Det digitale udfordrer installatøren

Smarthome og IoT i bygningsinstallationer vokser kraftigt, og det kræver digital modenhed i installationsbranchen. Det handler om ny teknologi og nye kompetencer. Men det handler lige så meget om digital strategi og digitale forretningsmodeller. Nyt initiativ vil hjælpe installatørerne på vej.

Installatørerne er vant til at arbejde med traditionelle supply-chain-metoder med faste leverandører og kontrakter, der har fokus på pris og levering. Det vender smarthome produkter op og ned på. Arkivfoto..

I 2025, altså om blot fem år, forventer markedsanalytikere, at 35 til 40 procent af al arbejde i installationsbranchen er relateret til internet of things, IoT – eller på dansk tingenes internet. Altså der hvor fysiske komponenter i en bygning er forbundet til internettet eller i hvert fald et netværk. Det fremgår af en tre år gammel rapport udarbejdet af konsulentvirksomheden Quartz på vegne af Tekniq Arbejdsgiverne, Dansk El-forbund, Blik og Rør samt Dansk Metal.

IoT-komponenter kan være alt fra radiatortermostater, hvor brugeren selv kan styre varmen via en app, til elektronisk tælling af, hvor mange personer der er i en bygning, så indeklimastyringen bedre kan optimere indeklimaet.

Det er typisk muligt at styre og aflæse IoT-komponenter via internetbaseret fjernadgang. Komponenterne kan samtidig integreres i materialer, så de kan opsamle og sende data om for eksempel lyd, varme, lys eller lufttryk. Det åbner op for et væld af nye muligheder og nye løsninger overalt i vores samfund – for eksempel i erhvervsbyggerier, industriproduktion, private boliger, offentlige bygninger og det offentlige rum. Smarthome-koncepter, intelligente bygningsinstallationer og lignende begreber trækker alle på IoT og indbygget intelligens.

Hvad betyder det for installatøren? Ja ifølge rapporten fra 2017 betyder det:
• Kunderne vil i stigende grad efterspørge helhedsløsninger, hvor rådgivning, installation og eventuel service er del af én samlet ydelse.
• Behovet for rådgivning og salg stiger.
• Produkter med it og data skal forklares.
• Der vil ske en effektivisering og automatisering af både interne processer og selve installationsarbejdet.
• Gennemsigtigheden i alle processer bliver større.

Mange nye muligheder
En dugfrisk brancheundersøgelse fra august 2020 fra Aarhus Universitet viser, at mange installatører er bekymrede for, hvordan internetsalg og smarthome-produkter vil påvirke deres forretning. Forskerne bag undersøgelsen konkluderer, at branchen har behov for nye forretningskoncepter, partnere og kompetencer for at kunne gribe de digitale muligheder.

Danskere tilbringer i disse corona-dage mere tid i hjemmet, end de plejer. Vi arbejder digitalt, holder Zoom- og Teams-møder med kollegaer, ser familien over Skype og bestiller varer over nettet. Men det digitale hjem stopper ikke her. Varmepumper, vinduer, el-, vand- og varmesystemer, sikkerhedsalarmer, køleskabe, højtalere og mange andre ting i dit hjem kan i dag være koblet til internettet og opsamle data om dit forbrug og dine behov. For nogen lyder det som en skræmmende fremtidsfilm, mens andre er fascineret af de nye muligheder, som det smarte hjem tilbyder.

En afgørende forudsætning for, at det bliver en god oplevelse at få de digitale produkter ind i hjemmet, er at de sættes rigtigt op og at man har mulighed for at få hjælp, hvis man ikke kan få tingene til at virke.

Installatører tøver med smarthome
Her spiller installatørerne en central rolle. Den nye undersøgelse foretaget af Aarhus Universitet viser, de er noget tilbageholdende med at påtage sig opgaven som smart home eksperter, og det er med til at hæmme udviklingen af markedet.

”Mange installatører har godt nok flere smart home produkter på hylderne, men de er ikke særligt aktive og afventer, hvad der sker i markedet” fortæller postdoc Lone Dalkjær Kavin fra Institut for Virksomhedsledelse, der har analyseret besvarelser fra 359 virksomheder, primært installatører. Undersøgelsen er en del af et større projekt, der undersøger smarthome markedet og hvordan, de digitale hjemmeprodukter påvirker kunder og virksomheder.

”Installatørerne er vant til at arbejde med traditionelle supply-chain-metoder med faste leverandører og kontrakter, der har fokus på pris og levering. Det vender smarthome produkter op og ned på” fortsætter Lone Dalkjær Kavin.

