Brancheorganisation: Unge skal vejledes bedre, når de skal vælge uddannelse
24 procent af landets studenter er ikke begyndt på en videregående uddannelse 27 måneder efter, de har afsluttet deres studentereksamen. Hos Tekniq Arbejdsgiverne opfordrer man derfor til, at der sættes større fokus på erhvervsuddannelserne allerede i folkeskolen.
En stadig større andel af landets studenter vælger at sætte uddannelsesplanerne på langtidspause, når de har fået huen på hovedet. Nye tal fra Undervisningsministeriet viser således, at hele 24 procent af de unge, der fuldførte en studentereksamen i 2015, stadig ikke var kommet i gang med en videregående uddannelse 27 måneder senere. Det er en stigning på to procent i forhold til året før – og på fem procent over de sidste fem år.
”Der kan selvfølgelig være mange forklaringer på denne udvikling, men noget tyder i hvert fald på, at de unge simpelthen ikke er målrettede nok eller af ren vanetænkning valgte gymnasiet. Der er med andre ord brug for at forbedre og styrke uddannelsesvejledningen i folkeskolens afgangsklasser, så eleverne får et mere nuanceret indblik i de mange muligheder erhvervsuddannelserne har at byde på”, siger Tina Voldby, underdirektør i brancheorganisationen Tekniq Arbejdsgiverne.
Kræver kendskab til erhvervsuddannelser
Hun ærgrer sig over den store andel af unge, som tilsyneladende ender med en studentereksamen uden at vide, hvad de skal bruge den til. Især i en tid, hvor der er stor mangel på faglærte.
”Med en erhvervsuddannelse får man en målrettet karrierevej, løn under uddannelse og rigtig gode jobmuligheder efterfølgende. Men hvis de unge (og deres forældre) skal overbevises om fornuften i at droppe den gymnasiale vanetænkning, kræver det naturligvis, at de kender til erhvervsuddannelserne og deres indhold. Og her har vi tilsyneladende lang vej igen”, siger Tina Voldby.
Hos Tekniq Arbejdsgiverne mener man desuden, der er brug for, at både brancheforeninger, erhvervsskoler og kommuner styrker indsatsen for at indfange de mange unge, som står med en ubrugt studentereksamen.
”Også her skal vi blive bedre til at markedsføre og fortælle om de spændende muligheder for job, karriere og videreuddannelse, som en erhvervsuddannelse byder på. Vi har brug for bogligt dygtige unge, der er i stand til at kombinere teori og praksis, så de blandt andet kan stå i spidsen for den teknologiske udvikling og de grønne energirigtige løsninger”, siger Tina Voldby.
- JKK