maritime Service – EMS Aps, med plastspecialisterne Uponor som underleverandør, der skal sikre rent drikkevand og sanitære forhold for de omkring 1300 medarbejdere.
”EMS har prioriteret den bæredygtige vinkel på projektets infrastruktur, som er så vigtig for Uponor. Vores projektafdeling har den nødvendige ekspertise, forslag til designløsninger og know-how fra tidligere projekter til at løfte opgaven”, fortæller Bent Rønfeldt, projektingeniør ved Uponor Infra, der producerer, leverer og installerer plasttanke til personaleindkvarteringen samt fabrikken, hvor de ansatte bor og arbejder.
Arbejdshavnen ved Rødbyhavn bliver Nordeuropas største af sin slags, og derfor skal spilde- og drikkevand transporteres over store afstande.
Plast er det bæredygtige valg
De rør, der er valgt til brug ved Femern-forbindelsen, er estimeret til 100 års holdbarhed og er vedligeholdsfri.
”Planen var oprindeligt at bruge ståltanke, men med plast kan vi både forkorte leverings- og installationstid og sikre en langtidsholdbar løsning for Femern-byggeriet, men også for fremtidige projekter”, siger Tom Sørensen, projektleder ved EMS Aps.
Han påpeger, at løsningen ikke kræver betonfundamenter, fordi tankene skal ligge halvvejs nedsænkede.
”Vi kunne montere vores tankstyringer på de færdigproducerede tanke, inden levering til byggepladsen, så valget af Uponors plastløsninger var på alle måder det bedste, det mest bæredygtige og økonomisk rigtige valg”, tilføjer han.
-CH