Danske toiletter til Japan
Danmarks Japan-ekspert nr.1 baner vejen for dansk toiletproducents eksport til Japan. Kim Pedersen har den afgørende forståelse for japansk kultur, der gør, at han kan få forretningen i hus.
Af Julia Gornitzka
Mange opfatter eksport til det japanske marked som særdeles problemfyldt. Vi har vanskeligt ved at håndtere kommunikationen med et land, hvis kultur vi ikke helt begriber. En af de få, for hvem det er lykkedes at slå hul på muren, er Kim Pedersen, indehaver af konsulentfirmaet mx2 Denmark, hvis speciale er formidling af handelsaftaler med Japan. Netop nu har han succes med at skaffe den dansk toiletproducent, firmaet Uridan A/S, kontakt til foreløbigt fire japanske importører, og den første ordre på 30 toiletter er allerede på vej.
Nøgleordene er korrekt kommunikation, fokus på reklamationshåndtering, en ekstraordinær service og et konkurrencedygtigt produkt, fortæller Kim Pedersen.
Detaljen er afgørende
Kim Pedersen kender om nogen spillereglerne i kommunikationen med dette hjørne af verden. Han taler og skriver japansk flydende, fordi han boede i landet til han var fjorten. Hans forældre arbejdede som missionærer i Japan.
Jeg bukker skam høfligt, når jeg taler i mobiltelefonen med mine japanske kontakter. Fordi betydningen af denne for os danskere lille detalje er helt afgørende. Vores attitude, også i den allermest kropslige betydning af ordet, forplanter sig nemlig til det talte sprog. Og skal japanere, som er ligeså grundige, som de er nysgerrige, overbevises om at de præsenteres for en god forretning, vil de sanse det hele vejen igennem processen, siger Kim Pedersen.