Dornbracht åbner nordisk kontor i København
Den tyske armaturproducent Dornbracht åbnede den 28. april eget kontor og showroom i København. Herfra skal firmaet styrke sin profil i Norden Danmark, Norge, Sverige og Finland.
Hos Dornbracht møder man ikke den pessimisme, som ellers hersker mange steder for tiden. Virksomheden som udover sit eget mærke også står bag mærket Alapé tror på, at markedet er der.
Vi fortsætter uændret med at udvide, udvikle nye produkter og arbejde med vores salg og service, lyder meldingen fra den tyske virksomheds salgs- og marketingdirektør, Andreas Dornbracht, som var i Danmark i anledning af en af udvidelserne, nemlig åbningen af virksomhedens københavnske kontor.
Vi har et stærkt markedspotentiale, og det er grunden til, at vi åbner en afdeling i Skandinavien. Vores produkter er ikke beregnet til massesalg, men mere rettet mod private, og taler vi projekter, kan et projekt på fx 15 lejligheder være stort for os, sagde han i et interview på åbningsdagen. Adressen er ikke tilfældigt valgt. "Den er på Holmen i et af Københavns mest spændende områder, nemlig lige ved Operaen hvor meget gammel dansk historie og kultur møder den nye, moderne arkitektur i stil og design. Dornbracht har slået sig ned i Masteskurene med direkte udsigt til vandet. Til den anden side ligger arkitektskolen. Vores brand passer til stedet, siger han.
I første omgang skal virksomheden i gang med at finde de rigtige partnere blandt arkitekter og grossister, så virksomheden får adgang til showrooms.
De kunder, der køber vores produkter, er ikke tilfredse med at se, hvad en enkelt producent kan præstere. De vil have mulighed for at vælge, derfor er de rigtige partnere vigtige, fastslår han.
Brud på 18 års samarbejde
Dornbracht er ikke ny i nordisk sammenhæng. Gennem 18 år har virksomheden haft et godt samarbejde med Gustavsberg, fortæller Inge Tegnander, Country Manager for Dornbracht Nordic A/S.
Men vi arbejder med nogle vidt forskellige kundesegmenter. Derfor er Dornbracht aldrig blevet profileret optimalt, og for Gustavsberg var det også et problem, at produkterne ikke var VA-godkendte. Det er de fleste i dag, tilføjer hun. Det nyeste produkt, Supernova, er netop nu under godkendelse.
Da jeg fik tilbudt stillingen hos Dornbracht, stillede jeg som betingelse, at armaturerne blev VA-godkendt. Den manglende godkendelse var slet ikke et tema på det tyske marked, så de var ikke opmærksomme på, at danske VVS-installatører ikke vil anbefale og installere et ikke VA-godkendt armatur, siger Inge Tegnander, som på det tidspunkt var ansat hos Intra og pendlede mellem Norge og Danmark.
Vi viste dem en tv-udsendelse, som tidligere havde været sendt af DR, hvor emnet netop var VA-godkendelser som en garanti bl.a. mod indhold af bly i armaturerne. Efter vores oversættelse blev arbejdet med godkendelserne meget hurtigt sat i gang, og så sagde jeg ja til jobbet, siger hun.
Inge Tegnander er uddannet på et revisionskontor, men sprang til en noget anderledes scene i VVS branchen. Her startede hun karrieren som VVS`er, og derfor har hun et godt kendskab til installationerne under den smukke overflade.
Nye standarder og miljømæssigt ansvar
Når hun siger, at Dornbracht vil sætte nye standarder på det nordiske marked, så handler det ikke kun om æstetik selvom det er en vigtig del.
Vi vil gøre det gennem både vores produkter, vores adfærd og vores branding.
Dornbracht ønsker nemlig også at være en aktør, som sætter nye standarder i forhold til socialt og miljømæssigt ansvar. Derfor har virksomheden siden 1996 samarbejdet med miljøeksperter og ingeniører for at efterprøve og optimere sin bæredygtighed og performance.
Det betyder bl.a. at vi vil slå et slag for den ansvarsfulde brug af vand. Inden udgangen af 2009 vil vi sænke det gennemsnitlige vandforbrug i alle armaturer med 25 procent, og i løbet af de næste tre år med i alt 30 procent. Og det bliver fuldstændig uafhængigt af brugerens adfærdsmønster. Energi og vandforbrug vil blive minimeret, uden at vores kunder vil mærke en ændring i produkt- og vandoplevelsen, siger Inge Tegnander.
Stærkt nordisk team
Hun er opmærksom på, at opstarten sker midt under en økonomisk krise, men tror alligevel fuldt og fast på, at det bliver en succes.
Vi ved, at det er en svær tid at starte op i, men vi ved også, at vi er i en tid med øget fokus på æstetik, design og nydelse - hvor danskerne i højere grad vil prioritere selvforkælelsen i et smukt hjem - og værdsætter æstetiske oplevelser på hoteller, restauranter og i offentlige og private bygninger.
Det er helheden omkring vores produkter, som gør, at vi adskiller os markant fra vores konkurrenter, og vi ser frem til at præsentere et helt nyt æstetisk tankesæt for de danske arkitekter, installatører, bygherrer, ingeniører og grossister.