Brødrene Dahl tester kvikke cykelbude på Amager og Vesterbro
En ekstra hurtig service skal ske i form af cykelbude, som både formindsker forurening og leveringstid. Og hvis ikke pakken kan være på en cykel, så kan den blive bragt med el-bil.
Der kommer snart flere cyklister på cykelstierne. Brødrene Dahl, Danmarks førende VVS-grossist, vil nemlig teste brug af cykelbude, så de kan udvide deres kvik-services med cykelleveringer. Pakker, der hverken kan være i en rygsæk eller på et cykellad, kan leveres med el-bil.
På den måde kan virksomheden mindske deres brug af biler og varevogne. Cykelleveringerne kan især forbedre servicen i byerne, da transporttiden kan formindskes markant.
Cykelbud på prøve
Brødrene Dahl tester metoden af fra uge 36, og hvis alt går vel, vil de senere lancere cykelbudene flere steder i landet. Løbende bliver der holdt øje med, hvordan det forløber med cykelbudene.
I første omgang vil kunder inden for fem kilometers afstand af butikkerne på Vesterbro og Amager kunne få leveret deres dele inden for en time. Et samarbejde med GLS gør det også muligt at modtage kvikleverancer med el-biler fra butikken i Vallensbæk.
”Udover at være en service, der er mere agil, og mange steder vil mindske leveringstiden, giver en cykel også noget frihed og mobilitet. Det er nemmere for buddene at komme helt ud til hjertet af byggepladserne, så installatørerne ikke skal afbryde deres dag for eksempel at hente de dele, de mangler”, siger distributionschef i Brødrene Dahl, Lars Holm.
Han anslår, at seks til otte leverancer om dagen vil kunne gøres med cykelbudene. Dermed vil cykelbude, udover det praktiske aspekt, også sænke forbruget af brændstof.
Og netop den grønne omstilling er noget, som Brødrene Dahl er begejstrede for.
”Vi synes også, at vi har et ansvar for at kunne tilbyde grønne alternativer til vores kunder. Både på den store klinge og ved mindre muligheder. Det skal være nemt at vælge de grønne metoder, så på den måde giver det god mening for os at teste denne form for levering på Amager og Vesterbro, hvor der alligevel ikke altid bil-venligt. Her tror vi især, at cykelbudene kan vinde frem”, siger Lars Holm.
-CH