Elektrikerne prøver kræfter med virtuel læring
Dansk El-Forbund er i gang med en ambitiøs satsning for at digitalisere dele af elektrikernes efteruddannelse som supplement til traditionel fysisk undervisning. Første generation af en digital platform med ny viden er gået i luften. Den fungerer på mange måder godt, men rammer ikke helt plet. Næste generation er derfor under opbygning.
Elektrikerfaget er præget af en hurtig teknologisk udvikling, og løbende uddannelse er ofte nødvendig, for at den enkelte kan holde sig ajour. Der er også mange muligheder for at bygge oven på elektrikeruddannelsen, og en undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at andelen af faglærte, der læser videre inden for de første fem år efter afslutningen af deres uddannelse, er særdeles høj på teknologiområdet – især inden for ’strøm og elektronik’.
Dansk El-Forbund (DEF) har en ambition om at levere ”vekseluddannelse”, hvor en del af forbundets efteruddannelsesindsats foregår via digitale kanaler, og en del sker via tilstedeværelse.
Vekselvirkningen er vigtig
”Vi ved, at vores medlemmer gerne vil have uddannelse, der veksler mellem uddannelse via tilstedeværelse og uddannelse eller ny viden via digitale kanaler. Det harmonerer godt med den måde, elektrikere sådan set altid har tilegnet sig ny viden: Lidt teori i klasseværelset og så læring gennem praksis ved at have fingrene i sagerne”, fortæller Hanna Lindstrøm, der er uddannelsesansvarlig. Hun tilføjer:
”Vi må dog erkende, at selvom mange elektrikere er godt med på den digitale udvikling, så er der stadig mange, der er ret analoge. Vores første skud på en digital platform til ny viden, som elektrikerne kan tilgå ude i marken og finde hurtige svar på aktuelle problemstillinger, har vist sig ikke at fungere 100 procent optimalt”.
Mindre intuitiv
Hun konstaterer, at platformen i form af en portal med ny viden for mange medlemmer har krævet for meget selvlæring og har været for intuitiv. Tilbagemeldingerne viser, at der er et behov for, at medlemmerne bliver hjulpet mere på vej i deres søgning og tilegnelse af ny viden.
”Det kom lidt bag på os, men vi har lært, at den meget intuitive brugergrænseflade, der kendetegner Facebook, Twitter og andre sociale medier, ikke er optimal for os. Vi arbejder nu på en version 2 af portalen. Her vil der være flere instruktioner i brugen af portalen, så medlemmerne bliver guidet mere”, fortæller Hanna Lindstrøm.
Arbejdet med den digitale platform har budt på mange overraskelser for DEF. Forbundet har i detaljer spurgt 120 medlemmer om deres oplevelse af den nye platform, deres behov for uddannelse samt ny viden og om deres digitale vaner. ”Vi kan for eksempel ikke konkludere, at de 40-50 årige er mindre digitalt parate end de 30-40 årige. Det vi kan konkludere er, at platformen skal være mindre intuitiv, vi skal gøre brug af mange formater som videoer, quizzer, simuleringer o.s.v. I øjeblikket undersøger vi nærmere, hvilke typer formater og viden vi skal præsentere og hvor dybt, vi skal gå i præsentationerne”, fortæller Hanna Lindstrøm.
Grundidéen med den digitale platform til uddannelse og ny viden er, at elektrikerne drypvis skal kunne tilgå og tilegne sig ny viden på 15 minutter i en frokostpause, så de løbende kan opdatere sig på nye udviklinger inden for eksempelvis KNX, smarthome, Dali, IoT o.s.v.
Individuelle vejledninger hjælper på vej
Viden om medlemmernes nye platform, formidles for eksempel via de individuelle uddannelsesvejledninger.
”Efter omfattende forberedelser er Dansk El-Forbund (DEF) nu gået i luften med en opdateret service til medlemmerne: En styrket uddannelsesvejledning baseret på samspillet mellem en digital platform og ’håndholdt’ service i afdelingen”. Det skrev fagbladet Elektrikeren i sommeren 2019. Hjælp til medlemmernes planlægning af forløb med efter- og videreuddannelse er ikke noget nyt i DEF – det har også eksisteret hidtil. Men nu er der udviklet nye værktøjer, og i afdelingerne har vejledere og uddannelsesansvarlige medarbejdere selv været på kurser, hvor de er blevet klædt på til at kunne yde endnu bedre hjælp.
Selve uddannelsesvejledningen tager udgangspunkt i, at medlemmerne har forskellige behov alt efter deres baggrund. Disse forskelle er der taget højde for i processen.
Det opdaterede vejledningssystem vil blive justeret hen ad vejen. I en mail til alle ansatte i forbundet fortæller forbundssekretær Hanna Lindstrøm, at der nu findes et godt afsæt for at gå videre med vejledningen, og at ansvarlige og vejledere i afdelingerne efter sommerferien på møder vil blive klædt yderligere på til opgaverne. Efter nytår skal der gøres status over de indhøstede erfaringer.