Digital ledningsinfo sparer tid og penge
Ny forbedret udgave af app sparer entreprenører tid, når de skal indhente lovpligtige ledningsoplysninger. Den nye version forenkler besværlige arbejdsgange, og flere entreprenører melder om imponerende resultater.
Når entreprenører skal varetage akutte skader, foretage byggemodning eller udføre separatkloakering er det lovpligtigt at indhente ledningsoplysninger om stedet. Med den nye version af appen Ledningsinfo fra GIS4Mobile, der samler LER-oplysninger digitalt, kan entreprenøren indhente de krævede LER-oplysninger direkte på stedet. Flere kunder melder om store tidsbesparelser, og VAM, der udbedrer skader på vandledninger i Aarhus Kommune, kan spare en mand på vagt hver nat.
”Appen sparer os tid og mandskab. Det betyder i sidste ende, at vi kan udføre arbejdet hurtigere og dermed sikre, at borgerne oplever så få gener som muligt. Det gør en stor forskel for os, at entreprenørerne kan udføre ledningsforespørgsler direkte i marken, da den administrative del er blevet meget nemmere”, siger Anne Eybye Olesen, teknisk assistent hos VAM.
Sparer en mand på vagt hver nat
Aarhus Vand står for størsteparten af Aarhus Kommunes rør, og ved akut rørskade kontakter de VAM. Hvis appen ikke var tilgængelig, skulle VAM have en projektleder på vagt døgnet rundt. Vedkommende ville indhente den krævede ledningsinformation på en computer for så at sende oplysningerne på mail videre til manden i marken.
”Når Aarhus Vand får en melding om et brud på en vandledning midt om natten, ringer de til vores vagtnummer. Inden medarbejderen på vagt kører hjemmefra, søger han efter ledningsoplysningerne via appen. Når han kommer frem til bruddet, har han alle de oplysninger, han skal bruge. Helt konkret sparer vi en projektleder på vagt hver dag hele året rundt. Samtidig sparer vi tid for medarbejderen i marken, da alle oplysninger er tilgængeligt med det samme”, forklarer Anne Eybye Olesen.
Det er GIS4Mobiles mission at være central leverandør indenfor systemer til ledningsoplysninger, og planen er, at alle processer omkring ledningsoplysninger både nu og i LER2 skal dækkes.
”Vores løsninger skal dække alle behov for professionelle som arbejder med ledninger. Helt fra digitalisering og udlevering af ledningsoplysninger på ledningsejersiden, til forespørgsel, modtagelse og håndtering på brugersiden. Derfor udvikler vi hele tiden på appen. Med den seneste opgradering kan man nu sende en samlet datapakke til GIS, CAD eller maskinstyring samt organisere LER-oplysningerne i et arkiv og derfra downloade de data man har behov for, hvilket der har været stor efterspørgsel efter”, forklarer Ove Lindholt Hansen, der er landinspektør, grundlægger af GIS4Mobile og udvikler af Ledningsinfo-appen.
Undgår skader
Det er ikke kun VAM, der anvender appen. Entreprenørvirksomhederne NCC og JKT Entreprise er blandt dem, der anvender appen til fremsøgning af LER-oplysninger. Det er et lovkrav, at man indhenter oplysningerne, inden man påbegynder gravearbejde, og tidligere skulle informationerne hentes og sorteres manuelt og sendes til folkene i marken. I udviklingen af appen har GIS4Mobile derfor lagt vægt på, at det arbejde skulle forenkles, gøres hurtigere og være tilgængelig for alle.
”Det kan være problematisk at holde styr på alle ledningsinformationerne, når man står med en masse forskellige datasæt af varierende kvalitet i hænderne. Det problem løser vi med appen”, siger Ove Lindholt Hansen, der bakkes op af JKT Entreprise:
”Appen laver hele arbejdet, så man får alle oplysninger samlet med det samme. Den sørger for ensartede oplysninger for alle, og det sparer en masse tid. Samtidig gør det arbejdet langt mere sikkert, da det mindsker risikoen for graveskader, som er en yderst bekostelig affære for os”, forklarer John Bo Storm Hansen, medejer af JKT Entreprise.