Elbilejere i Aarhus kan se frem til bedre forhold
Det skal være mere appellerende at købe elbil. Det mener rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus, Bünyamin Simsek, der ønsker, at 2.500 af de kommunale p-pladser forbeholdes elbiler. Men fremtiden ligger måske i stedet i lynladestationer.
Århus skal være mere CO2-neutralt i 2030. Det er et af de klimamål, som byrådet i Aarhus har. Derfor vil de gøre det mere attraktivt for beboerne at købe en elbil. Transport er nemlig en af de største synder, når det gælder CO2-udledning.
Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, har derfor meldt ud, at han vil arbejde for, at 40 pct. af de aarhusianske biler i 2030 kører på el. Det skriver Aarhus Kommune den 4. september i en pressemeddelelse.
En femtedel af parkeringspladserne til elbiler
Målet til 2030 kan blandt andet blive en realitet ved flere p-pladser for elbiler, mener Bünyamin Simsek. Han foreslår, at 2.500 ud af kommunens i alt 12.000 kommunale p-pladser skal være gratis til elbiler.
”Jeg vil opfordre mine byrådskollegaer til at samarbejde og være med til at finde steder, hvor vi kan lave gratis p-pladser til elbiler. Det er vigtigt for mig, at vi får dem placeret i hele kommunen, og får dem placeret steder, hvor byens borgere og gæster har deres hverdag. Derfor er der også behov for ladefaciliteter og reserverede parkeringspladser til elbiler ved kommunens biblioteker, idrætsanlæg, skoler osv”, siger Bünyamin Simsek.
Inden for kort tid vil antallet af p-pladser til elbiler i Aarhus være på 86.
Lynstandere på vej
Forslaget til flere parkeringspladser til elbiler kommer efter, at Aarhus Kommune har besluttet at afsætte fem millioner kroner til tre lynladestationer til elbiler i midtbyen, eksempelvis ved Sydhavnen, Aarhus Ø eller Amtssygehus-grunden.
Den første lynladestation vil muligvis stå klar i løbet af efteråret, oplyser Jacob Vittrup, adm. direktør for Nrgi til Jyllands-Posten. Han siger:
»Vi er i gang med planlægning af lynladestationer sammen med Aarhus Kommune, og det bliver Clever, som vi er medejere af, der skal etablere stationerne, og vi er godt i gang med at pege nogle områder ud. Vi tør ikke at sætte en dato for åbning endnu, men vi regner bestemt med, at den første station kan være klar i løbet af efteråret”.
De tre lynladestationer skal placeres i midtbyen, hvor mange bor i lejligheder, siger Jacob Vittrup til Jyllands-Posten. Han påpeger, at lynladestationerne er til for at undgå for mange ladestandere i gadebilledet.
Hvis alle elbiler i midtbyen skal forsynes med ladestandere, vil det ifølge kommunens klimachef Henrik D. H. Müller kræve op mod 5.000 standere, og det vil både teknologisk og økonomisk være en dårlig idé, mener Jacob Vittrup.
Han håber på en fremtid, hvor en elbil kan lades op på fem minutter. I øjeblikket kan en elbil lades op fra 20 procent til 80 procent på et kvarter.
-CH