Brødrene Dahl tager kampen op med Amazon
Globale giganter som Amazon og Alibaba ligger på lur og derfor er VVS-grossisten i fuld gang med at udvikle nye, digitale services til kunderne. Senest ePlan, et dataværktøj der skal give installatørerne større indsigt i egen forretning.
Brødrene Dahl lancerer nu et gratis dataværktøj, ePlan, der skal give installatørerne et grafisk overblik over, hvor de bruger deres tid og penge – samt ikke mindst hvilke besparelser de kan opnå ved at ændre indkøbsvaner.
Nøglen til dette er installatørens indkøbsdata. I programmerne kan installatøren se, hvad der købes ind af materialer, hvor meget der købes ind i butik og online, hvor meget materiale der afhentes og hvor meget der leveres direkte på byggepladsen. Han kan også se, hvad det betyder for indtjeningen, hvis for eksempel en større del af indkøbene foretages online.
ePlan er Brødrene Dahls nyeste service til installatørerne. Men grossisten har flere nye digitale løsninger på tegnebrættet, der har til formål at styrke relationen til installatørerne gennem værdi, viden og service.
”Vi er nødt til at forholde os til, at markedet ændrer sig, og at store, globale muskelvirksomheder som Amazon og Alibaba rykker ind i Danmark på et tidspunkt. Som lokal grossist kan vi skabe merværdi for installatørerne på andre områder end blot sortiment, gode priser og stærk logistik”, siger digital direktør i Brødrene Dahl, Mikkel Josephsen. Han uddyber:
”Vores helt store styrke ligger i vores kunderelationer. Vi har nærheden og indsigten i vores kunder, og det bruger vi meget aktivt til at skabe services, der hjælper dem i hele deres virksomheds fase. Vores mål er at hjælpe installatørerne til at blive mere lønsomme som helhed frem for at shoppe rundt efter de laveste priser”.
Først med Business Intelligence til VVS’erne
Mange brancher arbejder meget målrettet med dataanalyser og forretningsindsigt, også kendt som Business Intelligence. Men VVS-branchen har haltet bagefter, og selv om der er masser af prissammenligningsmoduler, graver ePlan ifølge Brødrene Dahl flere spadestik dybere og tilfører intelligens, så installatøren får et 360 graders billede af sin forretning.
”Det kræver meget mere og mange flere data at levere den forretningsindsigt, ePlan giver. Det er installatørens egne data, som vi har registreret i forbindelse med hans indkøb hos os. Vi anvender kun data, installatøren har givet os lov til, og vi holder fokus på de overordnede mønstre”, siger Morten Dalgaard, digital forretningsudvikler i Brødrene Dahl, og fortæller, at ePlan hele tiden udvikles med nye features.
”Vi holder et stenhårdt fokus på at trække mere og mere værdi ud af dataene og samtidig holde ePlan meget brugervenligt. Dataværktøjer skal kunne give en synlig og handlingsorienteret værdi for at have en berettigelse. For os er det vigtigt, at installatørerne har lyst til at bruge ePlan, og at de udnytter den forretningsindsigt, der findes i deres data til gavn for deres forretning”, siger Morten Dalgaard.
ePlan er gratis, oplyser Brødrene Dahl, og tilgængelig for alle grossistens kunder på bd.dk under installatørens personlige profil.
- JKK