En mand kæmper for sit fag og fremtiden
Blikkenslager Kim Daniel Busk fik sin drømmeuddannelse og underviser nu på Aarhus Tech. Han slår et slag for den faglige stolthed, de klassiske arbejdsmetoder inden for pladearbejde og efterspørger opmærksomhed på blikkenslageruddannelsen for at sikre fremtidig arbejdskraft.
Der er masser af opgaver med at beklæde kirkespir, fredede bygninger, stationsbygninger, facader og tage. Men blikkenslagerfaget er under pres, blandt andet fordi færre unge vælger uddannelsen. Den 42-årige Kim Daniel Busk er til daglig omgivet af morgendagens blikkenslagere, når han underviser alle fra hovedforløb med blikkenslager-speciale på Aarhus Tech. Som underviser får han brugt både de håndværksmæssige kompetencer såvel som teoretisk og pædagogisk forståelse. Som underviser har Kim Busk også en klar mission: at uddanne dygtige blikkenslagere med respekt for håndværket. Det vender vi tilbage til.
Hvad er en voksenlæring?
En typisk voksenlærling er en person over 25 år, der gennemfører et lærlingeforløb med skiftevis skole- og praktikperioder. Arbejdsgivere, der indgår en uddannelsesaftale med voksne i henhold til lov om erhvervsuddannelser eller lov om maritime uddannelser, har når betingelserne herfor er opfyldt, ret til tilskud til den løn, som de betaler til personen i praktikperioden. – når de øvrige betingelser er opfyldt.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Hvordan er du landet i dette job?
”Da jeg var under uddannelse som blikkenslager på Aarhus Tech, blev jeg spurgt, om det var noget for mig at undervise. Det var det måske nok på et tidspunkt, men jeg ville først afprøve faget i praksis. Godt et halvt år efter jeg var færdig på skolen, blev den tidligere underviser alvorligt syg. Jeg blev tilbudt at overtage undervisningen, og jeg har så været ansat her siden marts 2017”, fortæller Kim Busk.
Hvorfor blev du blikkenslager?
Efter jeg havde været værnepligtig på Skive Kaserne, blev jeg chauffør. Der skete så det, at min far ulykkeligvis kørte en dame ihjel. Det kom han sig aldrig over, og han trak sig tilbage. Jeg overtog hans transportfirma og blev selvstændig vognmand i ni år. Det varede indtil 2012, hvor finanskrisen fik ødelagt grundlaget for min forretning. Det var selvfølgelig ikke sjovt, men pludselig stod jeg i en situation, hvor det kunne lade sig gøre at forfølge min gamle drøm om at blive blikkenslager. Jeg fandt en virksomhed, som ville ansætte mig som voksenlærling. Jeg blev ansat først som voksenlærling siden som svend hos Blikkenslagerfirmaet Steffen Petersen. Det er et firma, hvor erfaringsgrundlaget er stort, og jeg blev kastet ud i alle mulige store spændende opgaver. Jeg var på det tidspunkt i 30’erne og fik meget ansvar”, siger Kim Busk.
Din største succes i joblivet?
”Det er nok, at jeg blev plukket ud og spurgt om, jeg var interesseret i at undervise på Aarhus Tech allerede ved svendeprøven. Jeg havde opnået nogle fornuftige resultater her på skolen, og jeg gjorde god reklame for blikkenslagerfaget. Min holdning er, at vi skal værne om blikkenslagerfaget, fordi det ellers kan dø ud. Som blikkenslager kan du virkelig løse opgaver, som får huse til at skille sig ud. Facader, hætter på taget, tagrender, nedløb, tagarbejde – blik, zink, kobber og skiffer. Vi kan lave alt ud af en flad plade. Der er meget faglig stolthed indblandet, og det vil jeg gerne være ambassadør for”.
Din største fejltagelse i joblivet?
Kort om Kim
• Er 42 år og født / opvokset i Aarhus.
