Dansac A/S prioriterer både kunder og medarbejdernes sikkerhed og trivsel

Dansac A/S er en anerkendt virksomhed, der i mange år har specialiseret sig i at udvikle og producere stomiprodukter af høj kvalitet. Virksomheden prioriterer ikke kun deres kunder, men er også klar over vigtigheden af at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø samt god trivsel for deres medarbejdere. Derfor har de gennem flere år samarbejdet tæt med den autoriserede arbejdsmiljørådgiver, Avidenz A/S.

Foto: Eget billede

24.10.2024

Sponseret

Kristina Munch Larsen, Avidenz A/S

Et frugtbart samarbejde med fokus på arbejdsmiljøet

Gennem årene har Avidenz hjulpet Dansac inden for mange forskellige arbejdsmiljø-områder, som har haft en mærkbar positiv effekt på arbejdspladsen.
 

Som EHS-specialist hos Dansac har Vivi Høgh-Hansen haft en central rolle i at koordinere samarbejdet. "Vi har haft besøg af Avidenz’ arbejdsmiljøkonsulent og kemiekspert Pernille Jakobik Wulff, som i øvrigt ledte møderne i arbejdsmiljøorganisationen, før jeg blev ansat. Pernille har hjulpet med udformning af vores kemiske APV’er. Hun var også en uvurderlig hjælp, da vi skulle udfase et farligt stof og sikre en forsvarlig og grundig oprydning bagefter”, fortæller Vivi. 


Pernilles indsats sørgede således for en sikker og effektiv arbejdsproces i forbindelse med udfasningen, hvilket ikke blot sikrede overholdelse af lovgivningen, men også gav medarbejderne tryghed i deres daglige arbejde.

Ud over Pernille har Dansac også haft glæde af andre af Avidenz’ specialister. De fortæller selv, at de også bruger Jørgen Gadegaard, der laver virksomhedens ATEX-kortlægning hvert 3. år, som lovgivningen foreskriver. 

Jørgens regelmæssige eftersyn har været med til at sikre, at Dansac overholder de strenge sikkerhedskrav på området.

Ergonomiske forbedringer med stor effekt og tilfredshed hos medarbejderne

Dansac har også i flere omgange samarbejdet med Avidenz’ fysioterapeut Brynhild Djurhuus Joensen med fokus på at forbedre de ergonomiske forhold, især i produktionen. "Brynhild har gennemgået vores arbejdsprocesser med fokus på ensidigt gentaget arbejde (EGA) og tunge løft. På baggrund af sine observationer har hun så skrevet en detaljeret rapport og givet os værdifulde råd om løfteteknikker, jobrotationer og andre ergonomiske tiltag, som virkelig har gjort en forskel”, fortæller Vivi.

Og det er ikke kun ledelsen, der har bemærket fordelene ved de ergonomiske tiltag. Ifølge Vivi har medarbejderne selv også udtrykt stor tilfredshed og engagement. 
”Brynhild har haft en rigtig god dialog og samspil med medarbejderne i produktionen, og de kender hende godt efterhånden. Det giver bare en større forståelse og lydhørhed, når der kommer en fagkonsulent udefra og forklarer tingene. Vi har endda oplevet, at medarbejderne i produktionen selv har henvendt sig til ledelsen for at få igangsat nogle af de ting, vi blev opfordret til af Brynhild”. 


Brynhild har ved et tidligere besøg i virksomheden foretaget en ergonomisk gennemgang af nogle af kontorarbejdspladserne hos Dansac. Dette førte til betydelige forbedringer af medarbejdernes arbejdsstillinger og generelle trivsel. 

 ”Ændringerne har givet vores medarbejdere mange øjenåbnere, og de oplever også her på kontoret at have mindre ondt i skuldre, nakke m.m. Så det virker, og derfor har vi besluttet at få gennemgået en række nyoprettede kontorarbejdspladser. Brynhild er rigtig god i dialogen med medarbejderne og meget energisk. Hun kravler rundt under bordene, og alt bliver i det hele taget undersøgt grundigt. Så vi glæder os til endnu en gennemgang", siger Vivi.

Dansacs medarbejdere har altså virkelig fået øjnene op for, hvor vigtigt det er med de rette ergonomiske arbejdsforhold. De oplever nu færre smerter i hænder, skuldre, nakke og/eller knæ samt mindre træthed. 

"De ergonomiske forbedringer har virkelig gjort en forskel for vores medarbejdere som ud over færre smerter også giver udtryk for, at de oplever mindre træthed”, siger Vivi. 


Du kan læse hele artiklen på vores hjemmeside her.

Kontakt Avidenz 

Har du spørgsmål, eller ønsker du Avidenz’ hjælp til forbedringer af virksomhedens arbejdsmiljø og trivsel, så kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk.

Mere fra...

28.11.2024Avidenz A/S

Sponseret

Optøning af vandrør m.m. (varmt arbejde)

20.11.2024Avidenz A/S

Sponseret

Sikker kørsel i vintervejr

14.11.2024Avidenz A/S

Sponseret

TEMA: Kom sikkert gennem vinteren

04.11.2024Avidenz A/S

Sponseret

DS Stålprofil A/S har fået bedre overblik og effektivitet ved at digitalisere arbejdsmiljøet

01.11.2024Avidenz A/S

Sponseret

Digitalt værktøj til effektivt og sikkert arbejdsmiljø

31.10.2024Avidenz A/S

Sponseret

Arbejdstilsynets reduktion af reaktionstyperne