Boligers energimærke bør opdateres løbende
Når en boligejer for eksempel udskifter oliefyret, får huset et bedre energimærke, men mærket bliver først opdateret den dag, boligen skal sælges. Derfor bør energimærket i højere grad kunne bruges som en digital handlingsplan for boligejeren, mener Dansk Byggeri.
Cirka 650.000 bygninger har i dag et energimærke, men det er først, når til-salg-skiltet sættes op på matriklen, at energimærket bliver opdateret. Først der kan boligejeren se, hvordan de senere års investeringer har rykket på husets energimærke.
”Det er en gammeldags måde at tænke på, at det først er ved et salg resultatet af de investeringer, der er foretaget i boligen, kan ses. Netop derfor havner energimærkerapporten ofte i en skuffe, hvor den bare ligger og samler støv. Det bør være muligt for boligejeren løbende at kunne opdatere energimærket og se effekten af de energirenoveringer, der bliver gennemført”, siger Camilla Damsø Pedersen, energipolitisk chef i erhvervsorganisationen Dansk Byggeri.
Fra A til G
Energimærket vurderer boligen på en skala fra A til G, hvor A er et udtryk for, at alt fra isolering til vinduer og ventilation sørger for en energieffektiv bygning, mens G er et udtryk for, at der fyres for gråspurvene, og at omkostningerne til varme og el ligger i den høje ende.
”Og energimærket bør ikke kun være et bogstav. Det bør kunne bruges som en løbende interaktiv handlingsplan, der viser, hvad det næste kloge skridt i hjemmet er, hvis man allerede har valgt for eksempel at skifte til mere energieffektive ruder”, siger Camilla Damsø Pedersen.
Det er afgørende for både størrelsen på energiregningen og salgsprisen, om huset har et energimærke A i den absolut gode ende eller G i den mindre gode ende.
”Det vil helt sikkert gøre flere interesserede i at energirenovere, når de for eksempel kan se, at salgsprisen på huset stiger. Hvis man har et G-mærket hus, som forbedres to energiklasser til et energimærke E, stiger det cirka 113.000 kroner i værdi, samtidig med at varmeregningen bliver mindre. Derfor er det oplagt at gøre flere boligejere interesserede i at energirenovere ved at udnytte de digitale muligheder for et mere handlingsorienteret energimærke”, siger Camilla Damsø Pedersen.
- JKK