Daglig dialog gør forandringer nemmere
Installatører, der er i daglig dialog med medarbejderne, har det nemmere, når forandringens vinde blæser i virksomheden, mener ledelsesekspert.
Når installationsforretningen skal udvikles, og virksomheden skal bevæge sig ind på ukendt territorium, ender det let i misforståelser og modstand fra nogle af medarbejderne. De problemer kan dog afhjælpes ved, at ledelsen løbende husker at tale med medarbejderne, lyder vurderingen fra en ledelsesekspert.
Den daglige dialog er vigtig, fordi installationsbranchen ofte står over for udfordringer, hvor ledelsen skal træffe hurtige beslutninger. Det kan være i forhold til indførelsen af teknologi, strategi i forhold til konkurrenter og at holde trit med en byggeaktivitet, der varierer med konjunkturerne.
Og det har sine fordele at handle raskt. En leder, der reagerer hurtigt på forandringer, har nemmere ved at styre virksomheden, forklarer Henrik Carøe Gjellebøl, udviklingschef i brancheorganisationen Tekniq. Ligesom på cykel, er det nemmere at komme fremad, når man konstant træder i pedalerne.
”Installationsbranchen er handlingsorienterede folk, der er hurtige til at gennemføre en ændring og italesætter ikke forandring på samme måde som i andre fag, men gør det konkret og gennemfører den ændring, de vil se, uden at formalisere det med lange møder. Det giver en styrke og en fleksibilitet, hvor man ikke er bleg for at lave noget om, hvis det ikke virker”, siger Henrik Carøe Gjellebøl.
Det gælder om at fastholde medarbejderne
I og med rekruttering er et stigende problem i installationsvirksomheder, gælder det om at fastholde medarbejderne – også under store forandringer.
At det er en nødvendighed, understreges af den seneste medlemsundersøgelse fra Tekniq, der fastslår, at rekruttering af medarbejdere har ikke været sværere siden 2008.
Hos interesseorganisationen Lederne bekræfter ledelsesrådgiver Birgitte Alstrøm, at den daglige dialog mellem ledelse og ansatte gør det nemmere for chefen at forklare de positive effekter og lade medarbejderne reagere på det.
”Jo mere dialog, der til dagligt er i en virksomhed, des lettere er det at implementere ændringer”, siger hun.
De utilfredse forlader virksomheden
I Tekniqs medlemsundersøgelse svarer 27 procent af de adspurgte installatører, at de forgæves har forsøgt at rekruttere arbejdskraft. Et tilsvarende antal svarer, at de har afvist ordrer på grund af mangel på arbejdskraft.
Det svarer nogenlunde til Danmarks Statistiks konjunkturbarometer, hvor små 23 procent af el- og VVS-virksomhederne oplyser, at de har været begrænset af manglen på arbejdskraft.
Tallene understreger vigtigheden af, at forandringer implementeres på en ordentlig måde. Birgitte Alstrøm advarer ligefrem mod, at dårligt gennemførte forandringer får de ansatte til at forlade virksomheden.
Læs også: Veltek indkalder varmebranchen til dialogmøde
I takt med den faldende ledighed blandt byggehåndværkere, stiger risikoen for, at de ansatte søger andre job, det gælder især i de specialiserede virksomheder.
”Man vil stå med en masse opsigelser, hvis medarbejderne ikke er enige i organisationsudviklingen”, siger Birgitte Alstrøm.
Godt arbejdsklima vigtigere end løn
Den gode leder, og forholdet mellem ansatte og ledelse, er afgørende for, at medarbejderne vælger at blive i virksomheden.
55 procent af de adspurgte i Tekniq-undersøgelsen svarer således, at samarbejdet med chefen er vigtigt for at fastholde de ansatte.
82 procent af installationsbranchens virksomheder tilkendegiver, at gode kolleger og godt fællesskab er vigtigt for at fastholde virksomhedernes ansatte.
Derimod er det ikke lønnen, der skal sikre arbejdskraften. Kun 28 procent svarer, at de har hævet lønnen for at holde på de ansatte.
Henrik Carøe Gjellebøl fastslår, at installationsvirksomheder med dårlig ledelse har større udfordringer med at fastholde de gode medarbejdere
”Fraværet af ledige gør det endnu mere væsentligt at fokusere på god ledelse for at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere”, understreger Henrik Carøe Gjellebøl.
Denne artikel er del af et tema:
Tema: Ledelse