Digital indsats gør Kemp & Lauritzen mere konkurrencedygtig

En af landet største installationsvirksomheder har indledt en digital omstilling af virksomheden, der skal styrke overblik for både ledelse og medarbejdere samt styrke indsatsen til gavn for kunderne på stort set alle planer af koncernens virke.

Fælles for samtlige digitale projekter i Kemp & Lauritzen er, at de skal styrke kundeoplevelsen, sikre en lettere oplevelse af at være medarbejder samt optimere processer og arbejdsgange. Foto: Kemp & Lauritzen..

Overblik, viden om faktiske forhold og tæt koordinering er alfa og omega i installationsbranchen. Primært fordi det giver de bedste forudsætninger for at optimere både installationsarbejde og service af eksisterende anlæg. Samtidig forebygger det fejl, skridende tidsplaner og ekstra omkostninger.

”Det er ganske enkelt afgørende at kunne samarbejde effektivt om data og viden i virksomheden”.

Det konstaterer Stig Frimann Poulsen, økonomidirektør i Kemp & Lauritzen, der med sine 2.000 medarbejdere er blandt landets førende tekniske installationsvirksomheder.

”Vi er i en branche, hvor der sker stor teknologisk udvikling, og det er vigtigt at kunne håndtere data på en måde, der er værdiskabende for vore kunder”, siger han.

3D-modeller optimerer rørføringen og sparer tid og ressourcer
Derfor har Kemp & Lauritzen sat et digitalt transformationsprojekt i søen, der skal styrke forretningen på en lang række punkter. Ét af de mange delprojekter er at understøtte og styrke risikostyring gennem digitalisering af hele det flow, der anvendes til at styre og logge dokumenter. Et andet er at arbejde målrettet med 3D-modeller for at effektivisere opmåling, overblik og byggestyring.

”Vi er i en branche, hvor der sker stor teknologisk udvikling, og det er vigtigt at kunne håndtere data på en måde, der er værdiskabende for vore kunder”, siger Stig Frimann Poulsen, økonomidirektør i Kemp & Lauritzen. .

”Med en retvisende digital model af en bygning bliver det muligt at simulere og optimere føringsvejen af rør og kabler i god tid, inden arbejdet faktisk skal udføres på byggepladsen. Det letter planlægning og ressourceallokering, kan spare utroligt meget tid samt minimere risikoen for kostbare tilbageløb”, forklarer Stig Frimann Poulsen.

Bryd datasiloerne ned og få overblik
Aktuelt arbejder man på at optimere virksomhedens bagvedliggende digitale infrastruktur og på at nedbryde de talrige ”siloer”, hvor data hidtil har befundet sig.

”Det handler simpelthen om at konsolidere informationerne, gøre dem let tilgængelige ét sted og bane vejen for, at vi bliver mere datadrevne i vores beslutninger. Uanset om det er på ledelsesniveau, på projektniveau eller ude på byggepladserne. Eller når en montør for eksempel skal servicere et anlæg og hurtigt have styr på al relevant viden og historik samt umiddelbart bagefter kunne levere en rapport, hvor alle nøgleinformationer, data og anbefalinger om vedligehold og energiforbrug automatisk er på plads”, forklarer økonomidirektøren.

”Der skal være mening med galskaben”
Stig Frimann Poulsen understreger i samme ombæring dog, at der ”skal være mening med galskaben”. Derfor prioriterer virksomheden nøje, hvilke digitale projekter der sættes i gang og hvilke, der ikke gør.

Fælles for samtlige delprojekter er således, at de skal styrke kundeoplevelsen, sikre en lettere oplevelse af at være medarbejder samt optimere processer og arbejdsgange. Der skal også foreligge en businesscase for indsatsen, som – afhængig af initiativet – sandsynliggør et afkast på kort eller længere sigt, der står i rimeligt mål med indsatsen.

”Det afgørende er at være på forkant med vores kunders dagsorden og prioriteter. Vi agerer i en branche, præget af hård konkurrence samt stærkt fokus på pris og effektivitet. Derfor skal både vi og vore kunder opleve, at nye systemer og tiltag har konkret værdi i hverdagen”, konstaterer Stig Frimann Poulsen.

Sensorer giver færre og mere målrettede servicebesøg
På lidt længere sigt vil virksomheden blandt andet arbejde mere målrettet med IoT (Internet of Things). Konkret i form af sensorer, der automatisk melder ind, når for eksempel ændringer i temperatur, vibrationer eller støj indikerer, at der er behov for eftersyn af en bestemt installation eller et anlæg.