”Smarthome produkterne skaber størst værdi for kunderne, når de taler sammen, kan kombineres i en samlet løsning, der dækker kundens forskellige behov og kan betjenes fra den samme kontrolenhed. Man skal derfor se et smart hjem som et økosystem af produkter, og det kræver, at installatøren kan arbejde med mange forskellige partnere og leverandører alt efter kundens behov. Prissætning og serviceaftaler bliver komplicerede, og det afholder mange installatører fra at gå ind i det her marked. Det er ærgerligt, for der ligger et klart forretningspotentiale her og venter”.

Internetsalg af komponenter
Mange installatører har baseret deres forretning på salg af deres service plus salg af de komponenter, der skal installeres. I dag finder mange kunder selv varen på internettet ofte til en lavere pris end installatørens. Dermed forsvinder en del af indtjeningen for installatøren.

”Der er ingen tvivl om, at installatørbranchen på flere fronter er presset af den digitale udvikling”, udtaler professor Børge Obel, der leder Smart Home projektet. Han supplerer:
”Den gode nyhed er, at digitaliseringen også udfordrer kunderne, så kunsten er at finde nye forretningskoncepter, der løser kundernes nye behov og skaber nye forretningsmuligheder for installatøren, eller hvem der nu er hurtigst til at komme med løsninger. Her er nye spillere begyndt at melde sig på banen”.

Uddannelseschef ved Solar School Danni Baltzer Vinding kan godt genkende tendensen, som de to forskere beskriver: ”Installatørerne er på flere fronter udfordret af den digitale udvikling. Det er på nogle måder forståeligt, fordi der for den enkelte installatør kan være rigtig meget nyt at overskue. Elinstallatørfaget er i dag meget bredt, og smarthome og bygningsautomatik kræver en del kompetencer inden for netværks- og IP-teknologi”, fortæller han og tilføjer: ”Dansk El-Forbund og Tekniq Arbejdsgiverne var i 2019 faktisk med til at udvikle en række AU moduler indenfor bygningsautomatik, der på glimrende vis kan klæde installatører på til det voksende område inden for intelligente bygningsinstallationer. Det er AU moduler, vi hos Solar School også udbyder i samarbejde med EASV, men desværre er erfaringen, at der endnu ikke er nok interesserede til et hold”.

Hjælp til installatører
Det kræver en vis digital modenhed at gå ind i smarthome markedet. Digital modenhed handler ikke kun om at implementere ny teknologi, investere i digitalt værktøj eller om at opgradere eksisterende systemer. Det handler lige så meget om at udarbejde en digital strategi samt designe og implementere nye forretningsmodeller. For at hjælpe virksomhederne lidt på gled har Smart Home projektet på Aarhus Universitet udviklet et par nye services.

Hvis man som virksomhedsleder gerne vil vide, hvor digitalt moden virksomheden er i forhold til andre, så kan man teste sig selv via et webbaseret spørgeskema på https://digitalmodenhed.au.dk/. Projektets forskere giver en række uddybende forklaringer via små videoer, mens man besvarer spørgsmålene.

Når man i anonym form har besvaret de 15 spørgsmål, så modtager man en vurdering af, hvor klar virksomheden er til at gå ind i det digitale marked og en række anbefalinger til, hvor man kunne sætte ind.

Der er også hjælp til næste trin. Et online udviklingsforløb står nemlig klar til at hjælpe virksomheden med at udvikle nye ideer til services og produkter ind i smart home markedet. Forløbet køres af erfarne konsulenter fra Alexandra Instituttet og kan findes her

Hele projektet – både forskningen og tilbuddene til virksomhederne - er støttet af Industriens Fond.

Lan-com A/S

Sponseret

Lan-Com A/S introducer natdistribution

Installator.dk

Presset branche samler tunge profiler på Varmepumpedagen 2024

Relateret indhold

13.11.2024Installator.dk

Kommuner skal energirenovere for milliarder

13.11.2024Installator.dk

Looad.dk tilbyder nu refusion af elafgift til elbilsejere med solceller

08.08.2024ELIT Scandinavia ApS

Sponseret

Få fuld kontrol over din IHC-installation – med ELIT IHC LINK

12.07.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

Tilmelding til AVEVA World 2024

04.07.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

Kom med til en spændende dag fyldt med de seneste Industri-input og automationsløsninger.

10.05.2024Installator.dk

KNX har central rolle i fremtidens bæredygtige byggeri

14.04.2024Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Har du en forældet smart home installation? Konverter nemt til Niko Home Control

12.04.2024RIB Software

Sponseret

Skal du nå at have en af de sidste pladser på vores Facility Management kursus?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle