Elbilerne har brug for en national plan for ladeinfrastruktur
TEKNIQ Arbejdsgiverne roser regeringen for at planlægge flere ladestandere ved de danske motorveje men efterlyser samtidig en national plan for opbygningen af en samlet ladeinfrastruktur, hvis der skal flere elbiler på vejene.
Regeringen vil bruge 500 millioner kroner til at opstille cirka 630 hurtigladepladser ved de danske motorveje. Det var en del af indholdet, da det store infrastrukturudspil blev præsenteret den 8. april.
”Det er den rigtige vej at gå, at man på denne måde kommer både de nuværende og kommende elbilejere i møde – især med tanke på, at hurtigladepladserne efter planen skal fordeles over hele landet”, siger Troels Hartung, chefkonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Han understreger dog samtidig, at det er vigtigt, at arbejdet med at skabe den nødvendige ladeinfrastruktur ikke begrænses til motorvejene.
”Lige nu er der sorte huller på ladestanderlandkortet, hvor der ikke er tilstrækkelig adgang til offentligt tilgængelige ladestandere. Derfor er det godt, at man har blik for, at ladestanderne skal fordeles over hele landet”, siger Troels Hartung.
National og kommunal plan
Der ikke nok at satse på hurtigladestandere ved motorvejene, da mange bilejere ikke har mulighed for at lade på egen grund, eksempelvis fordi de bor i lejlighed, siger Troels Hartung. Derfor mener han, at det er vigtigt, at det bliver let at lade i forbindelse med eksempelvis arbejde, indkøb eller tæt på sin bopæl, og at der skal opstillet en samlet plan – både nationalt og kommunalt – for, hvor, hvornår og hvordan, ladestanderne skal opsættes.
”Vi kan se, at muligheden for at lade sin bil op betyder næsten lige så meget som prisen på selve bilen, når bilejerne overvejer, om det er tid til at udskifte benzin og diesel med el. For nylig gennemførte vi en befolkningsundersøgelse, der viste, at flere offentligt tilgængelige ladestandere ville have nogen eller større betydning for 61 procent af de danske boligejeres lyst til at købe en elbil”, siger Troels Hartung.
-CH