26.01.2016  |  EL  |  Belysning

Indspark: Din viden er kostbar – tag penge for den

Det dur ikke, at det er høje materialepriser, der skal tjene rådgivningen om eksempelvis LED ind, mener Jan Hvidholm, virksomhedskonsulent i Arbejdsgiverne.

Der er ikke nogen loyalitet i dag. Det ved de fleste installatører.

Mange har sikkert prøvet at bruge timer på at rådgive en kunde, levere sine bedste anbefalinger, og så går de bare på nettet og køber tingene selv. Det er virkeligheden i dag. Derfor dur det ikke med høje materialepriser, der skal tjene rådgivningen ind.  

Læs også: Klare retningslinjer for brandsikkerhed efterlyses

I stedet skal man forklare kunden, at rådgivningen koster penge, og så tage den samme pris for produktet, som kunden kan finde på nettet. På den måde får man skabt den respekt omkring den faglige rådgivning, som den egentlig fortjener.

Kunderne skal forstå, at rådgivning ikke er noget, man automatisk får med, når man køber et produkt. Det er et produkt i sig selv.

Sådan er det ikke i dag. Det skyldes, at der er mange derude, der kalder sig energirådgivere, men som egentlig bare er sælgere. God rådgivning om LED-belysning kræver stor faglig indsigt. Det har ingeniører, elinstallatører eller andre med en elteknisk baggrund.

Og så er der alle dem, der bare tjener penge på kunders blinde tillid. Vores medlemmer støder fra tid til anden på virksomheder, der sælger produkter i ringe kvalitet, og når de går i stykker, er de selvfølgelig over alle bjerge.

Markedet ligger og venter
Kvaliteten kan være svær at gennemskue. Derfor kræver det en dygtig fagmand. Her tror mange kommuner og andre storforbrugere af LED-belysning, at de har gode fagfolk til at hjælpe dem. Men ofte er de bare rene sælgere.

Derfor ligger der et marked derude og venter for den seriøse fagmand, hvis man kan vise dem forskellen på god og dårlig rådgivning.

Om skribenten

Jan Hvidholm er virksomhedskonsulent på el-området i Arbejdsgiverne.

Han har tidligere været direktør for Alfred Jensen & Søn A/S, hvor han blev ansat i 2007.

Jan Hvidholm er uddannet el-installatør og har mere end 25 års erfaring inden for el-området.

Man kunne eksempelvis henvende sig til kommunerne med det budskab, at hvis de regner med at gøre store investeringer inden for belysning, så har man en uvildig rådgiverkasket på.

Der er masser af eksempler, man kan bruge til at forklare dem forskellen på rådgivning. For det første handler det om kvalitet. Man skal vide, hvad man arbejder med, hvis kunden skal opnå det gode resultat, der egentlig var planen.

Læs også: Når intelligente løsninger bliver ubegavede

Gør det ikke indtryk, kan man prøve med økonomien. Det er noget, de fleste kan forholde sig til.

De gode LED-lyskilder holder i 25 år. De dårlige har væsentligt kortere levetid. Det gør en rigtig stor forskel, når det bliver mere og mere almindeligt, at man bygger LED-lyskilden ind i selve amaturet. Ganger man det op på antal lamper i en kommune, bliver besparelsen ved den rigtige rådgivning til at tage og føle på.

Og der er mange flere gode argumenter. Så kom ud og sælg din rådgivning.

Mere fra Jan

Jan Hvidholm

Branchekonsulent for el i Arbejdsgiverne

Hjælper elinstallatører med forretningsudvikling. Rådgiver i dag om:- Strategi: Vær bevist om processen for at nå mål (fokus), hvordan er marked og medarbejder (lyt) samt synlige mål (skab rammer for succes)- Ledelsesværktøj: vær bevist om kommunikation stil, skab tro, ejerskab- Kvalitetssikring: ledelsesværktøj, LEAN,- Fastholdelse og kvalificerede medarbejder: viden, læring, udvikling- Salg…

Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere