En blind håndværker
Bravida Danmark har prøvet at provokere sine ansatte til at arbejde sikkert og uden ulykker.
”Det er ikke nemt at være håndværker, hvis man er blind," sådan stod der på en af de t-shirts, som installationsvirksomheden Bravida Danmarks montører i maj måned rendte rundt med som del af en kampagne for mere opmærksomhed på arbejdssikkerhed.
Ønsket med kampagnen var at nå ud til så mange medarbejdere som muligt og skabe stor synlighed omkring sikker adfærd på arbejdspladsen både internt og eksternt. Og i dag skal der, hedder det fra Bravida, noget ekstraordinært til for at fange folks opmærksomhed.
10 procent
Bravida Danmark oplyser, at de, ligesom andre i branchen, har oplevet et stigende antal arbejdsulykker over de sidste par år, og derfor var målet med kampagnen i maj at arbejdsulykkerne skulle blive færre og mindre alvorlige. På den måde ville virksomheden nedbringe antallet af fraværstimer på grund af arbejdsulykker med 10 procent.
Ifølge virksomheden selv er kampagnen allerede nu, kun tre måneder senere en succes, da antallet af arbejdsulykker for tiden er stagneret. Det er ikke faldet, men heller ikke steget.
Alles ansvar
For at sætte endnu mere skub i sikkerhedsarbejdet bestod kampagnen også af plakater, ugentlige sms-beskeder og breve til alle montører. Lige som der har været foretaget sikkerhedsrunderinger på udvalgte byggepladser og tilbud om temamøder med Bedriftssundhedstjenesten. Efter t-shirtkampagnen vil de fortsætte med sikkerhedsarbejdet via nye kampagner, oplyser Bravida Danmark.
”Sikkerheden på arbejdspladsen er alles ansvar. Selv om ledelsen er overordnet ansvarlig for sikkerheden, kommer vi ingen vegne, hvis medarbejderne ikke tager det seriøst. Det er et fælles anliggende, og vi har alle en stor interesse i, at sikkerheden er i top. Én arbejdsulykke er altid en for meget. Derfor står vores medarbejderes sikkerhed altid højt på dagsordenen. Denne gang har vi forsøgt os med en alternativ kampagne,” har Bravidas administrerende direktør Bent Andersen udtalt.