Den enkelte kunde skal mærke bæredygtighedstiltagene

Også inden for byggeriet har klimamål og tiltag, der skal fremme den grønne omstilling, fået en større og mere afgørende rolle. Det mærker vi selv hos Brødrene Dahl - blandt andet i form af min egen stilling som bæredygtighedschef.

Vi har i lang tid arbejdet med bæredygtighed i virksomheden for at nedbringe vores samlede CO2-udledning. Ikke kun for vores egen forretning, men i hele værdikæden så både producenter, grossister og håndværkere kan reducere deres aftryk. Det gør vi, fordi det er nødvendigt, at vi alle sammen bidrager på bæredygtighedsrejsen, men også fordi det i sidste ende skaber værdi for den enkelte kunde.

Der er blevet brugt mange kræfter på at lave bæredygtighedsinitiativer, både når det kommer til miljø og det sociale ansvar. Med en målsætning i Saint-Gobain comitter vi os også til i Brødrene Dahl at være CO2-neutrale i 2050. Alligevel kræver det mere end blot at sætte nye initiativer i gang for at lykkes med den grønne omstilling i byggebranchen. Hvert eneste tiltag er nødt til at være relevant for den enkelte håndværker, så det skaber en tydelig værdi, når man møder det i hverdagen.

De gode bæredygtighedstiltag vægter ikke kun i det store billede, men har betydning i næste led hos håndværkeren, når han eller hun skal deltage i et bæredygtigt byggeprojekt. Derfor skal det være nemt og transparent for alle parter i industrien at gennemskue virkningen af de bæredygtige tiltag.

Vejledning til bæredygtige certificeringskrav

Hos Brødrene Dahl arbejder vi med mange forskellige bæredygtighedsinitiativer, men for at initiativerne virkelig skal gøre en forskel, gør vi en dyd ud af at vejlede kunderne i, hvordan de kan bruge det i de enkelte byggeprojekter. For eksempel leveres varerne med lastbiler, der kører på biodiesel, materialerne på lageret er pakket i bioplast og leveres til kunderne i genbrugspap og i fremtiden også i genanvendelige plastkasser.

De mange små tiltag gør den samlede forskel, og når vi som leverandør reducerer vores udledning, så hjælper vi indirekte kunderne med også at nedbringe deres andel. I fremtiden skal alle uden tvivl lave CO2-regnskaber. Derfor er det afgørende, at bæredygtigheds-tiltagene kan mærkes hos store som små virksomheder.

Det stigende udbud af for eksempel DGNB eller Svanemærkede byggerier stiller yderligere krav til produktvalg og dokumentation. Produkternes miljøpåvirkning skal være veldokumenteret og certificeret, så kunderne er i stand til at imødekomme certificeringskrav i et stadigt mere komplekst bæredygtighedsområde.

Derfor er det vigtigt, at det er så nemt og overskueligt som muligt at finde produkter, som understøtter certificerede projekter. Det gør vi hos Brødrene Dahl med personlig rådgivning og søgemaskiner på vores hjemmeside. Det betyder, at kunderne nemt kan hente hjælp og information om mærkninger inklusiv dokumentation og dermed komme et skridt længere i deres egen bæredygtighedsudvikling.

Af Henriette Berring-Langberg, bæredygtighedschef i Brødrene Dahl

Mere fra...

12.03.2024Brødrene Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl stærkt fra start med ny hjemmeside

06.03.2024Brødrene Dahl A/S

Sponseret

Klima-workshop til alle medarbejdere

27.02.2024Brødrene Dahl A/S

Sponseret

Åbningsfest for ny butik i Svendborg

13.02.2024Brødrene Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl opfører ny butik i Grindsted

08.02.2024Brødrene Dahl A/S

Sponseret

NTG – anerkendte produkter med eneret for Brødrene Dahl

06.02.2024Brødrene Dahl A/S

Sponseret

Elever er et stærkt bidrag i jagten på arbejdskraft