ELCON ser intet alternativ til at satse helhjertet på el-varevogne

85 procent af elinstallationsvirksomhedens CO2-udslip kommer fra arbejdsbiler. Og eftersom virksomheden definerer sig selv som leverandør af grønne løsninger til sine kunder, er brug af el-varevogne derfor ikke til at komme udenom.

”Vi kan ikke vente. Vi skal i gang nu, hvis vi skal lykkes med selv at være CO2-neutrale i 2030”, fortæller Jesper Knudsen om investering i el-varevogne. Foto: ELCON..

Leasingaftaler på arbejdsbiler løber typisk over fem til syv år, og hvis ELCON skal være CO2-neutral i 2030, så kræver det handling nu. Sådan lyder det enkle ræsonnement, som adm. direktør Jesper Knudsen ser for sig. Det betød, at installationsvirksomheden tilbage i 2020 investerede i de første el-varevogne, og i løbet af 2022 bliver til cirka 50 el-varevogne ud af en vognpark på 800.

”Vi kan ikke vente. Vi skal i gang nu, hvis vi skal lykkes med selv at være CO2-neutrale i 2030. Det er centralt for vores strategi at bidrage til den grønne omstilling ved at gøre vores kunders bygninger mindre klimabelastende – og så skal vi selvfølgelig også tage vores egen medicin”, fortæller Jesper Knudsen og supplerer: ”Det nytter ikke at indgå syvårige leasingaftaler om dieselbiler i de kommende år. Så bliver vi jo aldrig CO2-neutrale”.

Indtager nyt bæredygtigt hovedsæde

De sidste 15 procent af ELCONS CO2-udslip stammer fra bygninger. Nu har virksomheden indtaget en spritny bygning på 6.000 kvm i Brabrand ved Aarhus som nyt hovedkvarter, der skal tage livtag med den del af klimabelastningen. Bygningen har bæredygtighedscertificeringen DGNB og er ifølge funktionschef i ELCON Thomas Nejsum udstyret med et avanceret BMS-system, der gør, at bygningen næsten kan tænke selv og bliver et udstillingsvindue for mulighederne i at gøre bygninger intelligente og bæredygtige.

Han fremhæver to andre interessante gevinster for ELCON ved konverteringen fra diesel- til eldrift. Nemlig:

  • Eldrevne varevogne, lavere CO2-udslip og synligt samfundsansvar gør ELCON mere attraktiv som arbejdsplads på et arbejdsmarked, hvor der alvorlig mangel på arbejdskraft. Jesper Knudsen kan konstatere, at ELCON modtager 750 ansøgninger til cirka 45 lærlingestillinger per år.
  • Flere og flere offentlige udbud stiller krav om el-arbejdsbiler, så ELCON styrker sin konkurrenceevne på den front. Jesper Knudsen påpeger dog også, at han kan konstatere, at offentlige udbudsgivere ikke følger særlig grundigt op på, om udførelsen af udbudsopgaver så også bliver udført med el-varevogne.

”Det er centralt for vores strategi at bidrage til den grønne omstilling ved at gøre vores kunders bygninger mindre klimabelastende – og så skal vi selvfølgelig også tage vores egen medicin”, fortæller Jesper Knudsen. Foto: ELCON..

Masser af udfordringer
Elvejen har og er dog ikke uden bump på vejen for ELCON. ”Vi har oplevet og oplever fortsat masser af udfordringer med el-varevogne som arbejdsbiler”, fortæller Jesper Knudsen. Han lister fem eksempler på benspænd:

  1. I starten i 2020 var det et problem overhovedet at få fingre i en el-varevogn. De første to af ELCONS biler var en del af en sending af fire el-varevogne, som kom til landet. Den næste investering på tyve biler var halvdelen af importørens samlede lager.
  2. Rækkevidde er en stor udfordring på de første modeller. De har en rækkevidde på helt ned til 100 kilometer på en opladning, så det er kun medarbejdere med et meget begrænset køremønster, der kan anvende dem.
  3. Det har været og er fortsat en udfordring at finde medarbejdere, der både er glade for eldrift, og som bor et sted, hvor det er muligt at opsætte en ladestander. Det er selvsagt kun for husejere med egen parkeringsplads.
  4. I starten oplevede ELCON, at Skat mente, at medarbejdere skulle beskattes af den opstillede ladestander. Efter en del lobbyarbejde med Christiansborgpolitikere blev den praksis dog ændret.
  5. Arbejdsbilerne er leaset, og i starten fastlagde leasingselskaberne el-varevognenes restværdi utroligt konservativt. Det gav meget høje leasingydelser. Det er dog lykkedes ELCON i stærkt samarbejde med leasingselskabet Arval til at tænke nyt og fastsætte en realistisk restværdi, således at omkostningerne er tæt på at kunne konkurrere med dieselbiler.

