Digitalt forspring giver pote for traditionsrig VVS-grossist
Coronaens indtog i foråret sendte de fleste dele af samfundet på en digitaliseringsrejse. Brødrene Dahl fik også travlt med deres allerede succesfulde digitale satsning. Den traditionsrige VVS-grossist Brødrene Dahl oplevede i 2020 en onlinevækst på 15 procent.
En onlinevækst på 15 procent i forhold til 2019 betyder, at årets nethandel underbygger et godt digitalt år for Brødrene Dahl. Allerede i sidste årti var grossisten godt i gang med at digitalisere forretningen. Det har givet pote i 2020, hvor den digitale efterspørgsel har været endnu større end hidtil.
Det flugter fint med nye tal fra Danmarks Statistik, der viser, at installationsbranchen går ud af 2020 med et genvundet fodfæste efter et år, hvor produktionen oftere har været begrænset af færre kunder end mangel på arbejdskraft. Det skriver Tekniq Arbejdsgiverne i en pressemeddelelse.
Digital satsning betaler sig
Brødrene Dahl har investeret tungt i digitalisering i 2015-2020, og det har givet pote. Indsatsen har givet flere kunder online og resulteret i, at en betydelig del af den samlede omsætning kommer fra nethandel.
”Vi har i den grad kunne trække på vores gode erfaringer fra de sidste års positive digitale udvikling. Det skyldes blandt andet, at vi har udviklet en nethandelsløsning, hvor nøgleordet er brugervenlighed. Uanset hvad vi gør, tager vi udgangspunkt i brugerne, som vi dagligt er i kontakt. Det giver os mulighed for hele tiden at tilpasse vores onlinebutik, som har været prioritet nummer et gennem hele 2020”, siger Bo Velling-Theisen, direktør for Digital, IT og Marketing.
Når man handler ind online, skal det ifølge Bo Velling-Theisen være nemt, det skal gå hurtigt, og det skal være til at gennemskue.
”Vi har skabt en nethandelsløsning, der fungerer på alle digitale platforme. Kunderne kan derfor foretage deres indkøb, når de vil, og hvor de vil. Så længe vi leverer varerne, hvor kunderne skal bruge dem, når de skal bruge dem, så tror jeg, at denne positive udvikling vil fortsætte. Det er en nem og effektiv måde at handle på – både for kunderne og for os”, siger Bo Velling-Theisen.
Bedre sammenhæng mellem net og butikker
Det har aldrig været meningen, at handlen på nettet skulle erstatte handlen i de fysiske butikker. Derfor har man hos Brødrene Dahl også arbejdet på at give kunderne en helhedsoplevelse, som er den samme uanset, om man handler på nettet eller i en af de fysiske butikker.
”Vi arbejder hele tiden på at få netbutikken og de fysiske butikker til at arbejde endnu bedre sammen. Det er nødvendigt, hvis vi vil fortsætte den digitale succes og være blandt de bedste. Langt de fleste kunder handler både online og i butikkerne – derfor er det vigtigt, at der er en tydelig sammenhæng mellem netbutikken og de fysiske butikker”, siger Bo Velling-Theisen.
- PBH