Det er ganske enkelt afgørende at kunne samarbejde effektivt om data og viden i virksomheden

Stig Frimann Poulsen, økonomidirektør i Kemp & Lauritzen

”Igen handler det om at have respekt for kundens budget ved at minimere antallet af rutinemæssige eftersyn for i stigende grad at sende montører ud, når der faktisk er behov for det. Derfor er en indsats som denne også et godt eksempel på, hvordan vi ønsker at kunne agere mere proaktivt, effektivt og professionelt”, siger Stig Frimann Poulsen.

Nødvendigt at tage livtag med processer og arbejdsgange
Kemp & Lauritzen er ikke i mål endnu med sin digitale indsats, men er dog nået et godt stykke hen ad vejen og er begyndt at høste nogle af fordelene. Stig Frimann Poulsen bemærker dog, at det ikke er en rejse man tager på én dag – samt at man skal være klar til at tage et opgør med eksisterende processer og arbejdsgange undervejs.

”Vi har brugt mange ressourcer på at strømline, kalibrere og ensrette vores interne processer, så vi i videst muligt omfang arbejder ensartet på tværs af virksomheden – og vi kommer til at fortsætte den del af arbejdet i en rum tid endnu. For det bliver alt for svært at gennemføre et digitaliseringsforløb, hvis du skal tage hensyn til for mange forskellige metoder. Det er ikke nemt, men afgjort indsatsen værd”, vurderer han.

Solar Danmark

Sponseret

Mød dine kollegaer i branchen til en gratis netværksdag

Installator.dk

Presset branche samler tunge profiler på Varmepumpedagen 2024

Relateret indhold

21.11.2024Installator.dk

Politisk tøven koster virksomheder og Europa dyrt

21.11.2024Installator.dk

Ankenævn slår fast: Det var i strid med konkurrenceloven

20.11.2024Denteks A/S

Sponseret

Vejen til grønnere arbejdstøj

20.11.2024Avidenz A/S

Sponseret

Sikker kørsel i vintervejr

20.11.2024Installator.dk

Arbejdsgivere: Unge iværksættere skal slippe for selskabsskat

20.11.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

Nordania sætter fokus på AO som hverdagens grønne partner

19.11.2024Installator.dk

Badeværelsestrends: En fusion af individualitet, natur og spa-følelse

19.11.2024Inspectly ApS

Sponseret

Dokumentkaos i byggeriet? Der findes en løsning!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Ejby - FYN)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

12.11.2024

Tid

08:00

Sted

Fjelsted Skov, Store Landevej 92, 5592 Ejby (FYN)

Danvak
Kursus
DS 447:2021 Ventilation i bygninger

Få en gennemgang af DS 447:2021, så du er opdateret på normen for ventilation og ventilationssystemer i alle typer bygninger beregnet til ophold af mennesker.

Dato

21.11.2024

Tid

08:00

Sted

Horisont Hotel & Konference, Agro Food Park 10, 8200 Aarhus N

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Aarhus)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

26.11.2024

Tid

08:00

Sted

Scandic Aarhus Vest, Rytoften 3, 8210 Aarhus V

ARO ENERGY SOLUTIONS A/S
Seminar
Seminar om afkøling i fjernvarmeinstallationer

ARO ENERGY SOLUTIONS deltager i et vigtigt seminar om afkøling i fjernvarmeinstallationer, der afholdes af Fjernvarme Fyn den 26. november 2024.

Dato

26.11.2024

Tid

14:00

Sted

Fjernvarme Fyn Havnegade 120, 5000 Odense C

Solar Danmark
Messe
Blue Install Network for elinstallatører - Aarhus

Kom til et spændende netværksmøde med fire aktuelle temaer, besøg minimessen og slut dagen af med lidt god mad.

Dato

26.11.2024

Tid

14:00

Sted

Aarhus

Scankab Cables A/S
Messe
Ajour i Odense

Vi er stolte over igen i år at være en del af Ajour - Maskinmesterforeningens erhvervskonference, hvor maskinmestre og eksperter fra forskellige industrier samles for at dele viden, erfaringer og fremtidens løsninger. Scankab Cables er klar til at byde dig velkommen på stand 4101.

Dato

28.11.2024

Tid

08:30

Sted

Odense Congress Center, Ørbækvej 350, 5220 Odense