Disse el-varevogne kører ELCON i

  • Mercedes e-Vito
  • Citroën e-Jumpy
  • Toyota ProAce Electric (i løbet af 2022)

Løs ét problem ad gangen
Jesper Knudsen er slet ikke i tvivl om, at ELCON ikke har noget andet valg end at satse helhjertet på el-varevogne. ”Vi kan hurtigt få øje på en masser bekymringspunkter, men vi kan ikke lade os skræmme af det. Vi skal bare i gang, og så må vi løse problemerne ét ad gangen efterhånden, som de dukker op. Det er gået meget godt indtil nu”, fortæller han.

ADI Global Distribution A/S

Sponseret

Nordic Security Integration Expo

Techem Danmark A/S

Sponseret

Spar på ressourcerne - anbefalingen er, sæt forbrugsmåling op hurtigst muligt i projekterne

Denne artikel er del af et tema:

Tema om varevogne & værktøj 2022

Relateret indhold

30.05.2025Installator.dk

Nyt samarbejde giver lettere adgang til miljødata

30.05.2025Inspectly ApS

Sponseret

Når papirarbejde spænder ben for byggeriet

28.05.2025METRO THERM A/S

Sponseret

Tak for dit besøg ved VVS-messen 2025

28.05.2025Eaton Electric Danmark

Sponseret

Direktør for Eaton Danmark fylder 60 år

27.05.2025Installator.dk

Kamstrup køber BD Smart Forsyning

27.05.2025Installator.dk

Elektrikere hårdest ramt af skrankepavekultur i byggebranchen

26.05.2025Installator.dk

Nyt direktiv kræver nyt energimærke: Rapport peger på tre veje til en stærkere ordning

23.05.2025Installator.dk

Trump varsler gigantisk told mod EU

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Alcadon ApS
Show
[BLIV OPDATERET PÅ NETVÆRK] Alcadon og Reichle & de-Massari roadshow

Skal vi lægge vejen forbi dig i uge 22 og 23?

Dato

26.05.2025

Tid

06:00

Sted

Hos dig!

Danvak
Kursus
DS 428:2019 Komplet kursus om brandsikring af ventilationsanlæg

Kurset strækker sig over 2 kursusdage, hvor du får en komplet gennemgang af alle krav og præaccepterede løsninger i DS 428:2019. Du finder de konkrete datoer i kursusbeskrivelsen, ved at trykke på tilmeldingslinket.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Teknologisk Institut - Taastrup

Danvak
Kursus
DS 428:2019 Komplet kursus om brandsikring af ventilationsanlæg

Kurset strækker sig over 2 kursusdage, hvor du får en komplet gennemgang af alle krav og præaccepterede løsninger i DS 428:2019. Du finder de konkrete datoer i kursusbeskrivelsen, ved at trykke på tilmeld-knappen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Teknologisk Institut - Taastrup

Solar Danmark
Webinar
Online informationsmøde – Elinstallatøruddannelse (AU) - Solar School

Er du elektriker, og går du med overvejelserne om efteruddannelse, så tag med på vores online informationsmøde. Læs til el-installatør på deltid - studere imens du arbejder, og bibehold både dine kollegaer og dit økonomiske råderum. Vi glæder til at give dig en rundtur i uddannelsen, og hvilke tilskudsmuligheder du evt. kan have adgang til. Det tager kun en time, og kan reelt være afgørende for din fremtidige karriere - så tilmeldt dig.

Dato

03.06.2025

Tid

16:00

Sted

Online

EET Danmark A/S
Kursus
Axis Kurser

Gør læring til et eventyr med Axis

Dato

04.06.2025

Sted

Online & Lund i Sverige

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Kvalitet, sikkerhed og miljø (EL)

Få kvalitet, miljø og sikkerhed til at gå op i en højere enhed.

Dato

10.06.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup