Digitalisering giver millionoverskud hos Nordelektro
Den nordjyske teknikvirksomhed høster de første frugter af digitale investeringer og lander det bedste årsresultat i seks år. Det skaber behov for flere medarbejdere.
For Nordelektros voksende stab af montører er en tablet ikke længere kun til underholdning hjemme i sofaen. Som led i en investering i Microsoft Dynamics 365 Field Service som ny it-platform er tabletten nemlig blevet introduceret som arbejdsredskab. Montørerne har dermed alle vigtige informationer ved hånden, når de er ude for at servicere de tekniske installationer hos en bred kundekreds, der tæller alt fra boligforeninger til industrivirksomheder.
”Al opgavestyring er blevet digital. Det gør, at vi har langt bedre styr på, hvad der foregår, og skal foregå, ude hos kunden. Vi har overblik over data og historik, og det gør os mere effektive”, siger adm. direktør Hans Peter Andersen.
Selv om der i årets løb er brugt betydelige ressourcer på at implementere field service-systemet, kan Nordelektro-direktøren glæde sig over, at investeringen allerede smitter positivt af på regnskabstallene, hvor indtjeningen vokser markant hurtigere end omsætningen. Det netop offentliggjorte 2018/19-regnskab viser en forbedring af driftsresultatet fra 0,2 til 1,8 mio. kroner, mens resultatet før skat er vokset fra 0,1 til 1,7 mio. kroner. Omsætningen er i samme periode steget med 8 procent.
Femårsplan for teknisk facility management
For Hans Peter Andersen er målet, at hans virksomhed i løbet af de kommende år bliver 100 procent digital. Det gælder internt såvel som ude hos kunderne, hvor Nordelektro i 2020 udbygger sit digitale setup med en kundeportal, der giver kunderne adgang til en række driftsoplysninger om deres maskiner og tekniske udstyr.
Med den nye digitale platform som afsæt satser Nordelektro målrettet på teknisk facility management. Og det handler hverken om rengøring eller kantinedrift, men om service af teknisk komplicerede installationer. Ud fra devisen ”én løsning, én tekniker” har Nordelektro udviklet konceptet Multiservice, der tilbyder kunden at samle drift og vedligehold af samtlige tekniske installationer hos Nordelektro. Multiservice er i løbet af få år udviklet fra ingenting til over 50 kunder.
”Rent driftsmæssigt er Multiservice-konceptet meget komplekst at håndtere, fordi vi arbejder individuelt med kunderne og inddrager medarbejdere på kryds og tværs af fagområder. Den udfordring løser vi med vores nye digitale platform, som gør os i stand at håndtere et stigende antal kunder og endnu mere komplekse anlæg. Vi kommer i stigende grad til at arbejde struktureret med data som led i det forebyggende arbejde ude hos kunderne”, siger Hans Peter Andersen.
Ekspansion og nye arbejdspladser i sigte
I Nordelektro er forventningen til det nye regnskabsår en fortsat stigende omsætning og indtjening. Det er dels afledte effekter af it-investeringerne, dels tilgangen af nye servicekunder, der nærer optimismen i det nordjyske. Og med udsigten til fortsat travlhed er hensigten i 2019/20 at føje yderligere otte-ti mand til lønningslisten, som i dag tæller 45 medarbejdere.
Nordelektro arbejder desuden på at udvide med en afdeling i Østjylland for at understøtte en øget kundetilgang i og omkring Randers og Aarhus.
- JKK