• Bor med sin kæreste, Eva og deres to børn, Karla 6 år og Jacob 12 år i Hasselager.
• Uddannet blikkenslager i 2016 (voksenlærling).
• Arbejder som underviser på Aarhus Tech og er i gang med Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik.
”Jeg havde jo nogle gode år som vognmand, men jeg skulle nok være blevet udlært blikkenslager noget før. Som selvstændig vognmand har du tit meget lange dage, og når det hele så smuldrer, så kan det virke som et voldsomt nederlag både økonomisk og personligt”.
Hvad er karakteristisk for dig?
”Nogle af eleverne har aldrig haft et værktøj i hånden og kender heller ikke til for eksempel e-boks. De er på meget forskellige niveauer fagligt og personligt. Det kræver tålmodighed, rummelighed og et roligt sind at være her. Men jeg har også en konsekvent facon. Nogen vil måske sige lidt konservativ med kæft-trit-og-retning”.
Hvad er det vigtigste for dig i jobbet?
”At jeg får ansvar og har indflydelse på min egen dag og udførelse af undervisningen. At jeg kan prøve nogle ting af og er medbestemmende i forhold til hverdagen, og hvordan vi her på skolen fortolker uddannelsens retning”.
Færre vælger at blive blikkenslager
Der er cirka 4-10 elever på blikkenslagerholdet ud af et grundforløb hold på 50 på Aarhus Tech.
Kilde: Kim Busk.
Hvad kan være en udfordring i jobbet?
Der er en hel del administration i forhold til bekendtgørelser og uddannelsesplaner. Heldigvis er jeg vant til en del administrativt arbejde fra min tid i chaufførfaget. 60 procent af min tid går med administration og kontakter til virksomheder, og de resterende 40 procent af tiden går på værkstedet. Som underviser er det svært lige nu med onlineundervisning. Normalt har vi en teoretisk seance – en case – hvorefter vi går ud og løser opgaven på værkstedet. Det kan være et knudepunkt ud af et tag, for eksempel en kvist eller et vindue. Så bygger vi et fag op. Lige nu må jeg selv stå for det praktiske. Vi kører et tema på Zoom, og så går jeg selv i værkstedet og viser det. Det betyder selvfølgelig, at jeg selv får pudset talenterne af”, fortæller Kim Busk ikke uden en vis portion selvironi.
Æstetik er vigtigt
”For os handler det ikke bare om at kunne løse opgaven rent teknisk men også at kunne se, hvad der passer til bygningen. Eleverne og jeg har løbende en diskussion om, hvorvidt en løsning passer til arkitekturen på bygningen. Langt den største udgift på en opgave er typisk til lønninger. Hvis vi vil bibeholde de klassiske metoder, hvor vi håndfalser tingene sammen, så tager det selvfølgelig længere tid, end hvis vi vælger at skyde sammen. Det ene ser jo unægtelig kønnere ud end det andet. Det skal vores elever kunne rådgive om. Det sker, at kunder vælger en billigere løsning på grund af den økonomiske ramme. Det må vi selvfølgelig acceptere og samtidig bevare vores faglige stolthed”.
Vi skal tænke nyt
Efterspørgslen efter blikkenslagere bliver ikke mindre, mener Kim Busk. ”Vi skal sørge for at uddanne flere lærlinge til de kommende år og måske diskutere om blikkenslagerfaget på skolen skal ud af VVS uddannelsen og for eksempel lægges ind i tømrerfaget. De to faggrupper arbejder i forvejen meget sammen i praksis. Derved undgår vi, at en anden håndværker vælger andre løsninger, når de skal udføre blikkenslagerarbejde for eksempel på en tagryg end, en uddannet blikkenslager med indsigt i håndværket ville have gjort. Der er nok nogle fagforeninger samt brancheorganisationen for arbejdsgiverne, Tekniq, som har en mening om det. Men jeg mener, at vi skal til at tænke nyt her i Danmark”, siger Kim Busk.