Bliv klogere på tre toptendenser på VVS-messen ’21
VVS-messen i Odense Congress Center den 12.-14. oktober er det rigtige sted for installatører at blive opdateret på den VVS-udvikling, som foretager kvantespring i øjeblikket. Tre af overskrifterne for udviklingen er: Digitalisering, den grønne omstilling og den bevidste forbruger.
Vvs-produkter bliver udstyret med elektronik, sensorer og digitale egenskaber, som giver brugere mulighed for at betjene dem via en app på en smartphone – eller gør det muligt for produktet selv at kommunikere med andre produkter. Det sidste kalder man Internet of Things eller IoT, og det lyder måske lidt science fiction for nogen. Men det er det ikke. IoT er i den grad nutid, og det er på spil allevegne og alle steder.
Jeg forventer for eksempel, at vi vil se rigtig mange varmepumpeløsninger på messen, fordi det er der stor efterspørgsel efter på markedet
Per Rømer Kofoed
”Før i tiden var varmesystemer og alle mulige andre installationer typisk udstyret med et betjeningspanel, hvor brugerne kunne betjene systemet. I dag sker betjeningen via en app på en smartphone, og betjeningen kan derfor foregå fra hvor som helst. Vi er så at sige kommet online med installationerne”, fortæller Per Rømer Kofoed, der er formand for VELTEK og for messekomitéen, som arrangerer VVS-messen. Han tilføjer:
”Det åbner også op for, at produkterne kan give tips til brugeren og hjælpe brugeren til en optimal drift af varme, vand, ventilation, indbrudssikring, adgangskontrol eller, hvad det måtte”.
Han peger på, at den tekniske udvikling går hurtigt. Der sker kvantespring i de teknologiske muligheder, og en af årsagerne til det høje tempo er, at det er blevet både meget nemmere og billiger at udvikle applikationer til smartphones.
”App-udvikling og den bagvedliggende teknologi er blevet standardiseret og er tæt på at være en hyldevare i dag. På samme måde er sensorer blevet mange gange billigere end, de var for få år siden. Så alt i alt er det let og billigt at forsyne vvs-produkter og -løsninger med intelligens”, fortæller Per Rømer Kofoed.
Nye muligheder for installatøren
Per Rømer Kofoed fremhæver, at den teknologiske udvikling åbner op for mange nye forretningsmuligheder for vvs-installatører.
”Både erhvervskunder og private forbrugere er i dag meget skarpe på, hvad de ønsker installeret, når de henvender sig til vvs-installatøren. De er blevet mere krævende, og samtidig ønsker de bekvemmelighed og ingen bekymringer. IoT-produkter gør det muligt for installatøren at tilbyde overvågning og optimering af systemer på abonnementsbasis i en serviceaftale, så kunden slipper for at bekymre sig om varmepumpen nu kører, som den skal, eller gasfyrets drift løbende er indstillet korrekt”, fortæller han.
Han påpeger, at VVS-messen er et godt sted for installatører at blive klogere på i hvilken retning, branchen bevæger sig, og hvordan han eller hun kan styrke sin forretning.
CO2 og den bevidste forbruger
Både forbrugerkrav og myndighedskrav presser voldsomt på den grønne omstilling og reduktion af CO2 i disse år. Det mærker både producenter af vvs-produkter og installatører i høj grad.
Bliv klogere på varmepumperegler, eltavlen og meget andet
VVS-messen tilbyder et Fagligt Forum, hvor der hver dag vil foregå to-tre faglige oplæg ved inviterede eksperter om aktuelle emner som for eksempel nye regler og forhold omkring varmepumper, vigtige råd om eltavler etcetera. Oplæggene vil vare 30-40 minutter og være fokuseret på at tilbyde nyttig viden til vvs-installatører.
”Vi oplever et stærkt fokus på energiforbrug og CO2, og det vil besøgende på VVS-messen i Odense se og mærke stort set alle steder på messen. CTS-anlæg, varmesystemer, ventilationsanlæg, vandsystemer etcetera bliver mere og mere digitaliserede, prognosestyrede, fjernbetjente og/eller selvlærende, hvor målet er at reducere energiforbrug og måske skabe mere energifleksibiltet”, fortæller Per Rømer Kofoed og tilføjer: ”Jeg forventer for eksempel, at vi vil se rigtig mange varmepumpeløsninger på messen, fordi det er der stor efterspørgsel efter på markedet”.
Han oplever, at forbrugerne – både private og erhvervskunder – er blevet langt mere bevidste om, hvad de vil have, og at systemerne skal være miljørigtige samt klimavenlige. Producenter af gulvvarme markedsfører sig for eksempel i dag med hjemmesidedesign og historiefortælling, der appellerer langt mere til følelser og oplevelser hos slutkunden, hvor markedsføringen tidligere mere bestod af tekniske specifikationer målrettet installatøren.
Opsparet behov for at mødes
Per Rømer Kofoed oplyser, at han og hans kollegaer i branchen og messekomitéen oplever et stort opsparet behov for det fysiske fagmøde efter coronakrisens nedlukning.
”Vi fornemmer, at der et stort opsparet behov for at komme ud og ’sparke dæk’ så at sige. Når man kommer på en messe, møder man kun positive mennesker, og der sker altså en hel del mere, når mennesker mødes fysisk end, der gør, når mennesker mødes via Zoom eller Teams. Kropssprog er langt vigtigere end, vi normalt er bevidste om, og idéudvikling kører i et helt andet gear, når det sker fysisk mellem mennesker end via en digital kanal. Jeg forventer, at mange vvs’er virkelig har behov for en stor dosis fagligt møde og indsigt i branchens udvikling”, fortæller han.