Billig strøm til elbilerne er afgørende
Billig strøm til elbilerne er afgørende for den grønne omstilling, lyder det fra hele 59 procent af befolkningen. Det viser en undersøgelse fra ladeoperatøren Clever, der også afslører, at prisen på elbilerne er den største hindring for skiftet fra benzin- og dieselbiler.
Mens der i disse dage forhandles om elbilernes fremtid på Christiansborg, kommer danskerne med en klar melding: Den billige strøm til elbilerne er afgørende for den grønne omstilling. Det viser en ny undersøgelse foretaget for Clever af Epinion.
Hos Clever mener man, at tilkendegivelsen fra danskerne er vigtig, fordi politikerne risikerer at lave en aftale, der er finansieret med en forhøjet elafgift på opladningen af elbilerne.
”Rigtig mange danskere kan godt se, at det ikke nytter at sætte prisen på elbilerne ned, hvis man samtidig gør det dyrt at køre i dem med en forhøjelse af afgiften på el til opladning. Med nogle af de tiltag, der er på det politiske tegnebræt lige nu, risikerer man, at el til transport får et afgiftstryk, der er tre gange større end det, der er for benzin og diesel. Og det stemmer jo i hvert fald dårligt overens med danskernes ønske om attraktiv, billig strøm til de mange elbiler, man gerne vil have på vejene”, siger direktør i Clever, Casper Kirketerp-Møller.
Undersøgelsen fra Clever afslører også, at prisen på elbilerne er en vigtig faktor. Ifølge undersøgelsen er prisen på elbilerne den største udfordring, når der skal vælges elbilen frem for benzin- eller dieselbilen.
Den billige strøm bør være så grøn som muligt
Skal omstillingen til elbiler bidrage til den grønne omstilling, bør man sikre, at opladning med lave afgifter er så grøn, som muligt. Det mener Clever.
”Lave elafgifter bidrager kun til den grønne omstilling, hvis de betyder, at den strøm, der går til elbilerne, er så grøn som muligt. Det sikrer man med intelligent opladning, hvor man automatisk doserer opladningen, så elbilerne lader op, når der er mest grøn strøm til rådighed i elnettet”, siger Casper Kirketerp-Møller of tilføjer:
”Følger man den linje, bør de lave afgifter være betinget af, at elbilerne lader på intelligente og opkoblede ladestandere og ladebokse, der skruer ned for opladningen om aftenen, når belastningen på elnettet er størst, og op for opladningen om natten, når trykket på elnettet er lavere og grønnere, mens de fleste danskere sover”.
Om undersøgelsen
Epinion har på vegne af Clever gennemført en befolkningsundersøgelse af danskernes holdninger til elbiler og elbilsmobilitetsløsninger. Analysen baserer sig på cirka 1.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Epinions panel i perioden 15. september – 29. september 2020. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.
-CH