ELCON ser intet alternativ til at satse helhjertet på el-varevogne

85 procent af elinstallationsvirksomhedens CO2-udslip kommer fra arbejdsbiler. Og eftersom virksomheden definerer sig selv som leverandør af grønne løsninger til sine kunder, er brug af el-varevogne derfor ikke til at komme udenom.

”Vi kan ikke vente. Vi skal i gang nu, hvis vi skal lykkes med selv at være CO2-neutrale i 2030”, fortæller Jesper Knudsen om investering i el-varevogne. Foto: ELCON..

Leasingaftaler på arbejdsbiler løber typisk over fem til syv år, og hvis ELCON skal være CO2-neutral i 2030, så kræver det handling nu. Sådan lyder det enkle ræsonnement, som adm. direktør Jesper Knudsen ser for sig. Det betød, at installationsvirksomheden tilbage i 2020 investerede i de første el-varevogne, og i løbet af 2022 bliver til cirka 50 el-varevogne ud af en vognpark på 800.

”Vi kan ikke vente. Vi skal i gang nu, hvis vi skal lykkes med selv at være CO2-neutrale i 2030. Det er centralt for vores strategi at bidrage til den grønne omstilling ved at gøre vores kunders bygninger mindre klimabelastende – og så skal vi selvfølgelig også tage vores egen medicin”, fortæller Jesper Knudsen og supplerer: ”Det nytter ikke at indgå syvårige leasingaftaler om dieselbiler i de kommende år. Så bliver vi jo aldrig CO2-neutrale”.

Indtager nyt bæredygtigt hovedsæde

De sidste 15 procent af ELCONS CO2-udslip stammer fra bygninger. Nu har virksomheden indtaget en spritny bygning på 6.000 kvm i Brabrand ved Aarhus som nyt hovedkvarter, der skal tage livtag med den del af klimabelastningen. Bygningen har bæredygtighedscertificeringen DGNB og er ifølge funktionschef i ELCON Thomas Nejsum udstyret med et avanceret BMS-system, der gør, at bygningen næsten kan tænke selv og bliver et udstillingsvindue for mulighederne i at gøre bygninger intelligente og bæredygtige.

Han fremhæver to andre interessante gevinster for ELCON ved konverteringen fra diesel- til eldrift. Nemlig:

  • Eldrevne varevogne, lavere CO2-udslip og synligt samfundsansvar gør ELCON mere attraktiv som arbejdsplads på et arbejdsmarked, hvor der alvorlig mangel på arbejdskraft. Jesper Knudsen kan konstatere, at ELCON modtager 750 ansøgninger til cirka 45 lærlingestillinger per år.
  • Flere og flere offentlige udbud stiller krav om el-arbejdsbiler, så ELCON styrker sin konkurrenceevne på den front. Jesper Knudsen påpeger dog også, at han kan konstatere, at offentlige udbudsgivere ikke følger særlig grundigt op på, om udførelsen af udbudsopgaver så også bliver udført med el-varevogne.

”Det er centralt for vores strategi at bidrage til den grønne omstilling ved at gøre vores kunders bygninger mindre klimabelastende – og så skal vi selvfølgelig også tage vores egen medicin”, fortæller Jesper Knudsen. Foto: ELCON..

Masser af udfordringer
Elvejen har og er dog ikke uden bump på vejen for ELCON. ”Vi har oplevet og oplever fortsat masser af udfordringer med el-varevogne som arbejdsbiler”, fortæller Jesper Knudsen. Han lister fem eksempler på benspænd:

  1. I starten i 2020 var det et problem overhovedet at få fingre i en el-varevogn. De første to af ELCONS biler var en del af en sending af fire el-varevogne, som kom til landet. Den næste investering på tyve biler var halvdelen af importørens samlede lager.
  2. Rækkevidde er en stor udfordring på de første modeller. De har en rækkevidde på helt ned til 100 kilometer på en opladning, så det er kun medarbejdere med et meget begrænset køremønster, der kan anvende dem.
  3. Det har været og er fortsat en udfordring at finde medarbejdere, der både er glade for eldrift, og som bor et sted, hvor det er muligt at opsætte en ladestander. Det er selvsagt kun for husejere med egen parkeringsplads.
  4. I starten oplevede ELCON, at Skat mente, at medarbejdere skulle beskattes af den opstillede ladestander. Efter en del lobbyarbejde med Christiansborgpolitikere blev den praksis dog ændret.
  5. Arbejdsbilerne er leaset, og i starten fastlagde leasingselskaberne el-varevognenes restværdi utroligt konservativt. Det gav meget høje leasingydelser. Det er dog lykkedes ELCON i stærkt samarbejde med leasingselskabet Arval til at tænke nyt og fastsætte en realistisk restværdi, således at omkostningerne er tæt på at kunne konkurrere med dieselbiler.

Disse el-varevogne kører ELCON i

  • Mercedes e-Vito
  • Citroën e-Jumpy
  • Toyota ProAce Electric (i løbet af 2022)

Løs ét problem ad gangen
Jesper Knudsen er slet ikke i tvivl om, at ELCON ikke har noget andet valg end at satse helhjertet på el-varevogne. ”Vi kan hurtigt få øje på en masser bekymringspunkter, men vi kan ikke lade os skræmme af det. Vi skal bare i gang, og så må vi løse problemerne ét ad gangen efterhånden, som de dukker op. Det er gået meget godt indtil nu”, fortæller han.

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Følger du installationsreglerne for sikringselementer i boligtavler?

Techem Danmark A/S

Sponseret

Spar på ressourcerne - anbefalingen er, sæt forbrugsmåling op hurtigst muligt i projekterne

Denne artikel er del af et tema:

Tema om varevogne & værktøj 2022

Relateret indhold

30.06.2025Avidenz A/S

Sponseret

Arbejdstilsynet opdaterer og rydder ud i AT-vejledninger

30.06.2025Avidenz A/S

Sponseret

Vi søger en arbejdsmiljøkonsulent

30.06.2025Installator.dk

Navnet forvirrede - nu ændres det

30.06.2025Installator.dk

DM i Skills udpeger nye værtsbyer

27.06.2025Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

AO.dk udvider med Danmarks største udvalg af arbejdstøj

27.06.2025Inspectly ApS

Sponseret

Venter I med asbest-opgaverne?

27.06.2025OK a.m.b.a.

Sponseret

OK’s digitale tankkort øgede overblikket og reducerede dieselregningen

27.06.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Nøglen til fremtidens energisystem ligger i effektiv skalering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
ECIT Consulting A/S
Webinar
Effektiv dokumentation af processer med Page Scripting i Microsoft Business Central

ECIT inviterer dig til et informativt webinar, hvor vi præsenterer den nye Page Scripting funktion i Microsoft Business Central. Lær, hvordan du kan bruge denne funktion til at dokumentere og teste dine forretningsprocesser effektivt, sikre kontinuerlig drift og undgå nedetid ved implementering af nye opdateringer.

Dato

09.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

ABB A/S
Kursus
Certificeret KNX Basic kursus

Tilmeld dig

Dato

25.08.2025

Tid

08:30

Sted

ABB A/S, Lautrupvang 8, 2750 Ballerup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Boliginstallationer og teknisk beregning på kredsløb

Vil du være med til at sikre el til danske boliger? Så få redskaberne til at planlægge, installere og beregne deres el-installationer.

Dato

25.08.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser, livscyklus og påvirkning af strategiske drivkræfter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

26.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup