Corona-kvaler rammer bundlinjen hos Nordelektro
Efterspørgslen på teknisk service er i vækst. Alligevel måtte teknikspecialisten Nordelektro indkassere et underskud før skat på 1,15 millioner kr. fra 2020 til 2021. Årsagerne er nedlukkede kontor- og erhvervsbygninger og udskudte investeringer i industrien.
For præcis to år siden – i december 2019 – offentliggjorde Nordelektro sit bedste resultat i årevis sammen med en ambitiøs vækststrategi og en plan om at ansætte 10 nye medarbejdere inden for et år.
Eksekveringen af virksomhedens planer er blevet voldsomt udfordret i 2021, hvor COVID-19-pandemien har ramt Nordelektro på særligt to områder.
For det første har mange kontor- og erhvervsejendomme stået helt eller delvist tomme i lange perioder på grund af hjemsendelser og hjemmearbejde. Det har reduceret sliddet på blandt andet elevatorer og automatdøre – og medført en betydelig nedgang i mængden af udkald til driftstop og reparationer. For det andet blev den lange periode med restriktioner og nedlukning efterfulgt af ekstraordinært stor travlhed hos mange virksomheder i industrien, hvor kapacitetsudnyttelsen steg til det højeste niveau siden finanskrisen i 2008.1
“Som en konsekvens valgte flere kunder at udskyde investeringer i produktionen og ikke-akutte serviceopgaver. Det er opgaver, som normalt udgør en betydelig del af vores aktiviteter”, forklarer administrerende direktør Hans Peter Andersen.
Positive elementer trods underskud
Udfordringerne i 2020 til 2021 har kostet Nordelektro cirka 20 procent af omsætningen, og konsekvensen er, at sidste års overskud på 0,45 millioner kr. før skat er vendt til et underskud på 1,15 millioner kr. før skat.
Der er dog også positive ting at tage med ind i det nye regnskabsår. Hans Peter Andersen hæfter sig ikke mindst ved, at Nordelektros serviceportefølje i 2021 er udvidet med ca. 1.500 nye tekniske anlæg, svarende til en vækst på cirka 30 procent. Virksomheden efterser nu mere end 6.400 anlæg hos en voksende kundeskare.
“Det bekræfter os i, at vores strategi i det større perspektiv er den rigtige. Det er også positivt, at vi har formået at fastholde vores kunder og vores medarbejdere. Men det er klart, at de sidste to år har været meget udfordrende for os. Uden corona havde vi været længere fremme med strategien. Det er jeg overbevist om”, siger Hans Peter Andersen.
Ny serviceorganisation og strategiske partnerskaber
Nordelektro tog i oktober hul på et nyt regnskabsår med en reorganisering af sin serviceorganisation under ledelse af René Hansen i en nyoprettet stilling som servicechef. Under ham placeres tre serviceledere med dagligt ansvar for Nordelektros godt 30 servicemontører. Hensigten med den nye organisering er at få et større fokus på forebyggende vedligehold. Her vil servicemontørerne fremover få en mere rådgivende rolle, end det er tilfældet i dag.
Nordelektro har også øget sit fokus på CNC-teknologi. Virksomheden blev sidste år valgt som autoriseret servicepartner af tyske Heidenhain og har i år indledt et strategisk samarbejde med robotspecialisten Technicon om et nyt koncept til automatisering af eksisterende CNC-maskiner. Hertil kommer en ny aftale, der gør Nordelektro til forhandler og integrator af en ny, automatisk døråbner til CNC-maskiner, som er udviklet af Odense-virksomheden Made4CNC.
“Vi har nogle specialistkompetencer inden for døråbning, styring og interface, som vi kan udnytte endnu mere, end vi gør i dag. Industrien mangler faglært arbejdskraft, og mange virksomheder må sige nej til opgaver. De udfordringer kan løses gennem automatisering, og med de nye partnerskaber kan vi levere nogle attraktive løsninger”, siger Hans Peter Andersen.
Nordelektro-direktøren forventer som udgangspunkt en positiv udvikling i omsætning og indtjening i 2021 til 2022, omend COVID-19-pandemien gør, at de økonomiske forventninger fortsat er behæftet med stor usikkerhed.
-AKJ