ELCON ser intet alternativ til at satse helhjertet på el-varevogne

85 procent af elinstallationsvirksomhedens CO2-udslip kommer fra arbejdsbiler. Og eftersom virksomheden definerer sig selv som leverandør af grønne løsninger til sine kunder, er brug af el-varevogne derfor ikke til at komme udenom.

”Vi kan ikke vente. Vi skal i gang nu, hvis vi skal lykkes med selv at være CO2-neutrale i 2030”, fortæller Jesper Knudsen om investering i el-varevogne. Foto: ELCON..

Leasingaftaler på arbejdsbiler løber typisk over fem til syv år, og hvis ELCON skal være CO2-neutral i 2030, så kræver det handling nu. Sådan lyder det enkle ræsonnement, som adm. direktør Jesper Knudsen ser for sig. Det betød, at installationsvirksomheden tilbage i 2020 investerede i de første el-varevogne, og i løbet af 2022 bliver til cirka 50 el-varevogne ud af en vognpark på 800.

”Vi kan ikke vente. Vi skal i gang nu, hvis vi skal lykkes med selv at være CO2-neutrale i 2030. Det er centralt for vores strategi at bidrage til den grønne omstilling ved at gøre vores kunders bygninger mindre klimabelastende – og så skal vi selvfølgelig også tage vores egen medicin”, fortæller Jesper Knudsen og supplerer: ”Det nytter ikke at indgå syvårige leasingaftaler om dieselbiler i de kommende år. Så bliver vi jo aldrig CO2-neutrale”.

Indtager nyt bæredygtigt hovedsæde

De sidste 15 procent af ELCONS CO2-udslip stammer fra bygninger. Nu har virksomheden indtaget en spritny bygning på 6.000 kvm i Brabrand ved Aarhus som nyt hovedkvarter, der skal tage livtag med den del af klimabelastningen. Bygningen har bæredygtighedscertificeringen DGNB og er ifølge funktionschef i ELCON Thomas Nejsum udstyret med et avanceret BMS-system, der gør, at bygningen næsten kan tænke selv og bliver et udstillingsvindue for mulighederne i at gøre bygninger intelligente og bæredygtige.

Han fremhæver to andre interessante gevinster for ELCON ved konverteringen fra diesel- til eldrift. Nemlig:

  • Eldrevne varevogne, lavere CO2-udslip og synligt samfundsansvar gør ELCON mere attraktiv som arbejdsplads på et arbejdsmarked, hvor der alvorlig mangel på arbejdskraft. Jesper Knudsen kan konstatere, at ELCON modtager 750 ansøgninger til cirka 45 lærlingestillinger per år.
  • Flere og flere offentlige udbud stiller krav om el-arbejdsbiler, så ELCON styrker sin konkurrenceevne på den front. Jesper Knudsen påpeger dog også, at han kan konstatere, at offentlige udbudsgivere ikke følger særlig grundigt op på, om udførelsen af udbudsopgaver så også bliver udført med el-varevogne.

”Det er centralt for vores strategi at bidrage til den grønne omstilling ved at gøre vores kunders bygninger mindre klimabelastende – og så skal vi selvfølgelig også tage vores egen medicin”, fortæller Jesper Knudsen. Foto: ELCON..

Masser af udfordringer
Elvejen har og er dog ikke uden bump på vejen for ELCON. ”Vi har oplevet og oplever fortsat masser af udfordringer med el-varevogne som arbejdsbiler”, fortæller Jesper Knudsen. Han lister fem eksempler på benspænd:

  1. I starten i 2020 var det et problem overhovedet at få fingre i en el-varevogn. De første to af ELCONS biler var en del af en sending af fire el-varevogne, som kom til landet. Den næste investering på tyve biler var halvdelen af importørens samlede lager.
  2. Rækkevidde er en stor udfordring på de første modeller. De har en rækkevidde på helt ned til 100 kilometer på en opladning, så det er kun medarbejdere med et meget begrænset køremønster, der kan anvende dem.
  3. Det har været og er fortsat en udfordring at finde medarbejdere, der både er glade for eldrift, og som bor et sted, hvor det er muligt at opsætte en ladestander. Det er selvsagt kun for husejere med egen parkeringsplads.
  4. I starten oplevede ELCON, at Skat mente, at medarbejdere skulle beskattes af den opstillede ladestander. Efter en del lobbyarbejde med Christiansborgpolitikere blev den praksis dog ændret.
  5. Arbejdsbilerne er leaset, og i starten fastlagde leasingselskaberne el-varevognenes restværdi utroligt konservativt. Det gav meget høje leasingydelser. Det er dog lykkedes ELCON i stærkt samarbejde med leasingselskabet Arval til at tænke nyt og fastsætte en realistisk restværdi, således at omkostningerne er tæt på at kunne konkurrere med dieselbiler.

Disse el-varevogne kører ELCON i

  • Mercedes e-Vito
  • Citroën e-Jumpy
  • Toyota ProAce Electric (i løbet af 2022)

Løs ét problem ad gangen
Jesper Knudsen er slet ikke i tvivl om, at ELCON ikke har noget andet valg end at satse helhjertet på el-varevogne. ”Vi kan hurtigt få øje på en masser bekymringspunkter, men vi kan ikke lade os skræmme af det. Vi skal bare i gang, og så må vi løse problemerne ét ad gangen efterhånden, som de dukker op. Det er gået meget godt indtil nu”, fortæller han.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Teknisk seminar om 3 fasede UPS

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Denne artikel er del af et tema:

Tema om varevogne & værktøj 2022

Relateret indhold

24.04.2025Installator.dk

Klimaministeren overlevede mistillidsafstemning

23.04.2025Installator.dk

Tidligere ledelse i skandaleramt forsyningsselskab stævnes

23.04.2025Geberit A/S

Sponseret

VVS’25 byder på nyt fokus og en opgradering af en gammel klassiker

23.04.2025Wexøe A/S

Sponseret

Udnævnelse Mikkel Mikaelsen - fokus på øget værdiskabelse og nye stærke koncepter.

22.04.2025Lemvigh-Müller A/S

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025Installator.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

22.04.2025Installator.dk

Wavin lancerer Take-Back service af plastrør

22.04.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Varmepumper - VE-installatør

Vil du være VE-installatør af varmepumper? KEA får dig klar til godkendelse.

Dato

25.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup + Online

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen

På faget Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen lærer du at vurdere byggesagens juridiske problemstillinger på baggrund af en juridisk granskning og kunne formidle disse til byggesagens samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup + Online

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Ringsted)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

29.04.2025

Tid

08:00

Sted

Scandic Ringsted, Nørretorv 57, 4100 Ringsted

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Varmeinstallation bolig

Lær at håndtere arbejdet på mindre varmeanlæg med tilhørende automatik.

Dato

30.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

Eaton Electric Danmark
Seminar
Teknisk seminar om 3 fasede UPS - Brøndby

Eaton inviterer til teknisk seminar om 3 fasede UPS. Bliv klogere på hvordan du designer fremtidens UPS-løsninger til bygninger, sundhedssektoren, industrien og datacentre.

Dato

06.05.2025

Tid

07:30

Sted

Gammelager 14, 2605 Brøndby (Hos Solar)

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 TEKNISK BASISKURSUS varmepumper 🔧

Kurset giver dig kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper - både jordvarme og luft-til-vand varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver.

Dato

06.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning