Daglig dialog gør forandringer nemmere

Installatører, der er i daglig dialog med medarbejderne, har det nemmere, når forandringens vinde blæser i virksomheden, mener ledelsesekspert.

”Jo mere dialog, der til dagligt er i en virksomhed, des lettere er det at implementere ændringer, vurderer Birgitte Alstrøm, der er rådgiver hos Lederne. Arkivfoto..

Når installationsforretningen skal udvikles, og virksomheden skal bevæge sig ind på ukendt territorium, ender det let i misforståelser og modstand fra nogle af medarbejderne. De problemer kan dog afhjælpes ved, at ledelsen løbende husker at tale med medarbejderne, lyder vurderingen fra en ledelsesekspert.  

Den daglige dialog er vigtig, fordi installationsbranchen ofte står over for udfordringer, hvor ledelsen skal træffe hurtige beslutninger. Det kan være i forhold til indførelsen af teknologi, strategi i forhold til konkurrenter og at holde trit med en byggeaktivitet, der varierer med konjunkturerne.   

Og det har sine fordele at handle raskt. En leder, der reagerer hurtigt på forandringer, har nemmere ved at styre virksomheden, forklarer Henrik Carøe Gjellebøl, udviklingschef i brancheorganisationen Tekniq. Ligesom på cykel, er det nemmere at komme fremad, når man konstant træder i pedalerne.

”Installationsbranchen er handlingsorienterede folk, der er hurtige til at gennemføre en ændring og italesætter ikke forandring på samme måde som i andre fag, men gør det konkret og gennemfører den ændring, de vil se, uden at formalisere det med lange møder. Det giver en styrke og en fleksibilitet, hvor man ikke er bleg for at lave noget om, hvis det ikke virker”, siger Henrik Carøe Gjellebøl.

Læs også: Samarbejder om millionstor fjernvarmerenovering

”Jo mere dialog, der til dagligt er i en virksomhed, des lettere er det at implementere ændringer”, siger ledelsesrådgiver Birgitte Alstrøm fra Lederne. Foto: Lederne. .

Det gælder om at fastholde medarbejderne  
I og med rekruttering er et stigende problem i installationsvirksomheder, gælder det om at fastholde medarbejderne – også under store forandringer.

At det er en nødvendighed, understreges af den seneste medlemsundersøgelse fra Tekniq, der fastslår, at rekruttering af medarbejdere har ikke været sværere siden 2008.

Hos interesseorganisationen Lederne bekræfter ledelsesrådgiver Birgitte Alstrøm, at den daglige dialog mellem ledelse og ansatte gør det nemmere for chefen at forklare de positive effekter og lade medarbejderne reagere på det.

”Jo mere dialog, der til dagligt er i en virksomhed, des lettere er det at implementere ændringer”, siger hun.

De utilfredse forlader virksomheden
I Tekniqs medlemsundersøgelse svarer 27 procent af de adspurgte installatører, at de forgæves har forsøgt at rekruttere arbejdskraft. Et tilsvarende antal svarer, at de har afvist ordrer på grund af mangel på arbejdskraft.

Det svarer nogenlunde til Danmarks Statistiks konjunkturbarometer, hvor små 23 procent af el- og VVS-virksomhederne oplyser, at de har været begrænset af manglen på arbejdskraft.

Tallene understreger vigtigheden af, at forandringer implementeres på en ordentlig måde. Birgitte Alstrøm advarer ligefrem mod, at dårligt gennemførte forandringer får de ansatte til at forlade virksomheden.

Læs også: Veltek indkalder varmebranchen til dialogmøde

I takt med den faldende ledighed blandt byggehåndværkere, stiger risikoen for, at de ansatte søger andre job, det gælder især i de specialiserede virksomheder.

”Man vil stå med en masse opsigelser, hvis medarbejderne ikke er enige i organisationsudviklingen”, siger Birgitte Alstrøm.

”Fraværet af ledige gør det endnu mere væsentligt at fokusere på god ledelse for at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere”, siger Henrik Carøe Gjellebøl, udviklingschef i Tekniq. Foto: Tekniq. .

Godt arbejdsklima vigtigere end løn
Den gode leder, og forholdet mellem ansatte og ledelse, er afgørende for, at medarbejderne vælger at blive i virksomheden.

55 procent af de adspurgte i Tekniq-undersøgelsen svarer således, at samarbejdet med chefen er vigtigt for at fastholde de ansatte.

82 procent af installationsbranchens virksomheder tilkendegiver, at gode kolleger og godt fællesskab er vigtigt for at fastholde virksomhedernes ansatte.

Derimod er det ikke lønnen, der skal sikre arbejdskraften. Kun 28 procent svarer, at de har hævet lønnen for at holde på de ansatte.

Henrik Carøe Gjellebøl fastslår, at installationsvirksomheder med dårlig ledelse har større udfordringer med at fastholde de gode medarbejdere

”Fraværet af ledige gør det endnu mere væsentligt at fokusere på god ledelse for at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere”, understreger Henrik Carøe Gjellebøl.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Ledelse

Relateret indhold

03.07.2024Installator.dk

Varmepumpeindustrien glæder sig over prisloft på fjernvarme

02.07.2024Installator.dk

Politisk aftale vil indføre prisloft på fjernvarme

01.07.2024VELTEK

Sponseret

Nyt Drikkevandsdirektiv – VELTEK Vand har fuldt fokus

01.07.2024RIB Software

Sponseret

Byd velkommen til vores første IKT-leder uddannelse, som afholdes på engelsk!

01.07.2024Installator.dk

Norlys opruster med erhvervsdirektør i energiforretningen

28.06.2024RIB Software

Sponseret

Ebook: Sådan gennemfører du en aflevering af D&V-data til tiden

28.06.2024Installator.dk

Strøm og fjernvarme blev grønnere sidste år

27.06.2024Installator.dk

Nedsættelse af generationsskifte-skatten glæder SMVdanmark

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Er du vores kollega som Account Manager – Specialist på ABA/AVA

Er du teknisk velfunderet, drevet af salg og kan du formidle tekniske løsninger kommercielt? Vi søger en kollega til Danmarks skarpeste sikrings-team. Skal det være dig?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Intern tekniker til kundesupport

Vølund Varmeteknik A/S har egen serviceorganisation med 30 medarbejdere over hele landet. Vi søger nu endnu en teknisk kollega - denne gang til kundesupport på kontoret i Herning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Vi søger en ny salgschef for fjernvarme

Er du en erfaren salgsprofil inden for fjernvarmeområdet? Og trives du med både strategisk ledelse og operationelt salgsarbejde? Så er det måske dig, vi søger som vores nye salgschef for fjernvarmeteamet hos METRO THERM.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Silhorko

Servicetekniker

Har du en håndværksmæssig baggrund? Er du skarp til fejlfinding og brænder for at udføre tekniske serviceopgaver? Kunne du tænke dig at bringe dine tekniske kompetencer i spil i en af Danmarks førende virksomheder indenfor vandbehandling? Så er det måske dig, vi søger som vores nye udekørende Servicetekniker til kunder på Sjælland ved Silhorko-Eurowater A/S

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.07.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Er du vores nye servicetekniker?

Vølund Varmeteknik A/S har i de senere år udviklet en professionel serviceorganisation med i øjeblikket 25 eksterne serviceteknikere, som alle kører ud hjemmefra og i tæt dialog med et professionelt serviceteam på kontoret.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle