Digitalisering skal ses som en gave
Digitalisering ses alle vegne – små som store virksomheder bliver mere og mere digitale, og det er med god grund. Der er nemlig mange fordele i at udnytte data og lagre informationer til planlægning af fremtidige strategiske tiltag.
Digitalisering af bygninger betyder et bedre indblik i driften og en mulighed for at forbedre bygningernes ydelse. Driften af en bygning kompliceres ikke kun af skærpede krav til indeklima og energiforbrug, men også af nye normer og standarder fra myndigheder til dokumentation for kvaliteten af driften. Værdien af en bygning vokser med det certificeringsniveau den kan opnå, og det kræver at automatikken samarbejder og ikke modarbejder bygningens drift. Hvordan kan man hæve sig op over anlæg, automatik og daglig drift for at se om bygningen fungerer optimalt og samtidig kunne dokumentere det?
En vigtig brik i digitaliseringspillet er at opsamle brugbare data gennem connected products og edge controllere, som kan samle det hele op i clouden (se illustrationen øverst på siden)
Sammenholdt med eksisterende data fra dit Building Management System kan det give dig et indblik i blandt andet energiforbruget, aktivitetsniveauet, temperaturen, luftfugtigheden og meget mere på kontoret. Måske kender du allerede det samlede energiforbrug i bygningen? Men ved du også, hvor energiforbruget helt konkret bliver brugt og hvorfor?
Med digitalisering og dataindsamling fra vores Advisor har du mulighed for meget præcist at kortlægge hvor der kan sættes ind for at sænke udgifter og stoppe et eventuelt unødigt energiforbrug.
Arbejdsstationer:
Data kan hjælpe med at kortlægge hvor mange medarbejdere, der dagligt møder ind på kontoret. For hvad nu hvis størstedelen af medarbejderstaben er udekørende teknikere og sælgere? Har de behov for en fast plads, eller bør der i stedet implementeres free-seeting i nogle afdelinger, således den uudnyttede plads fx kan anvendes til nye mødelokaler eller nye lejere? Opsamling af data kan besvare disse spørgsmål. Data kan også bruges til at guide den enkelte medarbejder mod en tom plads. Det sparer den enkelte medarbejder for tid og din virksomhed for energiforbrug til blandt andet ventilation og lys.
Mødelokaler:
Sensorer kan fortælle hvor mange mødelokaler, der typisk anvendes henover dagen og hvor mange medarbejdere, der befinder sig i lokalerne på samme tid. Det kan fx vise sig, at der i gennemsnit kun deltager 2-3 personer i alle møder, men at lokalerne er bygget til det dobbelte antal personer. Det er meget spildplads, og i en virksomhed, som vokser, har det stor betydning, når man tænker på stigende kvadratmeterpriser. Omvendt skaber for små mødelokaler både dårlig komfort og kan forringe den enkelte medarbejders præstation.
Madspild:
Den tidligere nævnte kortlægning af hvor mange, der møder ind på job, giver også mulighed for at udarbejde en statistik over antal gæster i kantinen og dermed behovet for hvor meget mad, der skal tilberedes. Det er med til at bekæmpe madspild. Statistikken kan også give en indikation på, om der skal være færre eller flere kantinemedarbejdere på arbejde på bestemte ugedage. Det skaber besparelser.
Toiletter:
Skemalagt rengøring enten morgen eller aften tager ikke højde for antallet af toiletbesøgende i løbet af dagen. Med bevægelsessensorer er det muligt at overvåge belastningen af de enkelte toiletter og dermed planlægge rengøringen på en proaktiv og effektiv måde.
Omstilling af forretningsmodel
De overstående eksempler på, hvordan digitalisering kan hjælpe dig i en travl hverdag, kan realiseres ved at analysere data på tværs af både systemer og teknologier. Data fra blandt andet IoT-sensorer, BMS og andre datakilder kan skabe værdifuld viden. Og med stigende kvadratmeterpriser og konkurrence om fremtidens kvalificerede medarbejdere er det centralt at følge den digitale udvikling. At maksimere anvendelsen af virksomhedens kvadratmeter og at effektivisere indeklima og komfort vil derfor være essentielt for, om din virksomhed overlever i fremtiden.
Denne artikel er del af et tema:
Tema: Digitalisering